21. november 2009

Bente Geil: Bagtanker

Endelig, endelig, endelig er den færdig. Jeg har ikke syntes den var sjov at strikke, før til allersidst, men mere om det senere. Først et billede af den færdige version i lidt medtaget og uvasket version



Jeg er særdeles tilfreds med det endelige resultat og har fået en superlet og meget anvendelig cardigan, men hvor har vi været i kamp - Bagtanker og jeg! Jeg kunne ikke rigtig blive grebet og jeg har forsøgt at finde årsagen. Ligesom Hvirvelstrøm (som jeg var helt vild med at strikke) er den bygget op af et ærmestykke, der strikkes fra ærmekant til ærmekant.


Striberne i ærmestykket, som Bente Geil opfordrer til, at du selv varierer som du synes, blev strikket forholdsvis kvikt, jeg kan ikke strikke striber uden jeg altid lige skal ha´ en stribe til :-)
Men så begynder balladen. Hvor kroppen på Hvirvelstrøm strikkes for sig som en række hvivler, der formes ved vendestrik og tilsidst syes på ærmestykket, tager man masker op rundt i "ærmehullet" på Bagtanker og former trøjen ved hjælp af rigtig mange udtagninger og ganske få indtagninger, for tilsidst at ende med over 500 m på en str. small.
Psykologisk har hvirvlerne den store fordel, at du kan overskue processen hele vejen igennem, fordi du hele tiden strikker på en afgrænset del og kan tælle hvirvlerne og på den måde se, at det går støt fremad, medens fremgangen på Bagtanker består i, at du får flere og flere masker!
Helt ærligt. Skulle mange masker nu være et problem for én, der elsker at strikke - og har haft endnu større projekter på pindene?

Nej, set i bakspejlet, tror jeg, at det, der gjorde, at jeg mistede gejsten, var at jeg ikke kunne se, hvad jeg lavede. Hvis jeg havde kunnet brede Bagtanker ud på en lang wire og set den ordentligt, ville processen have været helt anderledes. Men jeg har knækket alle mine KnitPro str. 3 (dette vender jeg tilbage til i senere indlæg) og kunne derfor ikke skifte til en længere wire på min rundpind, hvilket resulterede i, at jeg heller ikke kunne se, hvad jeg egentlig lavede på alle de masker. Det er ikke befordrende for strikkeglæden. Først da jeg tilsidst lukkede af og fik trøjen sat op på ginen, kunne jeg se, hvor genialt, den er tænkt. For det er den, ingen tvivl om det. Pasformen er fantastisk og den er blød og let som en fjer.

For lige at afrunde sammenligningen med Hvirvelstrøm - Når hvirvlerne er strikket, skal ærmestykket og hvirvlerne syes sammen, medens Bagtanker er helt færdig, når du lukker maskerne af. Voila! Ingen tvivl om, at der er fordele og ulemper ved begge metoder. Husk iøvrigt, at når Bente Geil skriver luk løst af, så betyder det virkelig luk løst af  - ellers får du en alternativ version, se nedenfor.

I ren desperation lavede jeg nemlig først en alternativ version. Jeg gad ganske enkelt ikke strikke mere på den. Så jeg lavede færre udtagninger, færre omgange, så trøjen blev forkortet og så lukkede jeg af (i modsætning til løst af), så kanterne blev afrundet. Beviset ses her, hvor trøjens reelle farver iøvrigt er bedre gengivet end på de foregående billeder



Egentlig ganske nydelig, men nej, den krøb op, var simpelthen alt for kort og havde alt for lille krave, så tilsidst måtte jeg konstatere at Bente Geil trods alt nok ved, hvad hun gør :-) Jeg pillede hele kanten op igen og fik alle de mange masker på pindene og så kan det ellers nok være, jeg fik blod på tanden, for nu vidste jeg jo, hvad det gjaldt. Jeg forlængede endda trøjen med et par omgange! Nu vil jeg sagtens kunne finde på at lave endnu et eksemplar, for det er en rigtig dejlig og anvendelig cardigan og fremover ved jeg, hvad jeg laver.

Inden faktaboksen vil jeg lige vise min lille, nye "strikke-tips-og-fifs-notatbog" som jeg har købt hos Fredrikke i Norge. Det er den lille uglebog ude til venstre. I den skal jeg skrive de strikkenotater, jeg bare ikke må glemme. Kortene med den fede, glade, dovne kat, var jeg nødt til at få med :-)




Faktaboks
Design: Bente Geil: Bagtanker
Garn: Geilsk tynd uld
Garn fra lager: Jah, den har vel ligget på lageret en tid :-)
Anvendt: 200 g til bund + 1 nøgle af øvrige 2 farver til striber
Farve: Bund: 11 Indigo, striber: 2 lys blå og 3 petrol
Købt hos: Geilsk.dk
Pinde: Rundpind nr. 3 - jeg skal ned i en 2,5 næste gang. Trøjen er blevet til den løse side
Str. S
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Det vil være en stor fordel at kunne flytte maskerne over på en lang wire, så man kan få et indtryk af, hvordan trøjen former sig. Kanten skal lukkes meget løst af, for at den færdige trøje, får den form den skal ha´.

29 kommentarer:

  1. Endnu en fantastisk trøje fra din hånde.
    Jeg er imponeret over at du pillede den op i kanten, men på den anden side kan jeg godt forstå det.
    Det endelige resultat er blevet super flot.
    Jeg er også meget forelsket i den model.
    Men jeg har liiige et par andre projekter først :-)

    Sikke en sød lille notesbog. Og en rigtig god ide at skrive ned når man laver ændringer.
    Det har jeg altid gjort med de modeller jeg har syet. Men egentlig aldrig med strikkemodeller. Men det tror jeg at jeg vil til :-)

    SvarSlet
  2. Den er fantastisk flot ! Jeg tilslutter mig din menig om at jeg meget gerne vil kunne se hvad jeg laver :-)

    SvarSlet
  3. Det er blevet en flot jakke/cardigan. Kan godt forstå, at du var ved at løbe sur i det med alle de masker. Det er en rigtig god idé at skrive ned, når man laver ændringer, for selv om man tror, at man kan huske hvad man lavede af ændringer, så kan man ikke:-)

    SvarSlet
  4. Sikke dog en historie! Lyder som om du har haft "store glæde" af den trøje - ihvertfald har der været gang i de "små grå" ;-)

    Jeg synes resultatet er helt fantastisk. Endnu en smuk Lene-trøje med en super pasform!

    Overvejer faktisk om garn til overslyngen istedet skal bruges til Bagtanker.........

    SvarSlet
  5. Denne var kjempe fin! :o)
    Og så hyggelig at du er fornøyd med det du kjøpte av meg.
    ha en fin helg,
    klem Fredrikke :o)

    SvarSlet
  6. Den er fantstisk vellykket - men sikke en masse bøvl den har voldt dig.
    Du er vist lidt hård ved dine strikkepinde, men med dit aktivitetsniveau må der vel også være et vist spild;-)

    SvarSlet
  7. Herlighet for en flott jakke. Mye arbeid virker det for meg. Du for et fint resultat.:-))
    Det er bra at du forteller så kan andre gjerne få det litt lettere hvis de prøver seg på oppskriften.
    Ha en fin helg. :-)

    SvarSlet
  8. Dette var sikkert litt av en jobb, men herlighet hvor flott den ble!!
    Du produser så flotte strikkeplagg at jeg blir helt matt. Flott fasong og flotte farger.
    Ha ei riktig god helg og klem fra meg;)

    SvarSlet
  9. Så flot! Jeg havde nok ikke pillet det op lige med det samme, over 500 masker...pyh! så det var blevet en UFO hos mig.

    SvarSlet
  10. Den er da blevet super lækker. Jeg har ikke rigtigt lagt mærke til modellen før nu - den kunne godt komme på "to-do" listen, sammen med alle de andre projekter

    SvarSlet
  11. Den er bare sååå flot , skønne farver du har valgt :-) Men sikket et projekt , jeg tror jeg "nøjes" med hvirvelstrøm :-)

    SvarSlet
  12. Hvor er den super flot!!! Og jeg kan nu også bedst lide den lange version!
    Lyder som om der er tænkt noget undervejs - imponeret over at du kan få den færdig så hurtigt når du har pillet op osv..

    Godt gået - og lækre postkort samt bog!

    SvarSlet
  13. Dejlig cardigan - lyder noget fustrerende at strikke med alle de masker - et virker noget voldsomt.
    Kan godt forstå din begejstring for resultatet,
    Dejlig bog - kan godt lide symbolikken i uglerne.

    SvarSlet
  14. Du når at strikke FANTASTISK meget!! Men takket være dig, er jeg nu rigtig godt i gang med Hvirvelstrøm. Hvis ikke jeg havde set dine gode og instruktive proces- billeder, havde jeg ikke forstået blusen, og måske var den endt som UFO! Så 1000 tak for dit indlæg.
    Hilsen Karen

    SvarSlet
  15. Jeg er bare SÅ imponeret.

    SvarSlet
  16. Du har fået en utrolig smuk trøje, men du har jo også kæmpet for det. Har du også problemer med Knit pro pindene, mine går i limningen så jeg kan dreje pindene rundt i det blanke styk metal. Syntes ellers at de bare er skønne at strikke med, men de skulle jo gerne holde til mere end en bluse.

    SvarSlet
  17. Superflot! Det var sørme godt at du holdt ud!

    SvarSlet
  18. Hold da op - jeg kender altså ikke nogen der som dig får strikket så mange ting - 2 lækre ting inden man får set sig om. superdejlige ting begge 2

    SvarSlet
  19. Den er bare skøn. Jeg er selv helt forelsket i den.

    SvarSlet
  20. Hvor er din bagtanker dog flot. Sikke nogen farver. Dejligt at du har skrevet om dine oplevelser med trøjen. Jeg har også engang bagtanker som ligger og venter. Håber at jeg kan strikke den i min juleferie.
    Merete

    SvarSlet
  21. Der er da godt nok gang i dine strikkepinde for tiden. Den ene flotte model afløser den anden. Og godt du holdt ud, for den er da blevet flot.

    SvarSlet
  22. Tilslutter mig koret. Den er blevet superflot. Sikken en kamp du har været igennem og dine knit´ pro må du da kunne få byttet, da det er et kendt problem..

    SvarSlet
  23. Det er altid inspirende at følge med hos dig og endnu en gang giver du mig blod på tanden... har nu virkelig meget lyst til en bagtanke!
    Forøvrigt en meget interessant sammenligning med hvirvelstrøm.
    Kh Karen

    SvarSlet
  24. Wow, for et flott stykke arbeid, en nydelig cardigan. Håper du bruker den mye med alt strevet du har hatt.

    SvarSlet
  25. Pipper med de andre. Hold op, hvor er den flot.
    Måske man skulle kaste sig ud i lidt bagtanker engang, for sikke da en skøn model.

    SvarSlet
  26. Den er virkelig smuk.
    Jeg kan godt lide din stribevariation - jeg elsker generelt bare striber, så mon ikke også jeg skal have den strikket en dag. Tak for tips - god ide med at skrive ned. Egentlig et must!

    SvarSlet
  27. Hvor er den flot! Og sikke et arbejde. Kan godt forstå, at du gerne vil kunne se, hvad du laver - jeg har det nøjagtig lige sådan.
    Mine Knitpicks nr. 3 er også knækket - har ladet mig fortælle, at der er 'noget' med netop den størrelse, så jeg har opgivet at købe nye.
    Lækker notebog, du har fået fat i :-)

    KH Gittemay

    SvarSlet
  28. Superflot! Jeg kan mærke mit kit står og hopper for at komme på pindene, på trods af mine gode hensigter om at gøre en masse andet færdigt først.

    SvarSlet
  29. Mange, mange tak for alle jeres kommentarer - det er en fantastisk dejlig cardigan, al besværet værd, så jeg hepper på jer, der skal i gang :-)

    Karen: Jeg bliver virkelig glad, når jeg hører, at jeg har kunnet hjælpe :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.