1. juni 2014

Sommerrødt

Denne har været på to-do-listen lige siden jeg så den på en Karen Noe stand for flere år siden. Det, der egentlig har holdt mig tilbage er, at den starter på p 7. Den har som sådan heller ikke været en speciel fornøjelse at strikke, men de store pinde puster liv og luft ind i bomulden, så det hele giver mening til sidst.


Jeg elsker at gynge og låner Lillefrøs hver eneste gang, jeg kan komme til det ;-)

Faconen fremkommer ved, at man skifter til tyndere pinde efterhånden, sluttende på pind 5 - stadig en lidt for stor pind efter mine begreber, men resultatet bliver som nævnt meget let og luftigt. Gitte har strikket et par fine udgaver udelukkende på pind 5, så det er dog også en mulighed, men resultatet bliver mere "kompakt".


Ærmegabene er lidt for dybe til at huse mine efterhånden meget omfangsrige og muskuløse massørarme. Det skal lige siges, at jeg strikkede to mønsterrapporter i højden og det er en rigtig dårlig ide kombineret med den dybe indskæring i ærmegabet. Hvis man vil forlænge ærmet skal ærmegabet også ændres. Det er noteret, hvis der bliver en næste gang, hvor jeg i så fald også vil supplere med et "rigtigt" ærme. Jeg har det samme garn i en lys blå og synes bestemt modellen ku fortjene en gentagelse, men nu må vi se.


Det har været en fuldstændig fantastisk weekend med total afslapning og pasning af Lillefrø. Det lille pus havde dog høj feber, så vi havde en noget mere afdæmpet dag end vi plejer. Hun ville egentlig bare gerne sidde ved farmor det meste af tiden og det besluttede jeg mig for at nyde, for det hører jo virkelig til sjældenhederne, at hun har tid til det :-) Vi holdt humøret højt med en håndfuld rosiner og læsning i Lillefrøs bog, som handler om hende selv og derfor er meget, meget interessant ;-)


Jeg er søgt ind i skyggen, for der har næsten været for varmt her i dag - man er vel en ordentlig nordbo ;-) Jeg glæder mig til den nye uge og alle dens spændende opgaver. På pindene er der sommerkjole og bøllehat til Lillefrø, endnu en Snoning, en "ostetrøje" fra Lønstrup og snart en "papircardigan" fra Charlotte Tøndering. Og så har jeg helt glemt at nævne den norske inpiration, jeg fik i dag og som foranledigede nye opskriftkøb, men det hører I meget mere om i de næste indlæg.

Ha en rigtig dejlig søndag aften og tak for alle jeres søde kommentarer, håber I kan sidde ude og strikke :-) Findes der noget mere dejligt? :-)

Faktaboks:
Design: Karen Noe: Knitting Collection: Louises blomstertunika som kjole
Garn: Lana Grossa - Classico, et lækkert merceriseret bomuldsgarn, der fås i de mest fristende farver.
Garn fra lager: Joh - det har da ligget nogle uger ;-)
Anvendt: Knap 400 g
Farve: 021 - rigtig varm og klar sommerrød
Købt hos: Hønsestrik i Aalborg, den sidste strikkecafeaften og siden suppleret med den lyse blå, da jeg "bare" sku købe knapper ;-)
Pinde: 7, 6 og 5
Str. S - rigeligt forneden, men for lidt foroven, hvis man strikker den dybe ærmegabsindskæring og har kraftige overarme ;-)
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger:  Let og luftig bomuldssag som helt sikkert vil blive brugt meget. Her er den vist med en rød stropkjole under, men den er også rigtig flot med en lang hvid t-shirt under.

44 kommentarer:

  1. Kan godt forstå dig mht str 7. Købte opskriften for flere år siden og har trævlet flere gange.
    Dej ligt når de små gerne vil hænge lidt, selv om det er ærgerligt, når det er pga. sygdom.
    Også en dejlig søndag til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Jeg er heller ikke meget begejstret for strikkepinde over st.3,5. Men hver er det blevet en smuk kjole.
    Og små børn med en lille smule feber er både rolige og nuttede :-)

    SvarSlet
  3. Resultatet er blevet særdeles klædeligt! Figurfremhævende flot!
    Men vil de ærme(r)gab ikke komme til at genere/snære?
    Dejligt at se dig i rødt....
    Håber det går rette vej med Lillefrø... Utroligt, så stille de kan være... og pludselig savner man al den vanlige springom!

    SvarSlet
  4. Den kan jeg godt lidt, den er rigtig smuk

    SvarSlet
  5. Utrolig elegant. Og roedt hold op hvor er det flot til dig. Den kjole var med i et lille feminahaefte for et par aar siden og jeg faldt pladask indtil jeg saa pinde syv, og hvor jeg saa som en tumpe ikke laeste videre. Men saa er det da godt jeg laeser med hos dig hehe.
    Haaber lillefroe har faaet det bedre. det er da sandelig ikke sjovt naar saadanne smaa stoerrelser begynder at lege trykkoger.

    SvarSlet
  6. Den ser rigtig skøn ud. Meget flot farve, den passer flot til modellen

    SvarSlet
  7. Denne er lekker og synes armene dine er flotte :)

    SvarSlet
  8. Nu har jeg da aldrig, du har strikket rødt; hvor er den smuk til dig, både farven og kjolen.
    Det er godt, Lillefrø har Farmor til at hygge med, forhåbentlig er hun dog snart frisk igen

    SvarSlet
  9. Den kjole er bare så fin, og farven du har valgt er en rigtig sommer farve.

    SvarSlet
  10. Du går til den nu, var? Den er super flot.

    SvarSlet
  11. Hvor er det da en fantastisk flot kjole,sikke en komme i godt humør farve :))

    SvarSlet
  12. Hvor er den smuk din røde kjole. Du har ret i det med de store pinde, men de gør altså noget for modellen. Endnu en står også på min to do liste, men den er godt nok lang.-)

    SvarSlet
  13. Smuk, smuk kjole, som klæder dig fantastisk.

    SvarSlet
  14. Hvor er den flot, og hvor sidder den bare godt på dig!

    SvarSlet
  15. Hei Lene
    Så flott du er i fargen RØDT! Og den kjolen har jo også jeg strikket for noen år siden!!!!, så strikket Gitte den etter meg, og jeg gav henne tips om strikkepinnene .
    Jeg startet nemlig på tynnere pinner, og endte med å strikke på pinne 3.5 eller 4 til slutt. Det kommer jo og an på hvilket garn man strikker med, selvfølgelig. Og jeg strikket i ull, siden jeg ville lage en vinterkjole. Min er karryfarget og flott. Men dessverre har jeg lagt på meg, og den er ikke like flatterende på meg, som den er på deg :)

    Lillefrø har nok sin favoritt bestemor, og det er ekstra godt å bli lest for av henne når man er litt syk........
    Håper hun er frisk neste gang, så får du løpt litt igjen ;)

    Nå må jeg rett inn til Helle og se hva slags inspirasjon hun har satt igang hos deg.
    Ha en fin uke. Jeg skal ut å reise.......
    Knus

    SvarSlet
  16. Hold hvor er den smuk, men en pind 7, det vil mine fingre desværre ikke, en pind 5 kunne gå an. Det lyder til at I har haft en dejlig weekend, ikke så ringe endda.

    SvarSlet
  17. nöj, hvor er den blevet lækker! jeg gad så ikke strikke min på den måde, lavede den top-down med raglan og bryst-kiler så egentlig brugte jeg jo ikke opskriften men kun mönsterrapporten i skörtet, startede på p4,5 i overstykket og så 5/6/7 på skörtet.
    kan ses her: http://fridabraga.blogspot.com/2012/02/fo-nr-122012.html

    SvarSlet
  18. Hei;)
    For en nydelig blogg du har;) Her kan jeg virkelig drømme meg bort i vakre strikkeprosjekter. Her er det bare å jakte på mønster ser jeg. Tror jeg må begynne å notere hva jeg ønsker å kjøpe med meg hjem til Norge når vi skal ned til min søster i Kolding i slutten av måneden.
    Kjolene dine er bare lekre;) ;)

    Kommer snart innom igjen;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlet
  19. Den er meget smuk. Har tit kigget på den, men mere er det ikke blevet til. Håber Lillefrø snart er frisk igen.

    SvarSlet
  20. Hvor er du flot i rødt :-)
    Kjolen er så smuk, de skiftende pindestr giver et smukt mønster.
    Jeg har strikket en for nogle år siden, og kunne bestemt godt fristes til en mere i en flot farve.
    Glæder mig til at se dine næste projekter, altid flot strik fra din hånd:-)

    SvarSlet
  21. Hej Lene
    Den er da simpelthen bare så flot ! Den klæder dig fantastisk - og den røde farve er faktisk rigtig god til dig. :o) Smuk sommersag :o)

    SvarSlet
  22. Den er fasntisk flot. Skøn farve, den klæder dig godt.

    SvarSlet
  23. Ja undskyld, der skulle have stået fantastisk.

    SvarSlet
  24. Du ser da bare hammergodt ud i den kjole :-) Lady in red...
    Uh den har jeg kigget på i en del år....men jeg er heller ikke glad for de tykke pinde...måske den alligevel skal overvejes nu jeg ser dit smukke resultat...

    SvarSlet
  25. Superflot kjole og den klæder dig men du er som altid flot i kjoler og farven er rigtig sommer skøn. Kan godt forstå at du var lidt tilbageholdende med de tykke pinde. Jeg holder nu også mest af p 3 og 3,5.

    SvarSlet
  26. Den er så flot, både farven og det smukke mønster. I klæder hinanden rigtig godt 😀

    SvarSlet
  27. Hvor er den flot, en fantastisk farve... og så klæder den dig rigtig godt. !!

    SvarSlet
  28. Fantastisk har du strikkt kjolen.
    Deilige farger og den passer perfekt. Sommerdrøm! Tusen takk for fine bilder. Glad å se ;-) Jeg ønsker Lillefrø er frisk igjen...
    Hilsen sender deg Viola

    SvarSlet
  29. SMUK.....du er rigtig flittig med pindene .
    Knus Ingrid

    SvarSlet
  30. Nydelig arbeid, og den sitter jo så flott på deg.

    SvarSlet
  31. Du er jo bare til den røde kjole ! I er smukke sammen ! Dejligt når man kan få lov at sidde og læse for de små pus når de er lidt hænget ! Gyngen har også altid været min favorit ! Rigtig god pinse !!!

    SvarSlet
  32. Hvor er den blevet flot!
    Og vi ved jo alle at rød er en af dine yndlingsfarver :-)
    Håber Lillefrø er frisk igen.

    SvarSlet
  33. Hvor er den skøn - det er en dejlig farve, og kjolen klæder dig så flot!

    SvarSlet
  34. Nøj, og ih og åh, hvor er den bare fantastisk flot og hvor klæder I bare hinanden!

    SvarSlet
  35. Wow, den var alldeles nydelig, for et arbeid du har lagt ned, men så passet den så flott! Ha en riktig god helg!

    SvarSlet
  36. Så flott du er i rødt! Jeg har sett denne modellen strikket flere steder, men denne i rødt tror jeg så absolutt må være min favoritt. Kan skjønne at det er mye arbeid med den, men så absolutt verdt det.

    Godt og heldige Lillefrø som har farmor. Håper hun er på beina igjen. :)

    SvarSlet
  37. Hvor er den smuk - elsker rødt :)

    SvarSlet
  38. Den har jeg også kigget på mere end en gang, dog uden at det var gået op for mig at den skulle strikkes på så tykke pinde eller med flere størrelser.
    Det med de flere størrelser for at skabe vidde, synes jeg er en lækker detalje.
    Din er rigtig flot :)

    SvarSlet
  39. Uha nej, pind nr 7 er ingen fornøjelse, men kjolen er super fin, som mange af Karen Noes modeller i øvrigt er det.

    SvarSlet
  40. Takk for tipset Lene. Jeg ser at jeg muligens bør vurdere en litt annen modell.

    Du har helt rett i forvirringen Lene. :) Anais ble publisert ved en feiltagelse før blogginnlegget var ferdig skrevet. Anais kommer straks tilbake på bloggen. Innlegget må bare skrives ferdig først.

    SvarSlet
  41. Wauwwww, Lady in red, hvor er den bare flot til dig, har nok skrevet det før, men du bærer altså bare de kjoler så flot.

    SvarSlet
  42. SUPER flot kjole til dig. Skøn farve og facon. Og altid dejligt at høre om Lillefrø.

    SvarSlet
  43. Hvor er det en fantastisk smuk kjole

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.