31. januar 2017

Victoria

"Kære Hanne Falkenberg
Denne henvendelse kan meget let komme til at lyde som en dårlig vittighed, men min hundehvalp har spist en del af opskriften til Victoria som jeg købte for flere år siden, men først er begyndt at strikke nu. Jeg vedhæfter dokumentation i form af billede af den sønderrevne opskrift som jeg har forsøgt at samle, men uden held samt et billede af Victoria som jeg strikker i den blå/violette version.........."
He he - der blev heldigvis sendt en ny opskrift samme dag, så dejlige Victoria kunne blive færdig ;-)


Jeg tror modellen sidenhen er udgået, jeg kan i hvert fald ikke finde den på Hanne Falkenbergs hjemmeside længere. Jeg fik fat i den farvekombination, hvor garnet smitter umanerligt meget af, men det forsvinder fuldstændig, når den er vasket. Tilbage er en lækker trøje i en blanding af bomuld og uld og en enorm tilfredsstillelse i endelig at få den færdig.


Man begynder med kraven, hvor der strikkes skiftevis korte og lange kiler i struktur-striber. Det er dét, der gør at kraven lægger sig pænt og er bred nok nedover skuldrene. Kraven syes sammen og hele trøjen strikkes herefter top-down. Jeg synes den sidder rigtig godt, men er spændt på, om den bliver ved med det i brug. Det tilføjer jeg en kommentar om senere ligesom jeg håber, den snart kan fotograferes på.


Så kom den på og den er super lækker og bliver indtil videre hængende på skuldrene :-) God søndag :-)

Nu på stativ ;-) Efter 2 dages brug sidder den stadig på skuldrene. 05.02.2017
Som antydet ovenfor har den været flere år undervejs og det var Bodil Munchs smukke lysegrå version, der gjorde, at jeg tilsidst købte kittet. Det er ren tv-strik.


I skal lige se en af mine julegaver - det er i sandhed en skat: Barbara Walkers Knitting Treasury - alle 4 bind. Jeg glæder mig til at studere dem nærmere og bruge nogle af mønstrene i praksis. Mit hoved svømmer over af ideer, men jeg har lovet mig selv, at jeg skal prøve at strikke alle kits på lageret, før jeg går i gang med noget som helst andet! Nu må vi se - jeg er i gang med heftigt mønsterstrik, en herretrøje fra Dæxelbogen. Ja, du hørte rigtigt - en herretrøje, he he ;-) Derudover har jeg Overtræk og Graphic på lager, dem hører I snart meget mere om :-)

En anden skat er Lene Holme Samsøes: Kærlighed på pinde, som jeg fik af min dejlige svigerdatter :-)


Der er en bryllupsdato på vej - min søn og svigerdatter er ved at tage beslutning og det bliver sørme i 2017 - en dejlig begivenhed at se frem til. Nu vil jeg gå tilbage til sofaen og bande over mønsterstrikkens genvordigheder ;-) Tak for kommentarer og de mange mails. Ha en dejlig aften derude :-)

Faktaboks
Design:Hanne Falkenberg: Victoria
Garn: Day & Night fra Hanne Falkenberg
Garn fra lager: Kittet har lagret i hvert fald 2,5 år
Anvendt: 268 g
Farve: Violet, midnatsblå
Købt hos: Kan simpelthen ikke huske det
Pinde: 3
Str. S
Ny teknik: Ikke som sådan, men det er sjovt tænkt med den store krave og så bygge en top down model ud fra den.
Bemærkninger: Fuldstændig efter opskriften, men kunne med fordel have strikket på en 2,5. Jeg har ikke helt overholdt strikkefastheden.


25 kommentarer:

  1. Den er super skøn. Godt du fik en ny opskrift. Fine bøger. De 4 kender jeg slet ikke. Spændt på at høre mere om dem. Dejligt med et bryllup i sigte.

    SvarSlet
  2. Hvor er det en fin trøje, du har strikket. Rigtig dejligt at du kunne få en ny opskrift - undskyldningen lyder næsten som den mine gymnasieelever bruger når de ikke får deres afleveringer færdige.
    Det bliver spændende at se hvad du får tryllet frem af lager-kitsene

    SvarSlet
  3. Atter en skønhed fra HF. Jeg er vild med hendes opskrifter. Hun yder fantastisk service - godt du kunne få en ny opskrift. Den lille hund har hygget sig :-)
    Spændende med bryllup i sigte

    SvarSlet
  4. Den oppskriften har jeg, kjøpte et strikkekit men gjorde den aldri ferdig for garnet smittet fargen veldig over på mine hender, så de ble mørkeblå..Fryktelig irriterende. Men er supersøt modell.

    SvarSlet
  5. En rigtig fin Falkenberg! Dejligt med god service, men måske den lille hund var lidt ked af, at hendes forsøg på at stoppe dit strikkeri mislykkedes? Lad endelig være med at fortælle hende, at hun skal spise hele garnlageret og dankortet med før den plan lykkes!!!

    Nej, mon ikke hun nyder at ligge og slappe af til strikkepindenes stille rytme?

    SvarSlet
  6. wow, hvor er den flot, som altid ved dig, hun kan sit kram hende HF.
    Walkers bogsamling har jeg også, fik dem til min 50årsdag af besteveninden, de er virkelig en treasury.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. hej Lene,
    den er blevet flot og jeg glæder mig til at se den "med fyld" :-) Jeg har også prøvet at finde den på hjemmesiden, men desværre uden held. Måske er den røget ud fordi kraven er svær at kombinere med sjaler/tørklæder ?

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  8. En meget smuk bluse trods "udfordringer".😆 Er spændt på at høre om den holder faconen ved skulderne eller om den bliver så løs i brug at den måske glider ned. Et bryllup i sigte er måske lig med et fint bryllups sjal til den kommende brud?☺

    SvarSlet
  9. En utrolig flot sweater!! Og godt du fik fat i nyt mønster, og at det ikke var strikket der var spist... Farverne er utrolig fine, og den kommer til at klæde dig rigtig godt. Tillykke med bogskatten - sådan nogle bøger får hjernen til at koge. Spændt på at se hvad du finder på. Og tillykke med bryllup i familien - det bliver da skønt!!! Stemmer også for et bryllupssjal😊 Tak for din søde kommentar på min blog, Lene!!!

    SvarSlet
  10. Hehe, hvor er det fantastisk, at din dejlige hund spiste din opskrift; godt du fik en ny. Blusen er skøn, den har jeg aldrig set før

    SvarSlet
  11. Den er godt nok flot. Som i mega smuk.

    SvarSlet
  12. Åh, så fin den er! Nydelig farge, og veldig flott krage!
    Det var godt du fikk erstattet den oppspiste oppskriften :-)

    SvarSlet
  13. Hvor er det en smuk trøje. Hanne Falkenberg er en dygtig designer og hendes trøjer er sjove at strikke, resultatet altid perfekt. Det er en værre hund du har, får den ikke nok at spise. Godt den ikke bed hul i dit strikketøj. Jeg er spændt på at se din herretrøje fra bogen Dæxel. Trøjerne i bogen er virkelig smukke. Flotte boggaver du har fået i julegave.

    SvarSlet
  14. Den Hanne Falkenberg model har jeg også strikket for mange år siden, jeg tror den må frem i lyset igen. Dejlig julegave du har fået, de 4 bøger er guld værd. De må give inspiration til ideer til alt det garn du har på lager, så du kan komme lidt til bunds.

    SvarSlet
  15. Frække skønne Diva😊Godt du fik din opskrift så du kunne blive færdig. Den er så flot.
    Dine nye bøger er fantastiske. Barbara Walkers købte jeg for mange år siden i USA, og selv om min kuffert blev alt for tung, så er de det hele værd. Det lyder skønt med bryllupsplaner i familien😊 Glæder mig til at se de næste færdige skønne ting. Herretrøjen ikke mindst. Vi høres ved.

    SvarSlet
  16. Sikke da en Diva. Kan hun virkelig finde på det? Nå, men så fik hun i hvert fald fibre nok for denne gang. Hav en god uge.

    SvarSlet
  17. Kjære Lene, så veldig fin å høre bryllup kommer i familien din. Glede i hjertet.
    Fantastisk trøje du strikket. En del for KINGS... så deilig. Vakker fargen også.
    Gratulere med nye strikkebøker... inspirasjon og teknikk kan bruker alltid -
    selv om... vi har i hoden såååå masse prosjekter. God strikke måned februar
    og klem fra Viola

    SvarSlet
  18. Flot model, den har jeg ikke set før, sikke skøn farvespil der er i den, spændt på om den sidder godt med den krave.
    Barbara Walkers har gode bøger, dem kunne jeg godt tænke mig at have stående, der kan findes mange gode projektideer i vil jeg tro. Ej, og bryllup, hvor spændende, nu skal du vel ikke strikke brudekjolen? For så får du da noget at se til.

    SvarSlet
  19. Tillykke med den flotte bluse. Barbara Walker bøgerne bliver du glad for. Efter at have købt dem for en kollega i garnforretningen Loop i London, måtte jeg året efter også have dem selv. Der er så meget godt i dem. Jeg har også en bog af Elizabeth Zimmermann som er guld for en strikker.
    Hilsen
    Kirsten i Tønder

    SvarSlet
  20. Ih, din svigerdatter ved hvordan man goer det,hihi. Mere tydelig opfordring paa mere boernestrik findes ikke, og jeg laeste det som en enorm vaerdspaasaettelse( siger man stadig det derhjemme, eller er det blevt kanseli-sprog??) og beundring for dit strik.Med den glaedelige nyhed om brylluppet, fulgte der saa ikke en bestilling med om bryllupssjal???? Og stort tillykke med dem. Det betyder nok ikke saa meget for ungdommen, men for saadan en gammeldaws een som mig synes jeg det er hyggeligt og helt igennem fantastisk naar saadan een beslutning tages.
    Strikke alle dine kits foerst????? Tror du selv paa den???? (tihi) Det er jo nogle meget flotte og meget lokkende boeger du har faaet dig. Men som man siger, det er undtagelsen der bekraefter reglen, og saadan kommer man udenom det!
    Med eller uden spist opskrift ( tak for et godt grin) maa jeg sige at din Victoria er ikke bare flot men meget elegant og alligevel lidt raa i det. God baade til nederdel og jeans. Glaeder mig til billede med indhold.
    Saa vil jeg gaa ind og pakke min kuffert og stikke ned til morfar.
    Knus

    SvarSlet
  21. Den er da bare så superflot ! Og helt speciel. Godt at du kunne få et nyt eksemplar af opskriften - alt andet ville have været for slemt. Lækre julegaver. Bøgerne kender jeg ikke, men glæder mig til at se nærmere på dem ved lejlighed, og det bliver da bare så spændende med det bryllup .

    SvarSlet
  22. Den ser flot ud. Spændende med bryllup til sommer.

    SvarSlet
  23. Den slags strikkeopslagsinspirationsvidunderlige bøger kan vi ikke få nok af... Jeg kiggede på dem i London sidste år, men syntes ikke lommepengene havde medregnet dem....
    Flot Falkenberg igen. Selvom jeg nok ville komme i karambolage med den store krave...

    SvarSlet
  24. God service ovenpå en "Chris og chokolade fabrikken"-vits ;-)

    En superfin bluse, som de jo er, når de er fra Hanne Falkenberg. Og i øvrigt dejlige julegaver - Lene Holme Sansøe bog lå også under juletræet til mig :-)

    SvarSlet
  25. Smuk, smuk trøje med meget fin krave og i dejlig farve. Godt at du fik en ny opskrift så den kunne blive færidg.

    Mon strikkeopskrifter hvori ordet uld indgår mætter mere end andet papir?

    Nøj - bryllup! Hvor dejligt.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.