28. oktober 2011

Overhalet af et Dydsmønster

....Ja, det kan jo ske for enhver, for de er bare alle vegne, ikke sandt? Dydsmønsterne. Altid parate til at få alle andre til at ligne 0 og ingenting;-) Så hvad kan jeg gøre andet end at præsentere:


Det har været fuldstændig monogam strik fra start til slut - og resultatet er en helt vidunderlig trøje, som helt givet kommer til at slås med Tankestreg om pladsen som Årets Trøje :-)


Måske mister jeg læsere, men jeg er ikke den store fan af trøjer uden montering ;-) Der er efter min mening gode grunde til at sy sidesømme og andre forkætrede sømme, indsnit o.a.: Nemlig pasformen. Jeg synes ganske enkelt, at "trøjer-oppefra-og-ned-uden-montering og (min tilføjelse) -ofte-uden-særlig-god-pasform" har taget overhånd og hvis du synes, det er Dydsmønstertale - ja så kan jeg ikke gøre for det ;-)


En anden god grund til at strikke en trøje i flere dele er, at man undgår at sidde med et alt for tungt og uhåndterligt strikketøj, der ender med at give nakke- og skulderproblemer. Dydsmønster bliver tung og de sidste omgange strikkes godt 500 m til en str. medium - det kan koste selv den mest kropsbevidste et par triggerpunkter hist og pist ;-)


Når dette er sagt, så har den været utrolig dejlig og hyggelig at strikke og jeg er helt forelsket i den Geilske Tweed. Og så kan den faktisk godt bestå "pasformsprøven" - skulle jeg mene. Dydsmønster har et flatterende fald som formes af udtagninger til skød i vrangribberne. En facon, der kan gøre noget for enhver skikkelse. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det også kunne være flot at tage ud i snoningerne som Kim Hargreaves har brugt flere gange, se et eksempel her på Kirstens trøje. Måske gør jeg et forsøg med det en dag.


Knapperne, fra Birthe Sahl naturligvis, matcher totalt den blå nist i det lækre tweed-garn. Første gang jeg har prøvet at strikke af det, men bestemt ikke sidste gang, for det er super super lækkert.

Og så lige et glimt af ørenringene. Hvor mon de er fra? ;-)


Tid vil jeg ikke skrive et ord om, for jeg har den ikke ;-) Alligevel må jeg ha´ presset en "tour-de-blogland" ind i weekendens program.

Ha´ en god weekend derude og hjerteligt velkommen til nye læsere :-)

Faktaboks
Design: Bente Geil: Dydsmønster
Garn: Geilsk Tweed, 100% uld
Garn fra lager: Joh, siden maj ;-) Nej, købt til formålet
Anvendt: 400 g
Farve: T14
Købt hos: Købt på Saltum Uldfestival maj, 2011
Pinde: 3,5
Str. M
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Jeg synes, de såkaldte "snydesnoninger" er møgirriterende at lave og ville hellere sidde med en hjælpepind. Men de kommer til at se anderledes ud end "ægte" snoninger, så derfor valgte jeg alligevel at fortsætte, fordi de er flotte og klæder trøjen :-)
Løbelængde: 100g = 380 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 1520 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 19456
Anvendt garn i år: 5 kg og 637 g

54 kommentarer:

  1. Så flot en trøje, og du har fuldstændig ret pasformen er perfekt. Fantasisk kvindefigur den trøje viser.

    SvarSlet
  2. Rigtig flot model, men du laver generelt flotte ting.

    SvarSlet
  3. Den er utrolig smuk og lækker. Jeg så den til forårsmessen i Middelfart og har tit tænkt på at skulle have den som projekt og nu kan jeg godt se hvorfor.
    Den er godt nok blevet smuk, sidder rigtig godt på dig og og gør noget for figuren. Wauv du er dygtig.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Vi er helt enige omkring pasformerne. Det ser meget smukkere ud, når der skal montering til, selvom det ikke altid er dét, der er det sjoveste ved et stykke strik ;-)

    Det er et flot Dydsmønster du har lavet!

    SvarSlet
  5. Så flot den er - og indholdet e sørme også smukt.
    Omkring monteringer, så tror jeg bare at det handler om at jeg aldrig har det det lært ordentligt, og så kommer jeg let til at ødelægge et stort arbejde med klumpet sammensyning, og det er sjældent særligt klædeligt.
    Godt at vide at der er gode opskrifter til sådan én som mig, der også kan bruges af sådan én som dig :-D

    SvarSlet
  6. Ihhh - hvor er den lækker lækker lækker. Jeg havde faktisk også fingrene i den opskrift, men fortrød så...måske jeg skal fortryde at jeg fortrød :-) Den sidder fantastisk på dig.

    SvarSlet
  7. Hold op, hvor er den flot. Sådan en kunne jeg godt overtales til :)

    SvarSlet
  8. Nok en aldeles fantastisk jakke fra deg, og du er den fødte modell! Nydelige fletter og selvfølgelig en passende farge:O)
    Ønsker deg en flott weekend, knus;)

    SvarSlet
  9. Forstår at du er fornøyd med denne fine jakken. Du kledde den også veldig godt. :))

    SvarSlet
  10. Den er helt vildt flot !!!
    Den kan du være meget stolt af og den klæder dig rigtig godt. Tillykke med det gode resultat :-))

    SvarSlet
  11. Wauw, wauw, wauw!!!! Dydsmønsteret har jeg været vild med siden jeg så den første gang.

    Din er da bare skøn og sidder perfekt! Hold nu op, hvor er den god til dig.

    Jeg har garnet hjemme til et Skulderblad, men har jo ikke strikket det endnu - dejligt at vide det er et skønt garn der venter mig :-) Måske skulle jeg se at komme igang og så lige købe ind til Dydsmønster også :-)

    SvarSlet
  12. Er du vimmer mand! Hvor er den bare flot og klæder dig fantastisk godt!! Lige pludselig kom den trøje også på min to-do liste :-)

    SvarSlet
  13. Superskøn trøje - og pasformen er da helt i øjet.

    SvarSlet
  14. nöj,hvor er den blevet flot, og hvor klæder den dig godt, til lykke!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  15. Forrygende flot og farven kan man da kun elske :-). Du laver altså nogle fantastiske ting. God Week- end.

    SvarSlet
  16. Hold da op hvor sidder den bare flot på dig, bare jeg havde din figur. Og farven er så smuk, har vist samme farve liggende til Skulderblad, har lige strikket Rundkørsel i samme garn, og det er bare så lækkert, og smukt efter vask også.
    Knapper og øreringe matcher bare perfekt, du er lige til forsiden på et modemagasin.

    SvarSlet
  17. Hvor er den smuk, hvor er det en smuk farve, og hvor er du smuk i den!!!

    Jeg er ikke spor forundret over, at du måtte strikke den i et monogamisk forhold.

    Jeg har glædet mig til at se nyt fra din hånd, og jeg er bestemt ikke blevet skuffet. Tillykke med den.

    SvarSlet
  18. Ih, hvor er den flot og den klæder dig super godt.
    Måske den lige skal klemmes ind på to-do listen :-)

    SvarSlet
  19. Hold da op, - den er imponerende flot og sidder helt perfekt. Super!

    SvarSlet
  20. Hyggeligt at du alligevel dukker op når du har noget på hjerte.

    Først og fremmest så ser dydsmønster rigtig skøn ud - dine betragtninger omkring montering er interessante, og du har generelt en pointe i at forme arbejdet. Jeg er nok midt i mellem, jeg hader ikke monteringen, det har altid været en del at en afslutning, med det minus at hvis man skal tage op til forkanter og halskanter kan det blive "buflet", jeg jeg er begyndt at overveje om for-/knapkanter kan strikkes i ét - især i børnetøj.

    Til gengæld kan jeg nyde ud-i-et strik, hvor jeg bare skal hæfte et par ender.

    SvarSlet
  21. Den klæder dig simpelthen fantastisk godt Lene! Det er en fin model med de smukke snoninger. Jeg kan sagtens følge dig i det med monterede trøjer - de sidder bare bedre:-) Det er også derfor jeg så godt kan li`Lene Holm Samsøes modeller. Men der er altså også trøjer strikket ud i et der sidder godt bl.a Levenwick, som jeg lige har strikket og Mr. Greenjeans, som jeg har strikket hele to gange:-)

    SvarSlet
  22. Hold da op for en flot trøje på en flot pige - den passer og klær dig helt perfekt.
    Dejlig weekend.

    SvarSlet
  23. hej sikke en lækker tøje, den sidder da som bygget til dig.. kan godt forstå at du er tilfreds med den. for den er kanon...

    SvarSlet
  24. Montering eller ej - den er bare superflot:-)

    Jeg håber, vi ses næste weekend, det er jo ved at være længe siden sidst.

    SvarSlet
  25. Hvor er den smuk, og med en fantastisk pasform...Hvis du finder det sted hvor man kan købe tid, så er jeg også aftager:-)

    SvarSlet
  26. hej Lene
    Den trøje er simpelthen bare perfekt !
    så er det sagt.
    Og jeg vil endda mene, at tankestreg er udkonkurreret. ;o)
    Den sidder perfekt, har en perfekt pasform, perfekt farve, perfekte knapper etc. UG x og * til dydsmønsteret ;o)
    Dine betragtninger vedr. at strikke trøjen i flere stykker (og dermed montering) kan jeg kun give dig ret i - men vil også sige 'hver ting til sin tid'. Den her er flot figursyet, og bæres smukt af dig. Snoningerne passer fint, og understreger formen.
    Andre dødelige klarer måske ikke at figuren sådan fremhæves ;oDD
    Tillykke med den.
    hilsen Mona

    SvarSlet
  27. wauuw hvor er den trøje flot,den sidder helt perfekt.Flot farve.

    SvarSlet
  28. Den er virkelig blevet flot og sidder jo helt fantastisk.
    Jeg synes der er kommet nogle flere gode modeller på markedet efterhånden, der er strikket i et stykke. Jeg er selv i gang med en af Annette Danielsen. God weekend.

    SvarSlet
  29. Super flot trøje - og snønne knapper.
    Jeg sværger også til trøjer med sidesømme - de drejer sig ikke så meget om kroppen og falder bare smukkere. Det er også nemmere at have dem med ud af huset - taske strikketøj :-)

    SvarSlet
  30. Som altid en smuk trøje fra dine pinde. God weekend.

    SvarSlet
  31. Hvor er det en smuk trøje, og den klær dig så godt, i passer så smukt sammen.
    Egentlig synes jeg måske der er lidt magisk over den trøje, har ikke set en eneste med den på, som den ikke klædte og gjorde noget for en flaterende facon. Et dejligt design med en flot detalje på ryggen, knapperne er bare så sine, hun laver altså de flotteste knapper. God weekend

    SvarSlet
  32. Nøj hvor er den bare SMUK :-) den sidder super flot og jeg må have den på to do listen.
    Jeg er heller ikke vild med at sidde med hele trøjen til sidst, det er tungt og ikke godt for skulder og nakke, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

    SvarSlet
  33. Den er bare så fin og en skøn farve ;)

    Ja, det er jo ikke uden grund der findes ærmekupler og indsnit i sy mønstre ;))

    Det andet er bare så nemt ;)

    Yt

    SvarSlet
  34. Den er superflot og sidder da perfekt, ser det ud til.

    Jeg har egentlig aldrig tænkt over fordelene ved montering! Men du har jo fuldstændig ret i, at sømme understøtter pasformen.

    SvarSlet
  35. Jeg bliver aldrig et dydsmønster, det har jeg indset for længe siden. Heller ikke, når vi taler om strik.
    Denne fantastiske trøje er dog undtagelsen, den er vel nok flot og må bestemt på mine pinde en dag - men næppe monogamt

    SvarSlet
  36. Både knapper, øreringe og trøje passer sammen og farven er så smuk - desuden klæder I hinanden.

    Det er en meget smuk trøje, den sidder perfekt, og jeg kan se der er mange små detaljer i "Dydsmønster".

    Det må være Årets Trøje;)

    SvarSlet
  37. Wow, sier jeg bare. den sitter da fantastisk flott på deg, Lene.
    Passformen er rett og slett perfekt!
    Og det er godt å se at du holder deg til din yndlingsfarge BLÅ, så får ikke jeg så dårlig samvittighet med å kun strikke de røde/orange plagg, som jeg bedriver med.
    Ha en alldeles deilig søndag!

    SvarSlet
  38. Läcker...tjusig! Du gör mycket fint!
    Vennlig hilsen fra MarieE

    SvarSlet
  39. Super flot trøje uanset om den er med eller uden montering. Men jeg kan nu godt følge dig, det kan blive nogle tunge ting at sidde med. Knapperne er da "lige i skabet".

    SvarSlet
  40. For syv sytten da - jeg har set trøjen på hjemmesiden og faldt ikke lige for den, men hold da helt op, hvor gør det en kæmpeforskel at se den på et rigtigt menneske og også at se alle de fine detaljer. Den er SÅ lækker! Suk, nu blev der lige skabt et nyt behov ;-)

    SvarSlet
  41. Hold da op, den er flot.

    Meget, meget feminin.

    SvarSlet
  42. Øøøjjj, hvor er den fantastisk! Den klæder dig eventyrligt godt!!
    Og så er jeg i øvrigt helt enig med dig mht montering og oppe-fra-og-ned!! Jeg har absolut intet mod montering og synes tit det giver modellen et bedre hold.

    SvarSlet
  43. Trøyen var helt lekker, (som alt annet du strikker). Likte veldig godt fasongen på jakken, med en kappedel nederst får den jakken til å se veldig feminin ut. - og det kan jeg like veldig godt!

    Må innrømme at jeg også liker å strikke delene hver for seg da man har bedre kontroll på fasongen ved montering. Ikke minst er argumentet om tyngden på strikketøyet viktig. - også er en del lettere å ta med seg i vesken på tur. :)

    SvarSlet
  44. Wauv - Lene denne var jeg lige ved at misse!!! Super skøn er den blevet. Og fantastik farve. I ser så lækre ud sammen. Det var et godt køb du gjorde i Saltum.

    Øhhh - en kende hellig måske med fin forkærlighed til at montere. Du kan til enhver tid for lov til at montere strik for mig. Bare sig til.....
    Håber vi ses i dag.

    SvarSlet
  45. Åhmen suk, hvor er den dog smuk. Og helt ærlig, så passer det vel godt, at du har strikket et dydsmønster... for du er i hvert fald dydsmønsterstrikkeren i min blogroll ;)
    Lækker, lækker, lækker!

    SvarSlet
  46. Av, det er vist laenge siden at jeg har vaeret en tur inde paa Geilsk hjemmeside for den model er mig totalt ukendt. Garn, strikke-model og photomodel.....I klaeder hinanden perfekt. Endelig en strikmodel der understreger former og som goer den 200% feminin.Laekker.
    Montering oeh,der er en noedvendighed men absolut ikke det sjoveste.smil

    SvarSlet
  47. Super flot model med perfekt pasform. Måske en ide´til et kommende projekt:-)

    SvarSlet
  48. O-la-la, hvor er den flot. Jeg har savnet billeder af den med et levende menneske indeni, men den pasform er da vist helt ok ;o)

    SvarSlet
  49. Jeg kan simpelthen ikke begribe, at jeg har overset dette blogindlæg. Det er jo en fantastisk trøje og den sidder utrolig godt på dig. Alt er perfekt, farven, formen, garnet. Det er strik når det er aller bedst.
    Jeg får lyst til at lave den, men den ser altså også svær ud, jeg ved ikke om jeg tør.

    SvarSlet
  50. Hej

    Jeg har siddet og kigget på din blog og syntes det er rigtigt flot det du laver. Jeg skal bruge en som skal strikke nogle ting for mig. Jeg håber du har lyst til at høre mere om det :-) du kan skrive mig en mail på Benjaminknudsen@hotmail.com


    Med Venlig Hilsen
    Benjamin Knudsen

    SvarSlet
  51. F*ck den er nice! Og du har lige netop skrevet det indlæg, som jeg har haft i tankerne i nogen tid. Hold nu op med alt det der "det skal være så nemt som muligt, og jeg gider ikke hæfte ender og sy sammen" Jamen så bliver resultatet altså også derefter! Respekt for det gode håndværk, det er det, vi skal tilbage til - og det er du en god ambassadør for!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.