11. marts 2015

Papircardigan og lidt om, hvorfor jeg slet ikke nåede til Ry

På sidste års Fiberfest i Ry købte jeg ind til et helt særligt stykke strik, nemlig Charlotte Tønderings "papircardigan". Og der er virkelig noget helt fortryllende papirklip over det fine hulmønster og letheden i hele cardiganen. Jeg mildest talt speedstrikkede op til dette års arrangement, fordi jeg gerne ville have den på til Fiberfesten i år og dette var måske i virkeligheden årsagen til, at det gik helt galt.


Om fredagen var jeg til erfamøde med min dejlige kollega og veninde, der bor i Bryrup (lige ved siden af Ry nærmest :-)) Datoen for dette møde var ikke tilfældigt valgt - det var timet og tilrettelagt, så jeg kunne "smutte over" til Fiberfesten lørdag morgen. Da jeg stod ud af sengen overstrakte jeg en muskel, der efterfølgende blev så forkortet, at jeg låste helt i ryggen. Med tanke på den forudgående speedstrikning må det høre til under sportsskader ;-)


Føj for pokker, hvor gjorde det ondt. Jeg måtte ganske enkelt kapitulere og tage hjem. Turen hjem var iøvrigt et ganske særligt mareridt, fordi det gjorde afsindigt ondt hver gang jeg skulle skifte gear! Godt at størstedelen af strækningen er motorvej og så må man jo bare blive ved med at køre med 130 i timen ;-) Bevægelse og nåle som smertelindring har heldigvis jaget det på flugt, så det er helt overstået nu :-)


Da jeg først havde vænnet mig til at strikke med det lidt stive papirgarn blev det et rigtig dejligt strikketøj og det færdige produkt er suverænt lækkert. Jeg var dog ved ad smide den ad hekkenfeldt til, da jeg skulle montere ærmerne. Der strikkes nemlig en kant rundt i ærmegabet, hvor selve ærmekuplen så skal monteres. Kombinationen af en fast kant og en meget løs og stor ærmekuppel er selvsagt ikke noget ønskescenarie - montering bliver næsten ikke værre.


Jeg synes faktisk ikke, at jeg slap helt heldigt fra det - jeg er ikke tilfreds. Skulle jeg strikke endnu én, vil jeg bare sy ærmet på - på maskine uden at strikke kant. Jeg troede kun garnet kunne fåes i sort og hvidt, men hvilken lykke - det kan fåes i rigtig mange smukke farver. Selvom det er dyrt, 98 kr for 40 g strækker det jo rigtig langt - jeg har kun brugt 218 g til hele min cardigan. Jeg tror nu også den ville være lækker i mange andre garnkvaliteter, f.eks. en tynd silkemohair.


Jeg havde jo ikke det helt store held med at reducere antallet af projekter, men godt jeg så trives med mange ting i gang. Jeg har dog været nødt til at pille op - jeg begyndte at strikke Lene Holme Samsøes Aran-sweater i den lækre rene mohair fra Garnudsalg, men måtte konstatere, at den blev for bred. Jeg blev alligevel ved med at strikke på den, for hvem gider trevle mohair op? ;-) Nå, men fornuften sejrede tilsidst og nu er det gjort. Så må jeg bare starte forfra.


En stor og glædelig begivenhed er i vente - Lillefrø skal have en bror eller søster til september. Så nu er der endnu engang lejlighed til lidt småstrik og masser af dukketøj til Lillefrøs Tulle, så hun kan lege storesøster :-)

Nu må jeg rundt og se om der er nogle, der har været til Fiberfest 2015. Ha en dejlig aften :-)

Faktaboks
Design: Charlotte Tøndering: Jakke i hulmønster
Garn: ITO Urugami, 72% uld, 28% papir
Fra lager: Lagret i et år
Anvendt: 218 g
Farve: Råhvid
Købt hos: Charlotte Tønderings stand på Fiberfesten i Ry 2014
Pinde:  4,5 - 4 - 3,5 og 3
Str: M
Ny teknik: Mjoh - måden ærmet sys på, har jeg ikke prøvet før - dét er jeg sikker på, jeg ville have husket ;-) Det er en vanskelig monteringsopgave og jeg synes ikke det er umagen værd i min version - måske har jeg bare ikke været god nok til det.
Bemærkninger: Udover den vanskelige ærmemontering blev jeg glad for at strikke med garnet og det er et meget lækkert færdigt produkt. Jeg har forlænget tunikaen med en enkelt rapport og trukket lidt i den efter vask - også for at få ærmerne til at sidde pænt.

33 kommentarer:

  1. Tillykke med det kommende barnebarn! Det er en rigtig fin kjole, du har strikket. Jeg synes det lyder meget besværligt med monteringen, på billederne ser det nu meget pænt ud.

    SvarSlet
  2. Det hullmønsteret er virkelig lekkert!
    Kjedelig med muskler i ulage. Godt å høre at du er blitt bra igjen :-)

    SvarSlet
  3. Av, av det var ikke så godt med den låste ryg, godt du er frisk igen. Hvor er det en smuk cardigan du har strikket. Det lyder spændende med papirgarn. Et rigtig stort tillykke med det kommende barnebarn, hvor skønt. Jeg kan godt forstå, der skal strikkes "småtterier" og selvfølgelig også dukketøj til kommende storesøster:-)

    SvarSlet
  4. uha, jeg sidde også her med en smertende ryg, terribelt! heldigvis kan jeg godt strikke alligevel:)
    super lækker din cardigan, jeg troede först det var en kjole og tænkte straks "den opskrift må jeg erhverve mig så jeg kan lave sådan en kjole".
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  5. Synd du måtte opgive Ry, men dejligt du igen har det godt. Skøn cardigan og tillykke med den kommende familieforøgelse.

    SvarSlet
  6. Synes også jeg havde læst at du kom til Ry, men ugen havde været lidt travl så jeg fik ikke fulgt op/mailes til dig. For hvor ville jeg gerne "træffes". Så - æv!
    Det må bestemt være en strikkeskade........ Og godt at du med egne midler har fået det udbedret. Man kan vel sige at du brugte egen medicin 😀
    Spøg til side - det gør pokkers ondt når alt låser - kender det så godt.

    Smuk, smuk cardigan. Romantisk, næsten bryllupsegnet!!!
    Kan huske vi kiggede på den sidste gang vi var i Saltum. Herfra ser ærmerne fine ud.

    SvarSlet
  7. Hvor er den blevet smuk din cardigan, men at det ligefrem skulle koste dig en forstrækning, da er da lige grov nok. Jeg har strikke Aran fra Feminin strik, jeg har strikket dem i to tråde højlandsuld og det passede meget gidt.

    SvarSlet
  8. Kære Lene. Det er jo helt sikkert en sportsskade!!! Godt det er ovre igen..ja øv du ikke kom med os...det var en dejlig tur ;-) hi hi ja hvem ved om vi har fortalt det hele;-)
    Jeg kender ikke papirgarn - glæder mig til at mærke den IRL..flot er den men træls der ikke er tilfredshed med moteringen..
    Og hvor skønt med en lille ny - tillykke :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er den bare blevet fantastisk smuk ! Sportsskade ? ja, det meldte historien vist ikke noget om forleden ;o) Men du har helt bestemt været ihærdig med at få den færdig. Også jeg glæder mig til at kigge nærmere på den IRL

    SvarSlet

  10. Kjolen er såååå nydelig Lene. Men monteringen av ermene var merkelig.
    Og det med å rekke opp mohairgarn er vel nesten umulig!
    Så hyggelig at du skal bli bestemor igjen, og Lillefrø skal bli storesøster. Jeg ser for meg at du får mye å gjøre innen strikking fremover.
    Synd du ikke kom med til Fiberfestivalen, men jeg så faktisk at Gitte var der, på bilder på en annen blogg!
    Er det ikke typisk at dette uhellet med ryggen skulle skje nettopp da du skulle på denne festivalen!!!!!

    SvarSlet
  11. Godt at du er kommet dig over din strikkeskade. Din papircardigan er super flot. Håber den kan ses live om et par uger. Jeg medbringer de sidste kjoler, så vi kan inspireres lidt:-) Glæder mig til besøg i det nord-jyske:-)

    SvarSlet
  12. Den ser spændende ud, og du har betale godt for den. Lyder ikke godt med muskler der låser, fint du kender medicinen. Tillykke med det kommende (rodskud) Ja, hvad mon i finder på at kalde ham?

    SvarSlet
  13. Hvor er den smuk, den må da siges at have kostet blod, sved og tåre... Men hvilket resultat :-)
    Godt du er kommet ovenpå igen.
    Tillykke med dit kommende barnebarn - dejligt at kunne strikke småt.

    SvarSlet
  14. Gurimalla, så nydelig arbeid! Godt å høre at du er bra, og gratulerer med "bestemorspiren".

    SvarSlet
  15. Godt at se, at du er ok igen!
    Papirgarn??? "ka'et vaskes?"
    Det må give en helt speciel struktur i strikket..
    Den cardigan er da lige din stil.

    SvarSlet
  16. Jeg undrede mig også over hvor du blev af.
    Her kom så forklaringen og øv med den dumme ryg.
    Godt at du kender den rette behandling.

    Super lækker cardigan!
    Ærgerligt at den var så svær at montere.

    STORT tillykke med endnu et barnebarn.
    Det bliver fantastisk, både for Lillefrø og deres forældre og selvfølgelig også for dig :-)

    SvarSlet
  17. Tillykke med at Lillefrø nu skal være storesøster! Surt med din ryg, de dre "sportsskader" er da noget bras, godt du er videre. Og den cardigan, den er da flot - tillykke og tak for sammensyningstips.

    SvarSlet
  18. Den jakke har jeg set hos Tøndering, den er bare så flot, har ikke prøvet papirgarn, det ser ud til at falde pænt.
    Uf, låst ryg, ikke sjovt, havde lige 14 dage før sommerferien med det, godt du kender medicinen mod det.
    Og tillykke med den kommende familieforøgelse, så kan du rigtig få strikket skønne babyting igen, helt misundelig.

    SvarSlet
  19. Sikke en smuk cardigan. Ærgerligt, du blev 'fældet' af den.

    SvarSlet
  20. Av for den da.I saadanne tilfaelde er det man taenker " hvorfor pokker koerer jeg ikke rundt i amerikanerbil????" ( altsaa med automatgear???)
    Godt at du ved hvor naalene skal stikkes i saa du hurtigt kunne komme paa benene igen.
    Hvis du er utilfreds med " besvaerligheden" af noget montering er det vist tegn paa at det er en model jeg kun skal beundre paa afstand. Og det goer jeg tilgengaeld ogsaa, den er hammer flot.
    Hjertelig tillykke med lille-Froe's nye titel. Hvilket kaelenavn skal vi finde til den lille ny???? Min den store Liv kalder vi Boenne.
    Knus

    SvarSlet
  21. Den er godt nok superflot.
    "Synd du fik en arbejdsskade "
    Papirgarn ? ...Det må jeg læse lidt om, hvordan det arter sig.

    Jeg var glad for jeg så ryggen på din Blue Bear. Det hjalp mig med mønsteret på min grønne Pels. :)
    Knus Ingrid

    SvarSlet
  22. Hjertelig tillykke med dit kommende barnebarn, hvor er det spændende, så må der gang i produktionen af babytøj, det kan jeg godt se.
    Håber at ryggen er okay igen, det lyder da rigtig væmmeligt.
    Cardiganen er ualmindeligt yndig, næsten som papirklip med sit spinkle udtryk.

    SvarSlet
  23. Hjertelig tillykke med dit kommende barnebarn, hvor er det spændende, så må der gang i produktionen af babytøj, det kan jeg godt se.
    Håber at ryggen er okay igen, det lyder da rigtig væmmeligt.
    Cardiganen er ualmindeligt yndig, næsten som papirklip med sit spinkle udtryk.

    SvarSlet
  24. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  25. Det er et rigtig charmerende mønster på papircardiganen og modellen er rigtig fin, uanset bøvlet ærmemontering ;-) Hvor godt, at din ryg er i orden igen, og ærgerligt at du gik glip af Fiberfesten ( den har jeg til gode - endnu)

    SvarSlet
  26. Hvor er det en smuk cardigan !!! Og sikke en lykke der venter forude !

    SvarSlet
  27. Herligt m barnebarn nr 2 i vente - tillykke med det. ;-) papircardiganen er blevet så fin og delikat. Spændende garn og mønster.

    SvarSlet
  28. Så er jeg på rundtur i blogverdenen efter en uges rundtur i Tyrkiet. Jeg hørte jo at du havde ondt i ryggen og det var dog et uheldigt tidspunkt. Havde glædet mig til at møde dig og snakke lidt, men du har sikkert hørt om dagen. Der var så mange, så vi var ganske overvældede og købelysten var stor. Hvad kan et par arrangører ønske sig mere...?
    Iris skal have en lillesøster/bror om godt en måned, så vi venter spændt på hvordan det forløber.
    Jeg må også rose dig for arbejdet med papirgarnet. det er specielt og flot, men svært at montere i.

    SvarSlet
  29. Så leit å gå glipp av ull-festivalen du hadde gledet deg til, men godt å høres at ryggen din er blitt bedre.

    Gratulerer med nytt barnebarn på vei. Jeg kan levende se for meg at du gleder deg. Og at den lille kommer til å få mye flotte strikkede plagg fra farmor. ☺

    Papirkurven ser virkelig flott ut. Kan ikke se på bildene at du har hatt problemer med monteringen av ermene. Kan tenke meg at modellen også kan bli flott i et mohair garn.

    SvarSlet
  30. Uha, her var det mye autokorrektur. *PAPIRKJOLEN, ikke papirkurven. ..

    SvarSlet
  31. Så veldig hyggelig å høre barnebarn på veien... glede... pur. Kos deg, ja vel
    babystrikk på veien :-)))
    En riktig skatt er din nye kjolen.
    Super fint hullmønsteret.
    Ha en riktig fin helgen... vår hilsen fra meg. Solskinnglede vi har i dag.
    Klem fra Viola

    SvarSlet
  32. En skam at du ikke kom til fiberfesten. Havde ellers glædet mig til at møde dig.
    Surt med sådan en arbejdsskade men heldigvis kender du behandlingsmetoden.
    Flot resultat med papirgarnet og tillykke med det kommende barnebarn

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.