31. maj 2016

Majs sjal og sokker

Maj måneds sjal skulle være et rigtigt sommersjal og jeg var ikke i tvivl, da jeg så Rangoli i den nye kollektion fra Twist Collective - mere sommerligt bliver det vist ikke. Så er det for første gang lykkedes Vibeke og jeg at strikke det samme sjal den samme måned, så I får mulighed for at se det strikket op i to vidt forskellige garner og farvekombinationer :-) Jeg har valgt at strikke i bomuld og har samtidig fået et nyt yndlingsgarn. Først lige et billede fra blokningen.


Det var Didde fra Hønsestrik, der gjorde mig opmærksom på Elastico - et bomuldsgarn med 4% stretch i de mest fantastiske farver. Ingen kan være i tvivl om, at jeg hader kunstfibre, men lige præcis her - er de 4% stretch et match made in heaven - glem alt om, at du synes, det er hårdt at strikke i bomuld, eller du ikke kan få det jævnt - det kan du med Elastico :-) Jeg købte også ind til et par sommertrøjer og er ved at strikke en t-shirt til Lillefrø i resterne fra Rangoli


Rangoli er et vævestrikket sjal, der er super sjovt at strikke - jeg var fanget af hele processen. Når man kører sur i mønsteret skal der skiftes farve og det når ikke at blive kedeligt. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg skal strikke det igen - evt. bare i to farver. Jeg eksperimenterede lidt med Fireflower-mønsteret undervejs, jeg ville gerne se om det kunne laves knap så "voluminøst" og det kan det uden at bruge "lange masker" (= m, der strikkes ind i flere gange). Du kan se at de midterste Fireflowers er knap så fyldige som de to oven- og nedenfor.


Jeg elsker at strikke stjernemønsteret og tror det kommer til at indgå i mine moskus arbejder. Det er sådan et mønster, der virkelig giver flow og mulighed for meditation og så synes jeg bare, det er så enkelt og smukt :-) Her stjerner oven- og nedenfor Fireflowers i midten


Det kan man ikke sige om mønsteret i maj måneds sokker - hold nu op, hvor har jeg hadet dem. Jeg blev aldrig "sock-u-pied" som bogen ellers lægger op til - heller ikke selvom 2´eren gik lidt mere gelinde ;-) Jeg bliver bare aldrig fan af fair-isle strik, men det skal ikke hindre mig i at prøve, om noget skulle have ændret sig siden jeg strikkede det sidst ;-) Hvem ved, måske bliver jeg fan engang. Det er en sok, der bedst ses fra bunden - som er virkelig sofistikeret.


Jeg holder utrolig meget af Sverige og svenskerne, men hvorfor jeg er havnet så tæt op af det svenske flag - det véd jeg simpelt hen ikke ;-) Jeg havde den turkise farve i forvejen og tilkøbte karryfarvet - havde overvejet rustfarvet, men kunne ikke helt gennemskue farven på nettet - det kunne godt have vist sig at være et bedre valg, he he :-)


Mønsteret er tyrkisk inpireret og der arbejdes med 3 forskellige mønstre henover foden. Og hvorfor har damen kun en sok på? Jamen der var strikket 2, men jeg var kommet til at forskyde mønsteret i foden, så det ikke længere flugtede med skaftet - så den fod skal strikkes om i aften, grrr. For at I skal kunne se, jeg ikke har snydt fik jeg taget et billede af begge sokker i går aftes ;-) Som sagt en sok, der lægger op til at svinge benene op, så alle andre kan beundre bunden ;-)


Håber I har nyt og spændende strik på pindene derude - her er der bare tilbage at bide i det sure æble og strikke en ny fod ;-) Tusind tak for alle jeres kommentarer til Prairie :-)

Faktaboks
Sjal:
Design: Lana Jois: Rangoli
Garn: Elastico fra Lana Grossa 96% bomuld, 4% polyester (elite)
Garn fra lager: Nej, for nu skulle det jo lige afprøves - sådan et for mig nyt og lækkert garn ;-)
Anvendt: Købte i alt 300 g, men har nok til en t-shirt til Lillefrø også - en win-win ;-)
Farve: 092, 112, 113 og 116
Købt hos: Hønsestrik, Aalborg
Pinde: 4
Str. Den største, men da jeg strikker med et garn med en del længere løbelængde end det, der foreslås i opskriften, bliver hele sjalet generelt mindre end originalen.
Bemærkninger: Et af de sjoveste sjaler at strikke - ikke mindst på grund af de sommersaftige farver, men i høj grad også på grund af de sjove vævestrikmønstre

Sokker:
Design: Anne Merrow: Sockupied - twenty knit projects to satisfy your sock obsession - Leslie Comstock
Garn: Sterk
Garn fra lager: Det gule er tilkøb
Anvendt: ca 100 g
Farve: Turkis og karry
Købt hos: Woolspire, som ikke er i kridthuset hos mig lige nu. Jeg blev lovet 10% rabat på mit køb grundet flytning af deres lager, men det fik jeg aldrig! Det skal tages op med dem igen, før jeg placerer en ny ordre!
Pinde: 3,5
Str. 37-38
Bemærkninger: Sokkerne er strikket på strømpepinde 1 ad gangen, fordi jeg ikke havde 2 sæt i str. 3,5.

24 kommentarer:

  1. Og endelig kom det langt ventede indlaeg om maj maaneds produktion. Er lidt sejt at skulle vente eeen heeeel maaned mellem hver, men maa jo indroemme at selv om du strikker turbostrik har du jo kun to haender. Det er ioevrigt noget naturen maaske skulle lave om paa. Naar man bliver mor ville det vaere noget saa praktisk at have to par ekstra haender siddende et eller andet sted. Fis til side.
    Som ventet var det et stort waouw der roeg ud af munden paa mig da jeg saa dit sjal. Farverne fik mig til at taenke paa en glad papegoeje. Herligt, saa kommer man selv i godt humoer. Og endnu engang snakker du om teknikker der faar nysgerrighedens knap til at lyse. Vaevestrik, den maa tjekkes. Fair Isle i stroemperne, dér er jeg paa kendt omraade men jeg maatte kluklé af din beskrivelse af farverne. Svenskersokker, ja hvorfor ikke. Flotte det er de, og lad det vaere en hyldest til det utroligt flotte MelodiGrandPrix de havde lavet i aar.
    Nu skal der tjekkes links og glugges hos Vibeke. Efter dit sidste indlaeg havnede "Wilder" i min postkasse. (men jeg har lige fire kofter der skal strikkes faerdigt foerst)
    Knus herfra og BRAVO.

    SvarSlet
  2. Det er enormt sjovt at se sjaler og sokker for hver måned. Det her er enormt livsbekræftende med de mange farver og mønstre. Det ser virkelig skønt ud! Jeg er meget betager at sokkerne, de er superflotte og jeg synes det giver en form for ski-dimension at de er i svenske farver :-) Du har ret i at det er en virkelig spændende fod, de har fået!

    SvarSlet
  3. Jeg er også vild med vævestrik. Det er vildt så mange forskellige mønstre, der kan komme ud af den teknik. Lækre ting du har lavet - som sædvanligt (fik jeg lige lyst til at skrive.)

    SvarSlet
  4. Fantastisk sjal. Ser vildt svært ud. Sokkerne er vildt seje. Så smukke. Jeg gør altid mest ud af skaftet - for foden er jo som regel mest nede i en sko. Men de her - eller nogle a la dem kunne jeg godt finde på at strikke.

    SvarSlet
  5. Kære Lene.
    Sikken et fantastisk eksemplar af Rangoli. Farvene er så klare og skønne, og det garn må prøves. Måske til det næste "Rangoli" .
    Sokkerne er da også for skønne, og du gjorde det. Mon ikke næste måneds sokker godt må være ldt mindre krævende?? Jeg skal nok vise dig "min" skov, når vi ses i Juli.
    God strikkelyst.

    SvarSlet
  6. hej Lene,
    det er fine projekter du har fået af pindene. Med hensyn til strømperne, så havde jeg nok været ligeglad med at mønstrene ikke passer helt (better finished than perfekt) . Jeg synes at mønstrede sokker er vildt flotte, men jeg orker ikke bruge tid på at strikke dem, fordi de forsvinder i skoene ;-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  7. Sikke et nydeligt sjal og i helt fantastiske farver. Et flot mønster som virkelig gør sig i et sjal. Du er rigtig god med farver. Sokkerne er nogle af de fineste jeg har set. Men du bliver jo nødt til at gå på hænder så folk kan se hvor flotte de er 😀 Nydeligt arbejde!!! Jeg tænkte også Sverige med det samme - men måske du skulle gå for rødt og hvidt næste gang.... He he. Ha en god sommerdag🌞

    SvarSlet
  8. Sikke en farvepalet der kom ud denne måned, og så med Fair-Isle og vævestrik, noget der tager sin tid, skønne skønne er månedens projekter blevet.
    Hader simpelthen at strikke sokker med 2 farver garn, det ender altid med at det er filtret fuldstændig sammen, og man bruger mere tid på at vikle ud end at strikke.

    SvarSlet
  9. Nydelig sjal du har strikket,
    også liket jeg sokkene dine veldig godt :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  10. Det er nogle fine farver du har valgt til sjalet - og sokkerne er bare skønne!

    SvarSlet
  11. Endnu en spændende måned er gået og flot hvad du har fået lavet. Det er et spændende sjal - jeg skal da have prøvet elastico, den kan faktisk være jeg har et nøgle på lageret, fra en eller restekurv. Sokkerne er fine, men jeg forstår dig! Når jeg ser de fine lace- og fair isle-sokker der strikkes omkring mig beundrer jeg dem, men det har jeg slet ikke tålmodighed til.

    SvarSlet
  12. Du bliver altså ved med at imponere mig Lene. Sjalet er virkelig smukt, og det er sjovt at se, hvor forskelligt, det er i forhold til Vibekes; farver gør virkelig en kæmpe forskel
    Jeg er dybt imponeret over dine strømper, hvor ér de flotte

    SvarSlet
  13. Flot sjal. Bomuld med stretch var nyt... Men garnet lyder til at være lækkert.
    Sokkestrikketosset bliver jeg aldrig! Men de er godt nok fine dine maj-sokker. Smukt mønsterstrik!

    SvarSlet
  14. Wauv og wauv Lene. Hold nu op som du kan. Jeg kommer aldrig - som i aldrig nogensinde - til at strikke strømper i Fair Isle, men hvor er de flotte! Og så skal der da vist kigges nærmere på det bomuldsgarn :-)

    SvarSlet
  15. Deilig Majs sjal har du strikkt kjære Lene. Herlig mønster og så fantastiske fargekombinasjon.
    Jeg hadde funnet nye garn også, det kaller seg FOLIO fra LanaGrossa 50 g = 105 m, herlig i
    henden. Jeg hadde litt travel og ikke så mye strikking... sist.
    Jeg liker mønster strikking - super dine "sverike sokker"... bare herlig.
    Ha riktig god juni. Vi feiret i dag barnadagen... alltid første juni.
    God kveld. Klem fra Viola

    SvarSlet
  16. Det er så smukt et sjal. Det ser nu lidt indviklet ud... sokkerne er mega fede men som du selv skriver så bliver fair ilse nok ikke lige favorit strik....heller ikke hos mig.

    SvarSlet
  17. Det er så smukt et sjal. Det ser nu lidt indviklet ud... sokkerne er mega fede men som du selv skriver så bliver fair ilse nok ikke lige favorit strik....heller ikke hos mig.

    SvarSlet
  18. Spennende det du skriver om Elastico. Jeg syns ofte bommullsgarn er en utfordring, så det kunne være verdt et forsøk :-)

    Sjalet ble utrolig flott! Nydelige farger :-)

    SvarSlet
  19. Så fiknjeg lagt en kommentar til din Prairie 😄 langt om længe.

    Virkelig spændende tørklæde, meget anderledes med både farver og mønster. Skønne farver dunhar valgt, og dejlige, smukke sokker. De må have været en udfordring af de større.......

    Får ikke strikket så meget. Har ikke helt det normale energiniveau endnu.... Godt at sommerferien nærmer sig. Hvornår har du ferie?

    SvarSlet
  20. Det er et par ret fantastiske 'svensker' sokker. Farverne er fine - men de leder ganske rigtigt tankerne hen på broderlandet. Sjalet er vildt flot ! jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med mit. Det garn er for lækkert ! Det er spændende, både i mønster og i farvevalg. (både dit, men også det garn jeg fik i gave). Jeg er faktisk imponeret over, at det lykkes hver måned at præsentere nyt sjal og sokker + desuden at nå andre ting også. Hatten af !

    SvarSlet
  21. Fantastisk sjal du igen har strikket. Jeg må undersøge garnet nærmere, det virker lovende. Sokker er vidst et hit for tiden, og jeg kan godt se ideen i de flerfarvede mønstre. Jeg har en bekendt som har strikket vævesko, til når hun sidder og væver, så hun samtidig ikke får det alt for køligt omkring tæerne. Hendes mønster minder lidt om dit sokkemønster, bortset fra at hun har strikket dem som meget korte slippers, lidt a la snabelsko. Hav en god weekend når du kommer dertil. Mange hilsner herfra.

    SvarSlet
  22. Et fantastisk sjal, og sokkene var også fine, minner meg på at gaveskuffen min må fylles opp !

    SvarSlet
  23. Det ser så sommerligt og skønt ud dit nye sjal - og sjovt at se hvor forskellige de bliver i forhold til farverne. Jeg har købt garnet til en sommerbluse og er helt enig med dig - det er skønt og ukompliceret at strikke med i forhold til at det er bomuld.
    Hi hi - dine sokker er fine - men sikke et arbejde...

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.