13. juni 2015

Nostalgi

For mange år siden, havde jeg en lækker blød og tung trøje som jeg for mig selv kaldte "slasketrøjen" - den havde en stor, åben krave, der ofte gled ud over skulderen og det var lidt sejt dengang - dét er det ikke mere, nu er det bare irriterende ;-)


Surf er en lækker Kim Hargreaves model og jeg har strikket den i et lækkert garn - bambus-viscose fra Garnudsalg, men jeg må bare konstatere, at sådan en model er total passé for mig. Den hæklede roset, der er placeret af ren nød, gør ikke noget ekstra for modellen, men jeg var nødt til at gøre noget fordi det glatte garn gav sig kraftigt  i trådene, da jeg delte til forstykker - se nedenfor


Jeg kunne simpelthen ikke få det monteret pænt da jeg syede kanterne på forstykkerne ind over hinanden, så derfor hæklede jeg rosetten til at dække - uden at tænke over, at forstykkerne deles næsten helt nede på maven. Rosetten blev syet så godt fast, at jeg på ingen måde kan få den af igen! Så det er som det er og bliver som det bliver :-)


Det er et meget smukt garn, men også et meget vanskeligt garn - sådan et, hvor ALT kan ses. Det betyder, at der ikke skal hæftes tråde andre steder end i sømmene, at ud- og indtagninger laves helt regelmæssigt osv. Så dét har jeg været omhyggelig med og på den front er der intet at være utilfreds med :-) En del jævnes nu også ud i vask ligesom i bomuldsgarn. Dog vil jeg anbefale, at man tænker sig godt og grundigt om og vælger en model, der har en fast struktur i modsætning til den løse model, jeg har valgt ;-)


Når jeg ser bort fra, at jeg hele tiden skal hive den på plads på skulderen, så er den fuldstændig fantastisk at have på - blød og lækker uden at blive for varm. Egentlig også en ret klædelig model, men det er for irriterende i længden med den åbne krave. Jeg priser mig lykkelig over, at jeg købte rigeligt garn og har nu slået op til en cardigan i det samme garn. Det bliver endnu en Spray, se nedenfor.

På denne WWKIP dag har jeg passet min dejlige Lillefrø og gik derfor glip af de arrangementer, der var i dagens anledning. Hun har nu til enhver tid absolut første prioritet, så jeg har hygget mig med hende og indimellem fået lidt styr på igangværende projekter. En del af dem kan du se her:



Lige nu er det dog en helt anden model end de viste ovenfor, der har taget styringen og det er Kim Hargreaves Spray - en cardigan i meget åbent  og smukt hulmønster. Jeg strikker i originalgarnet som jeg var så heldig at få i fødselsdagsgave forleden, nemlig Rowan cotton lustre - et spændende båndgarn i bomuld, hør og modal (træfiber ligesom viscose). Det er skønt at strikke med og den bliver så lækker, at jeg slet ikke kan stoppe igen ;-) Garnet er købt hos Ho-strik, hvor det fåes i en del lækre farver.


Håber I har haft en god WWKIP dag derude og at strikkelysten stadig er høj :-) Ha en dejlig lørdag aften :-)

Faktaboks:
Design: Kim Hargreaves fra bogen Echoes: Surf tilføjet en lidt uheldig hæklet roset, hvilket ikke skal ligge KH til last
Garn: Bambus-viscose
Garn fra lager: Hmmm - det har da nok ligget et par måneder ;-)
Farve: Hvid
Købt hos: Garnudsalg
Pinde: 4,5 og 3,5 til krave. Kan sagtens strikkes på mindre pinde for fastere struktur.
Str. M
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: En løs og rummelig model som jeg har valgt at give mere facon med en række ind og udtagninger. Kraveåbningen vil givetvis blive knap så irriterende i et mindre glat og tungt garn.



21 kommentarer:

  1. Hei Lene
    Må jeg bare få sagt at den er virkelig fin på deg, selv med blomsten der, midt på ;)
    Og slik må det jo bare bli når man tester et garn man ikke har prøvet før. NÅ vet du hvordan den ter seg, og hva man bør og ikke bør gjøre når man strikker med det.
    Det er vel derfor mange modeller ser helt annerledes ut , når man strikker med forskjellig garn.
    Det var litt av en "sandwich" du har igang der. Men alt ser bare så flott og spennende ut, i mange nydelige farger.
    Selv om det er WWK i dag, så har jeg sittet alene og strikket her hjemme i sofaen, da ikke formen er på det sterkeste enda. Men jeg har da strikket. SOKKER av alle ting!!!! Men de blir til en som trenger det, og blir glad for det, så de er strikket med hjertet.
    Må du ha en riktig fin Lørdagskveld.
    Klem

    SvarSlet
  2. Også jeg synes, at den klæder dig, men jeg ville også blive stangirriteret, hvis jeg hele tiden skulle hive min trøje op på skulderen. Så.... øv.

    I fødselsdagsgave forleden - så skal jeg da vist sige til lykke - med mindre det er en forsinket fødselsdagsgave ;-)
    Hvor fedt at have mange projekter i gang og have en masse at vælge mellem - lige mig. Dejligt at få lejlighed til at passe Lillefrø - helt bestemt 1. prioritet. Det forstås.
    God lørdag aften.

    SvarSlet
  3. Syns det ble fint med rosen :-)
    Spennende å teste forskjellige garntyper, og gjøre seg erfaringer.
    Ser at du har mange flere prosjekter på gang enn meg :-) Håper du viser dem fram etter hvert.

    SvarSlet
  4. Kanskje jeg har noen strikkeprosjekte mindre, men jeg har også fylt noen pinner :-)))
    I alle fall, er det fantastisk å få et prosjekt ferdig... og såååå deilig er rosen!!!
    Jeg ser alltid frem på hva garnet du strikke... og spennende hvilke modeller... i går vi hadde så hyggelig en fest i hagen og jeg kunne en strikkekjole kle på... ren nytelse :-)
    Hjertelige hilsen til deg. Ha en riktig god kveld... og super fin og strålende søndag.
    Klem fra Viola

    SvarSlet
  5. Det lyder som en meget meget hyggelig dag med lillefrø. Jeg synes trøjen ser skøn ud på dig, men jeg kan sagtens forstå dine overvejelser, jeg ville nok have de samme.
    Jeg blev simpelthen så glad da jeg så din samling igangværende projekter, så behøver jeg jo ikke have dårlig samvittighed ;-)

    SvarSlet
  6. En frisk model selv om den glider ned. Jeg har benyttet dagen til at strikke i det fri. Sikke en masse spændende projekter du giver os kig til. Den stribede ser spændende ud. Hav en fortsat god wwkip dag!

    SvarSlet
  7. Jeg kikkede efter dig i dag hos Garnudsalg, men pasning af dit barnebarn kommer forståeligt i første række :)

    SvarSlet
  8. Syntes du har lavet en fin løsning med blomsten. Modellen passer godt til dig. Du ser dejlig sommer aktiv ud.
    Lille frøken Selvføldig er hun nr 1 og er sikkerpå du har haft en dejlig dag med hende

    SvarSlet
  9. Uhadada, sikke noget garn, det er da vist om at holde tungen lige i munden når der strikkes med det, men kan se at du har fået det til at blive rigtig fint ens i maskerne, og dejligt med sådan en slasketrøje, selvom kraven kan drille for meget ind imellem. Og hold da op, hvor har du mange flotte ting i gang, skal selv hen og finde på noget nyt i dag....

    SvarSlet
  10. Jeg synes bluser ser rigtig smart ud til cowboybukser. Den perfekte overtrøje en dansk sommerdag/aften. Kan dog godt høre at det har været hårdt arbejde at komme frem til et resultat.

    Skønne, skønne projekter du har gang i. Nu blev jeg jo selv "en smule" inspireret efter mit besøg hos dig - skønne kvinde :-)

    SvarSlet
  11. nöj, der er gang i mange fine ting hos dig! tröjen ser superlækker ud på foto, men naturligvis spiller andvendeligheden en stor rolle, og hvis du hele tiden skal hive den op over skulderen så kan jeg da godt forstå hvis du hurtigt bliver træt af den.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  12. En nydelig sommertopp du har strikket, og sannelig har du noen prosjekter på gang du også:))
    Ha gode junidager videre:)

    SvarSlet
  13. Ha ha sikke et dejligt billede af nogle af dine projekter...jooo der er nok at se til ;-)
    Jeg synes din nye Kim Hargreaves bluse klæder dig super flot...enig med Gitte i at den er god til sommeaftnere i DK..men øv at den falder ned ...
    Hyggelig dag med Lillefrø ;-) sikker på de næppe fåes bedre;-)

    SvarSlet
  14. Den er da blevet rigtig flot, selvom jeg godt kan læse mig frem til, at du ikke er helt tilfreds. ;o)
    Jeg er enig med dig i at garnet er både blødt og lækkert - og altafslørende.
    Mit garn bliver omsat i en Stine Hoelgård model, der har været i kreativ strik. Måske noget for dig, hvis garnet rækker? jeg tror den lever op til kriterierne.
    Jeg kunne godt have været fristet til et eller andet i lørdags - men nej. Jeg trængte simpelthen til en dag på terrassen med ro på. Jeg ser virkelig frem til den ferie der nu tegner sig i horisonten. Og til at vi ses på lørdag.
    :o)

    SvarSlet
  15. Øv, at du ikke er glad for trøjen. Synes nu altså, at den er ganske fin, men jeg kan godt forstå, at det er irriterende, hvis den falder ned. Hvis den ikke kommer i brug, så må den trævles op ;-) Herligt at se nogle af dine igangværende - du slår mig med mange længder :-)

    SvarSlet
  16. Den er ellers flot til dig, og den lille blomst er en soed lille detalje, men at skuldrene falder ned er grund nok til at det bliver en hyldetroeje. Puh, det er ligesom skuldertasken der altid glider ned naar man har dunjakke paa GRRRRRRRR. Irritationsobjekter skal man ikke klaede sig med. lol.
    Men jeg kan da se at du allerede har erstatningen paa pindene eller erstatningerne hihi. Hvilke modeller er det du viser starten paa????
    Hvor er lille-Froe altsaa priviligeret. Herligt, men hvem af jer nyder den anden mest?????(smil)

    SvarSlet
  17. Lene den trøje er bare flot til dig, jeg kan godt lide at den er lidt ( afslappet ) i stilen ! Jeg har ikke selv prøvet at strikke med det garn, lyder til at jeg skulle prøve det engang. Når de børnebørn kalder er man der jo bare ;-)

    SvarSlet
  18. Den sidder nu rigtig flot på dig {;o) sikken en masse spændende projekter du har gang i - ikke mindst Spray - jeg har aldrig strikket en model af Kim Hargreaves, måske det snart var på tide?
    Det er da også bare med at nyde Lillefrø - lige pludselig er hun blevet stor, vi ved jo hvor hurtigt det går {;o)

    SvarSlet
  19. Den er ellers sød og sommerargtig. Men lige nu er der mere brug for en ulden trøje. Og et tæppe på benene. Du skal nok få den brugt, så ved du hvor du skal gøre af hænderne, hiv op i trøjen.

    SvarSlet
  20. Så ergerlig å ha så mye arbeid med noe, og ikke være helt fornøyd. Ikke bare ar eidet, men også brukt opp dyrt materiell. Nå så synes jeg modellen var flott, men ser hva du mener med blomsten. Selv om jeg ikke har noen bedre idé om hva jeg skulle ha satt der istedenfor. Sommerlig og søt var den i alle fall.

    Du mangler definitivt ikke prosjekter, eller noen fare for å mangle noe å holde hendene opptatt med. Er full av beundring for at du klarer å holde på med så mange prosjekter på en gang uten at de havner i "blir aldri ferdig" kategorien. Selv har jeg nok med å sjonglere 3 strikke prosjekter før de havner i den kategorien. Men så har jeg jo alltids et par på syrommet i tillegg da.

    SvarSlet
  21. Kan du ikke feste BH stropper i skulderne og bare bruke stroppetrøye under?

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.