30. december 2015

Godt nytår

Årets sidste strik er kommet af pindene. Jeg har strikket Epsilon i "reverse" udgave til min søster, der har fødselsdag 23. december, hvor den skulle have været færdig. Først i går blev den vasket og tørret. Jeg undrer mig over, at et ellers hyggeligt strikketøj blev "hadestrik" bare fordi jeg overskred en deadline, men sådan blev det altså til sidst. Ak ja, det hele foregår i hovedet! Men nu er den også i mål og jeg er glad for resultatet :-)


Den er strikket frem og tilbage, så de, der ikke vil strikke mønster på vrangpinde kan jo vælge at strikke rundt, men det lille enkle mønster er altså hurtigt strikket - også frem og tilbage.


Den strikkes nedefra og op og samles helt traditionelt i bærestykket til sidst. Den bliver tung at sidde med. Originalen er strikket i Peruvian Highland Wool fra Filcolana, men jeg valgte at forsøge at dræne lageret for lidt flere gram - her inden jeg gør status for mig selv og brugte chunky højlandsuld som bundfarve ;-) Se faktaboks for garnvalg iøvrigt. De fine knapper er også fra Garnudsalg. Modellen er fra Susie Haumanns bog Uldtid - efter min mening hendes bedste bog indtil nu - der er indtil flere interessante modeller, alle strikket i garn fra Filcolana, der jo har adskillige lækre kvaliteter at vælge imellem.


Den 23. december nåede jeg også lige akkurat i mål med et nyt halstørklæde til min ældste søn. Jeg strikkede et cashmere-tørklæde tilbage i 2008 og det har han faktisk slidt helt op - så han måtte have et nyt. Ønsket var ren cashmere igen, men på lageret havde jeg den dejligste babykamel som er så blød, lækker og ikke mindst fugtsugende, at den kan bruges til undertøj - så mit valg faldt på det. Jeg kan virkelig pudse glorien her i årets sidste indlæg ;-)


1,5 meter patent lige før jul trækker altså tænder ud, men resultatet er virkelig luftigt og lækkert.

Men nu er tiden kommet til at ønske godt nytår til jer allesammen. Jeg håber 2016 bliver fyldt med dejlig strikketid og lækre striksager. Én julegave har relevans for bloggen her - jeg bestilte den selv hos Bettekun inden jul, men den er fra min ældste søn :-)


Jeg er jo nødt til at sikre mig, at jeg har nok at strikke på sideløbende med den strikkeudfordring Vibeke og jeg har stillet hinanden i 2016 - 12 sjaler og 12 par sokker - et sæt for hver måned i 2016 ;-) Det kan jo ikke holde mig beskæftiget hele året, he he. Vi har ingen regler udover 1 sjal og 1 par sokker pr. måned, der skal blogges sidste dag i måneden. Vi ved ikke, hvad den anden strikker på, så jeg glæder mig også til at blive overrasket :-) Det skal være sjovt og kommer vi i bekneb - jamen så kan vi jo altid strikke et par babysokker eller et dukkesjal, ikke Vibeke? ;-) Jeg glæder mig så meget til at starte, der står et helt nyt kit klar til i overmorgen. Denne strikkeudfordring giver også en del muligheder for at producere rigtigt lækre gaver - herligt :-)

Godt nytår - med de bedste ønsker for 2016 :-)

Faktaboks
Design: Susie Haumann: Epsilon fra bogen Uldtid og 1,5 meter patent over ca. 55 masker
Garn: Bundfarve: Blackhill Chunky i dejlig isblå (kan ikke længere finde farven på hjemmesiden), mønsterfarver: Forskellige rester i Cascade 220. Halstørklæde: Knap 100g kameluld (som jeg desværre heller ikke kan finde igen på Garnudsalgs hjemmeside, så det har nok været et engangstilbud)
Garn fra lager: Jahhhh - og den trøje slugte da heldigvis nogle gram ;-)
Anvendt: knap 500g bundfarve - ca. 100 g mønsterfarver
Farve: Isblå, chokoladebrun, sandfarvet og lilla
Købt hos: Garnudsalg og Slavi, som jo desværre ikke sælger garn længere
Pinde: 4,5 og 5
Str. Large
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Hyggeligt strikketøj nedefra og op på helt traditionel vis. Den bliver tung, så det er vigtigt at tænke over, hvordan man sidder med strikketøjet i de sidste faser. Jeg har strikket en large i bredden og en small i længden!

34 kommentarer:

  1. Fine ting som sædvanlig fra din hånd!
    Godt nytår, Lene - jeg glæder mig til at følge dine strikkeudfordringer i 2016.

    SvarSlet
  2. Flotte ting som alltid fra dine hender, ønsker deg et fint og godt nytt bloggeår ! Klem fra Beth

    SvarSlet

  3. Godt nytår.
    Dejligt at kunne aflevere skønne strikkede sager til modtagerne.
    Det skal nok blive fornøjeligt at følge jeres udfordring i det nye år.

    SvarSlet
  4. Det var en fin jakke du har strikket :)

    Riktig godt nytt år til deg!

    SvarSlet
  5. Bedre sent end aldrig. Glæder mig til at følge jeres udfordring. Godt nytår

    SvarSlet
  6. Skøn men hård udfordring i har indgået. Flot julegave fra sønnen din. Rigtig godt nytår til dig også...

    SvarSlet
  7. Flotte ting du får lavet. Trøjen er lækker og ser dejlig varm ud og halstørklædet bliver vist også et hit. Sikke en sød søn du har. Dit kit fra Hanne Falkenberg er jeg helt misundelig på. Har længe ønsket mig at strikke den model, som bare er superflot.
    Jeg glæder mig til at følge dig som vanligt i 2016 og se hvad du finder på af sjaler, sokker m.v. Godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
  8. nej, sikke nogle lækre gaver, og det lyder til at modtager opskatter strik, rent win-win.
    glæder mig til að fölge jeres 2016udfordring, god idé, måske jeg skulle overveje noget lignende, har jo alligevel planer om sokker og sjaler som næste års julegaver. hav det godt!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  9. Det er fine ting, du har givet i gave. Det eneste jeg fik lavet, var et par dobbeltvanter til Iris, og det harjeg også bestemt, at det skal der laves om på til næste år. Det er så meget sjovere at give noget håndlavet.
    Dejligt at cardiganen til din søster har halsudskæring, jeg undrer mig over alle disse kofter, som er lige høje i halsen og på ryggen. det kan da umuligt være en god pasfacon.
    Godt nytår til dig og jeg vil glæde mig til et besøg af din på værkstedet i det kommende år. Jeg er også spændt på at se din og Vibekes strikkeudfordring - bare det ikke bliver til hadestrik sidst på måneden.

    SvarSlet
  10. Hei Lene
    Så flott jakke du har strikket til din søster. Jeg strikket en lignende jakke sist sommer, i like tykt garn. Og som du sier, så blir det et tungt strikketøy å sitte med, da ermene samles øverst, sammen med bolen. Men du kan tro jeg min tykke jakke ble mye brukt i sommer, den kaldeste sommer på lenge.
    Jeg regner med din søster vil bruke denne mye også. Og det var da flott at du fikk brukt opp litt lagergarn.
    Det er også mitt nyttårsforsett for 2016. Bruke av garn jeg har, gjøre ferdig gamle prosjekter, (UFO's) og gjerne strikke noen gaver av det.
    Jeg gleder meg over et nytt år. Det skal fylles med alt det jeg liker, venner, turer, gleder og masse strikk.
    Så er det kun å ønske deg et riktig godt nytt år Lene.
    Klem

    SvarSlet
  11. Flott fargekombinasjon i jakken :-)
    Så deilig det høres ut med kamelgarn. Har ikke prøvd det ennå.
    1,5 m patent tærer på tålmodigheten ja :-)

    SvarSlet
  12. Ogsaa rigtigt godt nytaar til dig og dine Lene. Jo, puds du bare glorien, det er saa velfortjent (smil). Tusinde tak for endnu et dejligt blogaar fyldt med masse soede anekdoter, dejlig inspiration og soedt strik og tak for at jeg maa "kigge" med i dit liv og tage del i dine glaeder.
    stort knus

    SvarSlet
  13. Smukke strikkerier, igen! Det halstørklæde lyder luksuslækkert. Og trøjen er smuk, fin bærestykke hen over halsen/nakken. Jeg har det lige som Bodil. kan ikke have de kofter/gensere med ens for og bagside uden halsrunding!
    Ønsker dig og dine godt nytår.
    Og god strikkelyst med sjals-sokke-udfordringen.

    SvarSlet
  14. Selvom den endte som et hadeprojekt, så er det en flot trøje! Halstørklædet ser luftigt og lækkert ud. Min søster er i gang med HF trøjen og den bliver helt fantastisk, så den kan du godt glæde dig til :-) Så glæder jeg mig til gengæld til at se dine sjaler og strømper ;-) Godt Nytår.

    SvarSlet
  15. Skønne gaver at kunne aflevere - også selv om trøjen blev lidt forsinket. Men den er smuk og har en dejlig hals. Tørklædet lyder som blød luksus.
    Det lyder vildt med et sjal om måneden, men der er jo selvfølgelig ingen, der siger, hvor stort sjalet skal være ;-)
    Rigtig godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
  16. hej Lene,
    det er fine ting der er hoppet af pindene . Jeg glæder mig meget til at følge med i jeres strikkedyst, og som du selv siger : man kan altid strikke dukkesjaler ;-) Dem regner jeg dog ikke med at se ret mange af her på kanalen, for du skal nu nok nå større ting.
    Rigtig godt nytår til dig og dine kære

    Angelika

    SvarSlet
  17. Sikke et smukt tørklæde. Og du får da brugt dit lager? Så er det også tilladt at opstarte på nyt. Godt nytår herfra

    SvarSlet
  18. Fine strikkeprojekter fra din hånd, igen. Godt nytår og held og lykke med 2016 projekter.

    SvarSlet
  19. Wauw nogle flotte sager du har strikket. Du kan roligt være tilfreds med trøjen den er virkelig flot! Tørklædet ser super blødt ud og flot farve!

    SvarSlet
  20. Så flot, din søster må blive glad :).
    Jeg er spændt på at følge din og Vibeke's udfordring i 2016, der kommer sikkert mange lækre ting.
    Rigtig godt nytår.

    SvarSlet
  21. Her likte jeg sannelig fargene og modellene!
    Nydelig kofte og jakke og sjal!
    Ha et riktig godt nytt år Lene, nyt overgangen:)

    SvarSlet
  22. Hadestrik er aldeles rædsomt...men hvor er det bare nogle smukke gaver du har lavet og givet :)
    Og rart at vide der er så mange nye spændende ting at vente på...glæder mig til at følge Jeres udfordring he he :-)
    Godt nytår :-)

    SvarSlet
  23. Nydelig arbeid, og heldig er din søster. Godt nytt år!

    SvarSlet
  24. Flotte og skønne ting du har strikket. Som altid
    Glæder mig til at følge jeres udfordring i 2016
    Godt nytår

    SvarSlet
  25. Dit strik inspirerer, som altid. Jeg synes det er så fine ting, du får lavet, og farverne er simpelthen så fine. Jeg glæder mig til at følge dig næste år også, alt godt til dig og dine i 2016

    SvarSlet
  26. Flotte trøjer som altid fra din pind. Både Epsilon og Pæon. Og et lækkert tørklæde.

    Skøn julegave!

    Jeg vil ønske dig og dine et godt og lykkebringende nytår, og glæde mig til strikkestunder sammen med dig i 2016.

    SvarSlet
  27. Hej Lene super fine gaver du har fået lavet og dem der modtager må være lykkelig over du gider lave det til dem.
    Jeg vil også gerne ønske dig rigtig godt nytår. Glæder mig til at se ind til dig i det nye år.

    SvarSlet
  28. Sikke da flotte gaver du har fået lavet, kan godt forstå det tørklæde har trukket tænder ud, og så især når det er i sidste øjeblik, så fumler man mere i det og det kan hurtigt gå galt.
    Og trøjen er super smuk, og må være dejlig varm at have på, selvom det er tungt at sidde med til sidst, med de store trøjer.
    Og rigtig godt nytår til dig også, glæder mig utroligt til at se jeres dyst, hold da op, det er sejt, tror jeg ville få stress, men som du skriver, det kan jo være dukke/babyting, hvis tiden kniber.

    SvarSlet
  29. Hvor er den bare blevet flot, trøjen til din søster. Mon ikke hun blev glad for den ? og halstørklædet til din søn nærmest oser af blødhed og varme. Lækre gaver , du har lavet . Jeg er spændt på at følge jeres strikkeudfordring. I kommer nok ikke til at fryse hverken tæer eller halse i det kommende år ;o)
    Tak for hyggelige strikketimer i året der gik - og for den fine strikketaske. :o)
    godt nytår.

    SvarSlet
  30. Ønsker deg og dine et riktig godt nyttår. Takk for hyggelige kommentarer på blogg min.
    Jeg ser frem til å se dine fantastiske strikkeverk.
    Herlige gaver har du strikkt igjen. Flotte farger har jakken til din søster. Og så deilig garnet var sjalen. Det blir spennende med dere strikkeprosjekter, veldig morsom og hyggelig... og du har desember ferdig julegaver :-))) Kos deg. Ha det riktig fint.
    Nyttårsklem fra Viola

    SvarSlet
  31. Jakken ble nydelig og jeg er sikker på at hun ble glad for den. Jeg strikker også mønster frem og tilbake når det ikke er så mye mønster.
    Julegaven din ser spennende ut, så her har du noe å glede deg til .
    Riktig Godt nytt år!

    SvarSlet
  32. Rigtig godt nytår! Sikke en flot trøje at slutte strikkeåret af med.
    Jeg glæder mig til at se alle de smukke sjaler og sokker, som der kommer af pindene i det kommende år :)

    SvarSlet
  33. Hei. Den blå jakken var lækker. Du strikker utrolog mye fint!!!

    SvarSlet
  34. Uha da nogle lækre ting, du har strikket. Jeg er selv på jagt efter garn (på lageret) til den skønne trøje.
    Rigtig godt Nytår Lene, jeg håber du får et godt 2016

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.