26. august 2017

Sølv og vanille - nu med indhold

Efter en laaaaang og arbejdsom sommer på flere måder, kan jeg endelig præsentere brudepigekjolerne. Det har været et stort arbejde og meget hårdt for min strikkelyst. Da vi valgte model og materiale, min svigerdatter og jeg, var 1. prioriteten, at kjolerne skulle være rare at have på og det færdige produkt er blevet så lækkert, at pigerne næsten ikke vil have dem af igen :-) Valget faldt på Bente Geils geniale børnekjole "Skønhedspletter" (strikket før), der har et snit, der både er top-yndigt og giver godt med bevægelsesfrihed og materialet blev Ito Kinu, 100% tynd og skrøbelig råsilke :-) Meget vanskelige for mig at fotografere - her på hegnet forsvinder de fleste detaljer. Nu med indhold :-)



Der skal tages billeder med indhold, men begge pigerne blev syge i går, da der skulle fotografers, så det må vente. Råsilke er bare ikke behageligt at strikke med - på linie med hør er det næsten ligesom at strikke med snor, uelastisk og lidet samarbejdsvenligt. Alligevel er jeg helt parat til at gøre det igen ud fra lækkerheden i det færdige produkt :-) De er blevet så lette og fine som fe-kjoler, den store vejer lige godt 100 g og den lille 75 g og så tilpasser råsilken sig efter kroppens temperatur - varmer, hvis kroppen er kold, køler hvis kroppen er varm - helt ideelt materiale til 2 aktive småpiger :-) Iøvrigt også meget, meget ideelt materiale til kvinder i overgang ;-) Bare husk - det skal være råsilke, samme trick udspiller sig ikke med silke der er behandlet med alle mulige kemikalier!


2. prioriteten var, at Lillefrø og Stumpen skulle kunne føle sig rigtigt fine. Så der måtte noget bling til på den matte vanillefarvede silke. Begge kjoler er derfor udstyret med sølvperler syet i mellemrummene på alle "skønhedspletterne" og det mest bling-agtige og glimtende metalbånd vi kunne opdrive. Det vil ikke holde længe, så jeg følte mig lidt som haute-couture-syerske, da jeg syede båndene i - I ved, de der mageløse syersker på f.eks. Christian Dior, der syer de mest fantastiske finesser på dyre kjoler, der kun kan holde én enkelt aften - dog uden sammenligning iøvrigt ;-) Metalbåndet kunne knap tåle en tynd synål uden at briste og så vil jeg slet ikke underholde med, hvad der skete, da jeg på bedste forsker-manér forsøgte mig med symaskinen ;-)




Jeg syer silkebånd i efter brylluppet.Og hvorfor valgte jeg nu ikke silkebånd fra start? Jamen det er fordi alle de silkebånd, jeg kunne finde virkede grå sammen med råsilken i stedet for sølvglimtende, så det gav ikke nok bling. På dagen bliver kjolerne matchet med sølvsko og sølvsommerfugle i håret og så er der vist bling nok til 2 småpiger :-) Trensen bagpå lukkes naturligvis med en sølvsommerfugl ligesom der er strikket sølvtråd med ind i hestetømmen i livet og i halskanten, hvilket dog var næsten umuligt at fotografere.




Modellen er genialt tænkt - forskellen på størrelserne bestemmes udelukkende af antallet af skønhedspletter og der er kun 4 pletter til forskel på en str. 2 og str. 6 - det giver en tuttenuttet lillepigekjole med mere vidde og en mere "slank" kjole til større piger - så godt fundet på :-)



Undervejs var jeg som sagt ved at gå helt kold - jeg kan ikke sige, hvor meget jeg glæder mig til at få noget uldent mellem hænderne. Først er der selvfølgelig lige brudesjalet - silkemohair på store pinde! - heller ikke lige det, der ligger bedst i hænderne, men det bliver så lækkert, når det er færdigt. Nu bider jeg bare tænderne sammen og får det gjort!

Sommeren er gået alt for hurtigt, jeg har bl.a. haft skønt besøg af Gitte og Birgitte som jeg tvang til at sidde i min nye lounge-sofa ude på terrassen i stiv nordenvind - der var brug for mere end ét hårelastik. Pokkers til år at få lavet nye terrasser med den sommer ;-)


Med sig havde de den fineste gave - jeg "samler" jo på "anderledes" keramik ;-) Samler betyder sådan set kun, at jeg har nogle få velvalgte "stykker". Jeg er totalt vild med den og den er blevet fyldt med roser hele sommeren - langs hele kanten sidder de fineste små fugle :-)


I dag får jeg dejligt besøg af Vibeke, der skal spise til middag her - uh, hvor jeg glæder mig. Som sædvanlig tak for kommentarer og mails, nogle har mailet, fordi de troede, der var sket noget med mig, siden jeg nu ikke havde blogget i halvanden måned - tak for omsorgen :-)
Jeg ser frem til efterårets strik med Annette Danielsens Marrakech og Susie Haumanns Keep it simple :-)

Faktaboks
Design: Bente Geil: Skønhedspletter
Garn: Ito Kinu, 100% bourettesilke
Garn fra lager: Købt til formålet
Anvendt: 107 g til str. 6 år og 75 g til str. 2 år
Farve: Vanille
Købt hos: Tøndering strik på Saltum Uldfestival 2017. Charlotte havde taget alle farver med, så min svigerdatter og jeg kunne vælge farve ud fra hele paletten. Jeg havde kikket den vanillefarvede ud fra start, men en overgang var vi lige ved at vælge en mørk turkisblå-agtig. Charlotte fik os heldigvis diskret gelejdet tilbage til temaet - brudepigekjoler. Og de skal jo være lette og fine - så tak for det :-)
Pinde: 3
Str. 2 år og 6 år
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Jeg brugte efter råd fra Charlotte Tøndering en "firkantet" rundpind og det tror jeg er en stor fordel - man kommer meget let til at knuge for hårdt med sådan et garn og det forhindrer de firkantede pinde. Garnet er skrøbeligt og knækker let indtil man findet "tavet" på det ;-) Det færdige produkt er så tæskelækkert, at alle fortrædeligheder glemmes. Jeg ved i hvert fald hvem der skal ha en sommer-t-shirt i Ito Kinu næste år :-)

17 kommentarer:

  1. uha, uha, hvor læææækkert! De bliver fine, bliver de. Altid spændende med bryllup, glæder mig til at få se billeder, ikke mindst af kjolen, altså brudekjolen.
    kh.fra Island
    Frida
    ps. og ja, jeg har nogle gange tænkt at jeg måske sku maile dig, og spörge om alt var ok, det blev ved tanken, men jeg er glad for at höre at du har det fint.

    SvarSlet
  2. Ja jeg var også begyndt at kigge "efter dig" hver dag. Dejligt at få dig på banen igen 😀Og sikke nogle yndige pigekjoler - de er jo slet ikke til at stå for.

    SvarSlet
  3. Så skjønne de kommer til å bli!
    Ja, litt bling må nok til :-)

    SvarSlet
  4. Totalt lækre kjoler, og en bedre kvalitet kan vi næsten ikke finde, jeg synes som dig det er hårdt for hænder at strikke i men resultatet værd.

    SvarSlet
  5. Hvor bliver de fine, pigerne. Silke og bling - så kan det næsten ikke blive bedre.

    SvarSlet
  6. Smukke kjoler. Hvor bliver pigerne fine

    SvarSlet
  7. uh hvor ER de blevet fine ! Så smukke, de er. Og med så flotte detaljer. Farverne er totalt velvalgte - lyse og fine, og fint med bling. Bling bånd og perler. Det MÅ da blive et hit. Kan godt følge den der med at garnet ikke i sig selv var motiverende - men hvor var det godt du holdt ud. Og så fint med de 2 ens kjoler. Nu venter jeg spændt på ar se sjalet 😉👍

    SvarSlet
  8. De kjoler er helt fantastiske, og når man også kan mærke på dem bliver man helt salig😊De er helt sikkert det hele værd, og pigerne kommer til at se bedårende ud💕
    Jeres nye terrasse fortjener i den grad solskin, den er virkelig godt tænkt med skønne små "opholdsrum"mange steder . Som altid var det så skønt at besøge dig. Tak for den dejligste aften. Er som altid fyldt med ny energi og masser af vilde ideer❤️

    SvarSlet

  9. Klærne er så vakker at det er vanskelig å sett ord på. En fantastisk jobb du har praktisert. Gratulere varme til ferdigstillelse... så mange små nydelige detailer... jentene vil se
    veldig vakker. Glede å se. Og naturlig ser frem bildene med jentene... dette blir fint :-)))
    Ha riktig gode sommerdager på deilig terrassen din... kos deg...
    dette blir en riktig fin høst... jaaa :-)))
    Søndagsklem fra Viola

    SvarSlet
  10. Uhhh, hvor er de smukke.
    Og to søde og kære piger.
    Det bliver en stor dag, når der skal være bryllup.

    SvarSlet
  11. Jamen for pokker Lene. De piger og de kjoler- du må og skal være verdens bedste dygtigste og sødeste farmor🙂😍

    SvarSlet
  12. Så søde modeller og kjolerne er da så skønne. Godt du fandt bling- bling båndet. Små prinsesser kan ikke leve uden. (har selv en bling bling pige i familien) glæder mig til at se brudesjalet og billeder fra dagen, når den oprinder.

    SvarSlet
  13. Åh så nydelige kjoler - fineste og sødeste jeg har set. Hvor er du altså dygtig - de falder helt fantastisk. Kan godt forstå at det var tungt at strikke, men sikke et resultat. Og de kjoler kan da bruges igen og igen. Flot lounge du har fået - og ja, godt man har uld med den sommer som nu er gået. Godt efterår :-)

    SvarSlet
  14. Fine festkjoler til to filurer. Hvor er de bare dejlige de to tøser. De befinder sig tydeligvis god i festtøjet.
    Respekt for det store arbejde. Jeg er heller ikke glad for at arbejde med råsilke. Men resultatet får en til at glemme alle forbehold!
    God strikkefornøjelse med med projekt sommer t-shirt.
    Flot terrasse... træls sommer! Heldigvis godt selskab...
    Uld er bare bedst... Jeg strikke i uld/bomuld p.t. Blødt og dejligt... men der er altså ikke det liv i garnet, som i en god uld....
    Og dejligt at høre fra dig... jeg spekulerede da på, om du helt havde droppet bloggen... som mange desværre gør...
    Instagram er fin til hurtige billedleverancer/link til indlæg... men jeg savner tekst og uddybning som bloggen giver.

    SvarSlet
  15. Hvor er de kjoler da helt fantastiske, det har været hårdt arbejde, men hvilket resultat! Hvor de kønne de to småpiger.

    SvarSlet
  16. Jamen velkommen tilbage, tænkte jo at du havde travlt med bryllupsforberedelserne, så er der jo ikke tid til bloggen også.
    Men det var da værd at vente på, godt nok smukke brudepigekjoler og så alligevel anvendelige bagefter. Kan næsten føle din trang til at få fat i noget uldent.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.