27. juli 2012

Den første kjole

.... er en lille arbejdskrævende sag, designet af Lene Holme Samsøe, der laver rigtig mange opskrifter på babystrik for Sandnes garn. Kjolen her tager lang tid at lave, da LHS ikke hører til de designere, der går efter at lave letstrikkede modeller uden montering. Til gengæld er hendes ting ualmindeligt fine. Siden jeg så denne kjole første gang, har jeg bare tænkt, at det var kjolen, hvis det blev en pige - mere tøset, kan det vist heller ikke blive :-)


Jeg har strikket kjolen i uld, hvor originalen er strikket i bomuld og den er strikket i str. 3 mdr, så Lillefrø kan bruge den fra oktober måned. Fremgangsmåden er beskrevet i faktaboksen. Jeg tror den bliver meget varm og er slet ikke sikker på, at Lillefrø vil kunne holde ud at ha´ sådan en varm kjole på, så jeg tror, jeg vil lave en nr. 2 i en uld/bomuldsblanding. Uld/bomuldsblandinger er på min liste over garner, der seriøst skal afprøves, for det lille frø er en meget varm pige! Jeg er i gang med en lille babycardigan i abrikosfarvet uld/bomuld fra Rasmilla og det tegner til at blive et noget lettere og måske i praksis mere anvendeligt produkt. 


Kjolen her opfyldte farmors behov for både lyserødt, hulmønstre og blondekanter af forskellig observans. Den har taget sin tid, men jeg har nydt hvert minut. Og jeg laver rigtigt gerne en 2´er, selvom der er tusind andre kjoler, jeg også lige skal ha´afprøvet - bl.a. en skøn lille ting, der er sat sammen af strik og hækling.


Den abrikosfarvede babycardigan er også Lene Holme Samsøe, naturligvis med et tids- og opmærksomhedskrævende mønster, derfor strikker jeg sideløbende på lidt enklere projekter, f.eks. Frost til min stakkels mand, der vistnok ikke har fået en trøje de sidste to år ;-)

Gullfoss babytæppet til Lillefrø er også færdigt, skal bare vaskes og blokkes en lille smule.

Da vi havde gæster forleden dag, fik jeg antologien "Børnebørn - en antologi om bedsteforældre og deres børnebørn" i værtindegave - en skøn bog, hvor meget forskellige mennesker skriver om deres oplevelser med børnebørn. Forfatterne spænder fra Keld og Hilda Heick over Benny Andersen og Klaus Rifbjerg til Susan Moody - og fortællingerne er lige så forskellige som forfatterne. Nogle føles mere gyldige end andre - bl.a. faldt jeg fuldstændig for Eva Bendix fortælling Den betingelsesløse forelskelse, som jeg lige vil citere lidt fra:

"Når jeg går på stranden i efterårssolen, tænker jeg på hende. Når jeg vågner om morgenen, tænker jeg på hende. Om aftenen når stjernerne lyser på himlen over Fælledparken, er det hende jeg tænker på. .. Men det er det også, hver gang militærgale mænd sætter verdensfreden på spil ved at sende soldater ud som besættelsesmagt til fremmede lande for at sikre magt og olie......"Du är ju riktig förälskad i barnbarnet" skriver min svenske veninde Britta til mig fra Stockholm. Og det er jo nok sådan, det forholder sig".

Lige sådan sagde min søn, da jeg forsøgte at forklare ham, at Lillefrø er det første, jeg tænker på om morgenen og det sidste jeg tænker på, inden jeg går i seng - han sagde, jamen mor, du er jo helt forelsket :-)

Og så til faktaboksen - håber I har det godt derude :-) Tusind, tusind tak for alle jeres søde lykønskninger - jeg er helt overvældet :-)

Faktaboks

Design: Lene Holme Samsøe for Sandnes i Sandnes hæfte 0805 - baby/barn.
Garn: Ciao Trunte fra Hjertegarn, 100% merino uld (superwash)
Garn fra lager: Nej da, for jeg vidste jo ikke det blev en pige :-)
Anvendt: Godt 100 g
Farve: 9135
Købt hos: Designværkstedet Aalborg
Pinde: 2,5
Str.3 mdr.
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Den er bestemt ikke for begyndere - du starter med at strikke fra den ene ærmekant, henover venstre forstykke og rygstykke, så strikkes højre forstykke for sig, sættes til og der forsættes til ærmekant på sidste ærme. Forstykkerne lægges indover hinanden og syes. Der samles masker op og strikkes skørt. Til sidst strikkes nederste blondekant og ærmeblonder og disse syes på! Noget omstændeligt, men jeg synes resultatet er det hele værd.
At strikke modellen i uld giver anledning til let blokning. Garnet er rundt og dejligt at strikke med, men giver også en meget varmt og bastant færdigt produkt.
Løbelængde: 100g = 360
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 360
Forbrug i løbende m ialt i år:  9191,3
Anvendt garn i år: 3 kg og 732 g

24 kommentarer:

  1. eeejjj, hvor er den bare bedårende söd! og når nu först man er igang med sådan nogle ting kan det blive svært at holde op, det kender jeg godt.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. Den er virkeligt sød. Det er skønt at strikke i de små størrelser.
    Dejlig beskrivelse af det at være bedsteforælder. Der er vist noget at glæde sig til, hvis den tid kommer....

    SvarSlet
  3. Hvor er den kjole bare fin. Og hvor må det være den skønneste forelskelse i verden!

    SvarSlet
  4. Den er bare rigtig sød - mere piget kan det næsten ikke blive. Jeg ser den for mig på en 2-3-årig og er næsten dånefærdig:-))
    Det er helt specielt at blive bedsteforældre - en ny slags forelskelse. Da jeg fik det første barnebarn, blev jeg noget overrumplet over følelserne, samtidig med, at jeg nød det.

    SvarSlet
  5. hej
    hvor er den fin, der skal nok komme en kold dag hvor hun kan bruge den. om hun ikke har alt for meget under.

    jeg vil da sige at du er farmor af hjerte og med det hele, fed at været så glad for noget i ens liv at man ikke kan lade være med at tænke på det og i det her tilfælle hende. dejligt med en rigtig glad farmor.. lige sådanne en farmor som alle børn fortjæner.

    SvarSlet
  6. Flittig læser af din blog. Det er meget lækre ting, du strikker. Til lykke med pigen. Jeg vil foreslå dig at prøve Bambi fra Grinasco, Bedre garn til baby/børnestrik findes ikke. Kh Bedste til 6 (de 3 mindste piger under 5 år).

    SvarSlet
  7. Den er så fin, så fin, så fin. Og så må lillfrø have det rigtig dejligt varmt en enkel dag eller to.

    Både Lise og Søren var meget varme børn. Tror det eneste jeg strikkede til dem i uld var "køretrøjer" - altså trøjer til efterår / forår i barnevognen, hvor det endnu ikke var nødvendigt med flyverdragt.

    Kan da godt forstå at du er helt forelsket. Der er ikke noget så skønt som sådan en lille en, og så er det jo det første barnebarn :-)

    Tjek evt. her:
    http://nevernotknitting.blogspot.dk/p/patterns.html
    Jeg opdagede hende først da Lise var for stor. Jeg er helt solgt, hvad angår "Playfull Stribes Cardigan & Sheepish"

    SvarSlet
  8. Den sødeste kjole, Lene!

    Hende Lille Frø bliver en fin lille pige og så er det jo ikke så sært, at Farmor er forelsket :-)

    Ja, det er trist med Kirsten. Vi skal nyde hvert øjeblik, vi får!

    SvarSlet
  9. Såå søt en kjole!!..og lekkert design, nydelig med de ermene og toppen.
    Når en får barnebarn forandrer liksom tiden seg, man går inn i en ny æra:))
    Kos deg masse med lillefrø, klem;)

    SvarSlet
  10. Ja sød er den - men gider svigerdatteren se sin datter i lyserød? Spørg hende, især hvis du vil lave større og dyre ting. Det er SÅ træls at strikke til en skuffe. Du må have fat i bogen : Sødt og Blødt af den samme LHS. Der er der en djævlehue med blondekant og den er tøset ligegyldig hvilken farve moderen er tosset med. Kan anbefale din restekurv til kjolestrik - blå er yndigt til små pigekjoler, og så virker det lidt provokerende på folk. Bare så du ikke går helt i plysserød - det kommer, og når det holder op så går pigebarnet kun i sort!!! Men den tid kommer jo ikke før om ca 12 år - altså i overmorgen:-)

    SvarSlet
  11. Sikke en heldig lille frøken.Og jeg kan da kun anbefale måske at afprøve Rasmillas uld/bomuld til projektet.

    SvarSlet
  12. kære Lene
    Den bog var vist den perfekte værtindegave til dig :o)
    Det lyder som en rigtig god farmor-forelskelse.
    Og hvor er den kjole dog yndig ! Jeg er helt vild med blondekanten forneden.
    Mon ikke uld kommer til sin ret, når hun først kan bruge den fra oktober ?
    Hun bliver så fin !
    Du skrev du gerne ville til Gøteborg - så måske kunne du være interesseret i mine strøtanker om en blog tur derover ? har skrevet lidt om det.
    hilsen Mona

    SvarSlet
  13. En meget, meget yndig og helt unik lille sag som jeg godt kan forstå du blev nødt til at strikke.
    Jeg kan godt genkende det lille citat med børnebørnene. De får en særlig plads i ens hjerte. Børnebørn er livets dessert.

    SvarSlet
  14. Den kjole er da noget af det mest bedårende - selvfølgelig skulle du strikke den til Lillefrø! Og lyserød er den helt rigtige farve til den første kjole fra farmors pinde - gå endelig amok i de skønne farver, Lene!

    Jeg glæder mig til at se meget mere babytøj her....også selvom jeg sidder med en lillebitte smule dårlig samvittighed over ikke at have strikket til min lille niece :-) Men jeg er dog igang - nu skal det bare være str 1 år og ikke str. lille baby!

    SvarSlet
  15. Hvor er den blevet smuk. En helt igennem gennemført model igen.
    Jeg strikkede meget fra Lene h. Samsøe, da lillebror var spæd og lidt størrer og ja, hun er grundig. Ikke noget med at lave noget på tykke pinde, men hurra for resultatet.

    Den er smuk. smuk

    Kh. Lis

    SvarSlet
  16. Yndig lille pigekjole!Lene Holm Samsøe er en skøn designer. Min Daniella er også et "varmt" barn, så jeg er også helt i tvivl, om hun kommer til at bruge det uldtøj jeg har strikket(til at passe i efteråret ligesom dig). Nu vil jeg strikke i uld/bomuld eller silke/uld blandinger. Jeg tror det er mere praktisk:-)

    SvarSlet
  17. Nogen gange tænker jeg at det er en lidt egoistisk ting, det med at strikke til børnebørn. Det er ønsket om at give dem noget helt specielt som jeg har gjort særligt til dem. Men derfor skal det selvfølgelig også helst være brugbart - og det kan da godt være at uldkjolen er varm, men den er nu helt og aldeles yndig. Jeg tror på at hun kommer i den, og at hun vil ligne en lillefrø prinsesse.

    SvarSlet
  18. Ihhh hvor er det dog en smuk kjole - og tillykke med barnebarnet :)

    SvarSlet
  19. Så yndige en kjole :-) mon ikke der kommer dage hvor hun kan bruge den, selvom hun er en varm pige. LHS laver nogle skønne modeller og så kan jeg godt lide udfordringer, det gør der også til noget særligt.
    God dag

    SvarSlet
  20. Nej hvor er den blevet fin. En virkelig yndig kjole.

    SvarSlet
  21. Åhr, hvor er den sød, bliver helt syg for at strikke sådan noget lyserødt, men har jo ikke nogen at strikke til.

    SvarSlet
  22. Så herlig! Det ante meg at det kom til å bli en del rosa på bloggen fremover, og at du klarer å la det blå ligge en liten stund?

    Nydelig kjole til den lille. Kan varmt anbefale blanding av ull og bomull. De har beholdt de beste egenskapene ved at plagget ikke blir for tungt, det klør ikke og er mykt og behagelig. Har strikket med både Duo fra Sandnes og Lerke fra Dale og kan anbefale begge til barnestrikk.

    SvarSlet
  23. Hvor er den sød!
    Mere tøset end den kan det da vist ikke blive :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.