4. februar 2018

Susie Haumann: Right Down

Så er første ufo i min strikkeudfordring med Vibeke klar :-) Jeg er vild med de smukke, enkle modeller i Susie Haumanns bog Keep it Simple og har færdiggjort Right Down. Jeg var ved at fryse til is, da billederne blev taget, det er godt nok koldt i dag :-)


Vibeke og jeg strikker også fra lager i februar måned og trøjen her er strikket i italiensk tweed fra garnudsalg, indkøbt for flere år siden, en kvalitet, der er temmelig hård at strikke i, men lækker når den først er blevet vasket. Jeg vil dog strikke modellen i et mere fleksibelt garn næste gang, så den falder lidt blødere.



Det er en enkel og super anvendelig sweater - strik som jeg kan lide det :-) At lære nye teknikker er fint, men det skal ikke være for teknikkens skyld, teknikken skal bidrage til at højne det færdige produkt så det ser endnu mere lækkert ud og har en ordentlig pasform - det er nu engang min holdning ;-)


Jeg er vild med raglan- og sidedetaljen - modellen kan strikkes i et hvilket som helst garn, den er meget nem at ændre på. Strikkes som navnet antyder oppefra og ned og kan tilpasses undervejs.


Jeg vil strikke en rullekant ind i halsen, for jeg synes halsåbningen er blevet lidt for stor - den udvider sig meget i brug i det lidt ufleksible garn. Det problem vil man ikke have, hvis den strikkes i en mere elastisk uld.


Tak for mails og kommentarer - ha en dejlig søndag derude :-)

Faktaboks
Design: Susie Haumann: Right down
Garn: Italiensk tweed
Garn fra lager: Lagret i flere år
Anvendt: ca 400 g
Farve: Marineblå
Købt hos: Garnudsalg
Pinde: 4
Str. S
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Jeg har lavet 3 udtagninger efter taljen for at få et mere feminint sving nedover hofterne og har lavet længere ribkanter.

10 kommentarer:

  1. hej Lene,
    den er blevet rigtig lækker . Jeg synes ikke at det sker så tit at du strikker i mørke farver, men den klæder dig fantastisk godt :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  2. fin sweater, og klæder dig godt. interessant at se nyt farvevalg. jeg synes jeg kan fornemme på fotos at den er en anelse stiv, men den bliver nu nok blödere ved brug. er dog enig med halsen, super irriterende når man hele tiden skal hive tröjen op over skuldrene.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  3. Veldig flott! Jeg liker også veldig godt den raglanen. Kjempefin!
    Ja, alminnelig sau/lammeull har mye mer spenst enn de fleste andre garntyper.

    SvarSlet
  4. Uh den er flot. Den er lige røget ind på min to-do liste, og jeg har fundet et par garnalternativer på lageret. Samtidig pusler jeg med formuleringen til næste måneds udfordring:-)

    SvarSlet
  5. Lekkert garn, lekker genser. Jeg synes tweedgarn er så flott, og dette virker å være en god variant av slaget med fine fargesjatteringer i "prikkene". Lagerstrikk er fint på den måten at det utfordrer kreativiteten litt. Kos deg videre med februar-syslene.

    SvarSlet
  6. Dejligt med et nemt stykke strik. At den også er flot til dig er jo et plus.

    SvarSlet
  7. Det er en dejlig model, og farven klæder dig godt.

    SvarSlet
  8. Det er et lækkert design, men jeg kan godt følge det, du skriver om, at garnet er hårdt. Men en rigtig flot model

    SvarSlet
  9. Laekker model. Saadan een man har lyst til at flytte ind i baade med gummistoevler og by-sko. Havde et kig paa hendes ravelry-side og..... Jeg bliver altsaa noedt til at tage fat i de der toeser.;-D De gaar jo desvaerre glip af en hel udenlandsdansk kundekreds ved ikke at saelge deres opskrifter som downloads. De har Ravelry-siden, men.... man kan ikke bruge den til moejt.
    Men...... Saa hiver jeg bare fat i vores fantastiske bibliotek naeste gang jeg saetter skoejterne i vores dejlige lille land. ( Og saa er brokken overstaaet hihi)

    Uvant farveskala at se dig i, men jeg maa konstatere at moerke farver ogsaa klaeder dig fantastisk.

    SvarSlet
  10. Jeg kan dele din holdning til teknik og pasform. Det er i hvert fald trøjer med en god pasform man bliver mest glad for og som bliver "yndlingstrøjer". Jeg har lige hørt Kathrine Hannibal hos Tøndering, og hun bestræber sig jo på at lave yndlingsmodeller - derfor hedder hendes hendes bøger Yndlingsstrik.
    Men jeg kan ikke forstå, at mange designere laver også tykkere trøjer forholdsvis åbne i halsen, det er der, man skal kunne holde varmen. Derfor strikker jeg aldrig halskanten på før til sidst.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.