1. november 2014

Marius og verdens 8. vidunder :-)

Lillefrøs Mariustrøje i de helt klassiske farver, har været færdig i nogle dage, men jeg syntes også lige, jeg ville lave "lue med øreklaffer ;-)" færdig først - den blev dog uden "øreklaffer" - synes Lillefrø er blevet lidt for stor til det.

Billederne er taget med blitz og måske er det derfor, at farverne nogle steder "klumper sammen", så det ser ud som om, der er fejl i mønsteret. Det er der IKKE ;-) Den er minutiøst gennemgået efter jeg så disse billeder, jeg blev jo helt forskrækket ;-)


Hun fylder så godt i mit liv, den kære lille pige og der er intet, der prioriteres over hende. Jeg forstår, hvor  priviligeret det er at have hende så tæt på og nyder hvert eneste sekund, når vi er sammen. Hun er stadig utrolig svær at fotografere - når jeg spørger, om hun kan stå stille, svarer hun ja og så er hun i gang igen :-)

Som du nok også kan se, snakker hun hele tiden, hun kommer fra en meget ordrig familie ;-) I øjeblikket er hun meget interesseret i følelser - vi har f.eks interessante samtaler om, at man godt må være sur og vred, men hvad skal man dog gøre med den vrede? Det er nok smartere at bokse vreden ned i en pude, i stedet for at slå, eller smide med maden eller legoklodserne ;-) Det kan være let at glemme, når vreden farer i én!


Da vi gik hjem ad stien til farmor her forleden, sagde jeg: "Farmor er så glad for at passe dig, Lillefrø" og så svarede den kvikke pige: "Jeg er også så glad for at passe dig, farmor" ;-) Dejligt, at vi har et fælles projekt ;-)


Eneste tidspunkt, hvor hun rent faktisk stod stille var da trøjen skulle fotograferes fra ryggen ;-)


Trøjen er strikket i de tre traditionelle farver, der klæder de fleste nordboere så godt. Jeg vil egentlig også gerne have en selv, men flerfarvestrik bliver jeg altså aldrig helt begejstret for. Jeg skal tvinge mig til det og det er min strikketid generelt for kostbar til. Men huen blev som nævnt også tvunget igennem - der måtte Lillebror træde til som model ;-) Den skal forsynes med en kvast, men jeg vil prøve om jeg ikke kan finde en hvid pelskvast, i stedet for at lave en garnkvast - tror det kunne blive rigtig fint.


Siden sidst har jeg været til strikkecafe i Garnudsalg og det var super hyggeligt. Selvom vi var mange, gjorde bordopstillingen med flere små borde, at vi allesammen sad godt og kunne snakke i mindre grupper. Jeg følte mig rigtig godt tilpas og Liselotte og Lisette sørgede for, at man følte sig velkommen. Jeg var heldig at komme til at sidde ved siden af Lilli og munden stod ikke stille på os i de tre timer - vi fik vendt det meste af verdenssituationen, du kan sikkert mærke, at verden er blevet et bedre sted? :-) Mette sad ved bordet ved siden af og blev inddraget fra tid til anden - de to ser jeg snart igen, for vi skal til at strikke lidt mere permanent sammen. Det glæder jeg mig rigtig meget til :-)

Det smukke vejr er blevet brugt i haven - tænk, at man kan gå og svede i en striktrøje i november :-) Ha' en rigtig dejlig weekend derude :-)

Faktaboks:
Design: Unn Søiland, model 1 i temahæfte 30 - Klassikere 0-4 fra Sandnes Garn
Garn: Lanett, 100% merinould - superwash øv
Fra lager: Købt til formålet
Anvendt: 100 g blå, 50 g hvid og lidt rødt
Farve: Marine 5575, hvid 1001 og rød 4119
Købt hos: Bettekun
Pinde:  2 og 2,5
Str: 2 år med længde str 4 år
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Jeg er ikke begejstret for superwash uld - jeg hader den plasticagtige fornemmelse og så bryder jeg mig heller ikke om den meget "runde" tråd. Lillefrø har dog fået en trøje som hun virker tilpas i. Hvis jeg skulle få den vanvittige ide at strikke en til mig selv, bliver det i rigtig uld :-)

32 kommentarer:

  1. Tak fordi I vender verdenssituationen...den trænger også til det..og jo jeg kan mærke det, bliv endelig ved :-)
    Som vanligt fin strik fra dine pinde :-)
    Jeg må vist se at besøge Jeppe en tirsdag, og håbe der plads i strikkecafeen hos Garnudsalg :-)

    SvarSlet
  2. Hvor er det en skøn trøje på en skøn pige.
    De er slet ikke så dumme endda de små, nogen gange kan de komme med en bemærkning som giver eftertanke.

    SvarSlet
  3. Marius i de traditionelle farver klæder også mine børnebørn :-) Den er så fin til hende. Og en dejlig samtale i havde:-)Mit -foreløbig - yngste barnebarn på 5 år sagde til mig i sidste uge : "Bedstemor, jeg elsker dig mest, når vi skal sove". To af vores børnebørn sover her ofte (lægeforældre med skiftende vagter) og den yngste elsker at falde i søvn mens vi holder om hinanden. Uhhmmm.

    SvarSlet
  4. Skøn trøje til skøn lillefrø :)), du kan evt lave en kvast selv af hvid kaninskind , en cirkel,ri rundt i kanten,en smule fyld,stram tråden sammen og vupti en kvast

    SvarSlet
  5. Jamen, tak for tippet, Gitte - det lyder også tilpas simpelt :-)

    SvarSlet
  6. Herligt at du sådan kan blive passet ;o)
    hyggeligt med de små passiarer. Og hvor er hun da kær - også i den trøje.
    Den er blevet rigtig fin til hende.
    Jeg glæder mig til at høre nærmere om strikkecafeen - og til at vi ses næste lørdag :o)

    SvarSlet
  7. Det var hyggeligt at mødes :-) Hvor er de fine sammen Lillefrø og Marius. De der små samtaler er rent guld :-) Glæder mig også til strik og er da en anelse ærgerlig over, at jeg ikke kan komme lørdag :-(

    SvarSlet
  8. Hvor skønt med sådan en lillefrø der kan passe farmor:-)
    Hun er bare så fin i sin Marus trøje. Er helt sikker på at en pelskvast på huen kan gøre underværker.
    Dejligt med strikkecafe og en verdenssituation der kan ændres til det bedre med en pind eller to:-)

    SvarSlet
  9. Hvor er hun bare sød, og trøjen klæder hende lige som alt det andet du har lavet til hende.
    Jeg har også store problemer med at fange de rigtige farver med kameraet. Svært at vende sig til, de få fotograferingstimer vi har i øjeblikket.

    SvarSlet
  10. Hvor er det en sød hue og trøje. Det er som om de farver altid er helt rigtige, jeg har aldrig overvejet at det er fordi nordbo-teint passer godt til farverne.

    SvarSlet
  11. Mønsterstrik er da hyggeligt ;-)
    Og resultatet er blevet flot. Marius og Lillefrø klæder hinanden. Mht garn, så skal det jo passe til brugeren!
    Uhhh jeg ville gerne deltage i StrikkeCafé i Gug. Hvor er det dejligt, at I kan blive en lille strikkegruppe.

    SvarSlet
  12. Hvor det en fin trøje. Ja, du er virkelig heldig at have et barnebarn så tæt på.
    Jeg synes også du er heldig at sidde sammen med dejlige damer til din første strikkecafe i Garnudsalg, og så er de begge bloggere. Det er oplagt at I må se mere til hinanden.

    SvarSlet
  13. Skøn trøje du har fået strikket til lillefrø og hvor er hun blevet stor
    Herligt at I kan være noget for hinanden. Jeg har også haft den glæde at være farmor for vores 3 børnebørn som har været vores nabo i 12 år. Nu er der kun en hjemmeboende på 16 år

    SvarSlet
  14. Hvor er du heldig at blive passet af den lille skønhed.
    Og verdenssituationen den trænger også til lidt kærlighed, så klø I bare på. Jeg er lidt misundelig over al den strikkehygge.

    SvarSlet
  15. Hvor er du heldig at have Lillefrø - og vice versa... :-)
    Strikkecafé hos Garnudsalg er altid hyggeligt. Tak for sidst forøvrigt... :-)
    Jeg elsker klassikeren Marius. Min mor strikkede den i sin tid til vores børn, da de var små. De er i dag hhv. 28 og 31 år. Dejligt at se den stadig er populær.
    God søndag til dig... :-)

    SvarSlet
  16. Flerfarvet strik er heller ikke lige mig men jeg syntes det er superflot. Skøn Marius trøje du har lavet til lillefrø. Hun er da helt med på hvem der passer hvem. :-))

    SvarSlet
  17. Ja, du er heldig at have dit barnebarn så tæt på. Og hvor er hun dog sød, at hun sådan vil passe på dig.
    Mariustrøjen er virkelig god til hende, den kan holde til et barn med fart på

    SvarSlet
  18. åh, sikke en fin sweater, og hvor er hun dog kær, din Lillefrö! jeg er også heldig og har mine börnebörn her lige om hjörnet og ser dem ofte. har også meddelt deres forældre at det er forbudt at flytte længere væk!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  19. Det er da godt nok et sødt sæt til den lille krudtugle, og det må være dejligt at blive passet af hende.

    SvarSlet
  20. Også tak for sidst til dig, Eva - det var hyggeligt at møde dig :-)

    SvarSlet
  21. Det er ad en dejlig trøje du har strikket til lillefrø - jeg er ret vild med de forskellige versioner - både de helt klassiske og dem med helt anderledes farvekombinationer. De klassiske er skøn til lillefrø.

    SvarSlet
  22. Hvor er du heldig, at du bliver passet på!
    Skøn klassisk trøje -på en skøn "unge" - i dejlige farver.

    SvarSlet
  23. Hvor er både trøje og barn skønne :-) bliver aldrig træt af de klassiske norske mønstre..
    Og tak for sidst - det var så hyggeligt at møde dig, og ja..snakken den gik da bare derudad!!! Glæder mig til vi skal ses igen :-)

    SvarSlet
  24. Flott genser på ei nydelig jente :)

    SvarSlet
  25. Sikke stor den skønne lille frø er blevet og som altid smart og fræk i sin farmors smukke kreationer... Det må dejligt at kunne være en stor del af barnebarnets liv :-)

    er da også helt vild med din grønlands model :-)

    SvarSlet
  26. Så herlig :-))) samtale med barnebarn er søt og morsom -- glede.
    Lua blir fint med kvast.
    Mariusmønsteret er virkelig veldig god,
    jeg strikkte to genser for barnebarn.
    Ha riktig fin ny uke.¨¨
    Klem fra Viola

    SvarSlet
  27. Fin Marius i de klassiske farver, som er strikket gennem flere generationer. Hvor er hun kær dit barnebarn, godt at hun også kan passe på farmor, en herlig og kvik replik.:-)

    SvarSlet
  28. Så skjønn hun er! Flott genser også :-)

    SvarSlet
  29. Feriestrikke i bloggen nå :-)
    Hilsene til deg. Ha en fin dag.
    Klem Viola

    SvarSlet
  30. Skønne, skønne lillefrø i meget fin Marius sweater.

    I er så gode for hinanden. Hun er da så sød. Dejligt at hun også er glad for at passe dig.
    Det er så fantastisk med alle de umiddelbare ting som de små størrelser siger. Man burde skrive det ned så man havde det når de blev større.

    Der er en forskel på hvad man tror man kan huske, og hvad der så faktisk hænger ved.

    SvarSlet
  31. Den er god og og man skal ikke stå stille i den aldre. Dejligt at vide der vil blive sørger godt for dig.
    Jeg synes i modsætning til dig det er spændende med mønsterstrikke. Det er resten der er kedeligt.

    SvarSlet
  32. Vidunderlig;)
    Så kost at du kan passe henne og hun kan passe deg;)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.