31. december 2016

Decembers sjal og sokker

Strikkeudfordringen 2016 er slut. Jeg husker stadig den dejlige, varme septemberdag på Fanø Strikkefestival i 2015, hvor Vibeke og jeg aftalte, hvad udfordringen skulle bestå i og hvad vi skulle holde hinanden fast på. Mon vi kunne klare at strikke 12 sjaler og 12 par sokker samtidig med alt det andet vi også gerne ville og ikke mindst bevare strikkeglæden?



Det kunne vi sagtens :-) Og endda så meget, at vi har aftalt en ny udfordring i 2017. Se senere ;-)


Men lad mig nu også præsentere decembers sjal, der er Louise Hardens fine dråbesjal. Et mønster, der hurtigt ligger i fingrene - meditation, når det er bedst. Det lækre garn og opskriften er en af de fine gaver, jeg fik fra Vibeke, da hun var på besøg inden jul :-)


Alle de åbne masker omkring "dråberne" er løbemasker, vr-masker, der smides, når sjalet lukkes af. Det tager sin tid at hjælpe dem med at løbe hele vejen ned, men resultatet bliver så smukt. Da det er et sjal, der meget hurtigt bliver temmelig langt i forhold til bredden kommer jeg nok mest til at bruge det som halstørklæde, men så er jeg også fint klædt på ;-)


Decembers sokker er et par rigtigt lækre Hosuband sokker - varmere fåes det ikke. Hvis man vil have rigtigt tykke og varme sokker, så findes der ikke bedre garn. De blev som mange andre af årets sokker og sjaler afleveret som gave juleaften :-) Skabene er ikke fyldt op, men et par sjaler er blevet tilbage, blandt andet det store Frisenvang alpacasjal, der er endt som mit absolutte yndlingssjal :-) På sokkefronten er det "Anni" sokkerne, der er de helt klare favoritter :-)


Og hvad med strikkeudfordring 2017? Vibeke og jeg har valgt, at emnet skal være: Fordybelse. Reglen er, at det skal gælde for 2 måneder ad gangen, ellers er det fuldstændig frit, hvad man vil fordybe sig i - det kan være en bestemt designer, en teknik, en farve, cardigans eller som vi har valgt for januar og februar: Fordybelse i lageret. Alt hvad der strikkes i januar og februar skal komme fra lageret, det gælder også opskrifter. Men da vi begge er ret "tunge drenge" udi lagerbeholdninger, så er det slet ikke noget problem ;-) Der blogges løbende som tingene bliver færdige eller noget der skal beskrives i processen.


Så er det på tide at ønske jer alle sammen et rigtigt godt nytår. Jeg håber det må blive fyldt med strikkeglæde for jer alle :-) Tak for kommentarer og mails - jeg håber, jeg har fået svaret alle :-)

Faktaboks
Sjal:
Design: Louise Harden: Dråbesjal - håber jeg husker rigtigt ang. navnet, for Diva har spist det halve af opskriften ;-)
Garn: Lamana Piura, 100% alpaca, Ito niji, 100% uld
Garn fra lager: Fået som dejlig gave fra Vibeke ;-)
Anvendt: Godt 50 g alpaca og 20 g Ito
Farve: Alpaca 15 (rød), og Ito niji: 255 Shades of orange
Købt hos: Louise Harden
Pinde: 3,5
Str. Ca 152 x 90
Bemærkninger: Strikket med dobbelt tråd. Jeg har afsluttet sjalet med en hestetømmekant i 2 tråde Lamana, fordi sjalet helt sikkert vil rulle, hvis man bare lukker af og jeg syntes ikke, jeg ville til at hækle kant bagefter.

Sokker:
Design: Eget design
Garn: Hosuband, 100% islandsk uld
Garn fra lager: Ja da ;-) Fået i gave af Camilla :-)
Anvendt: Knap 100 g pr sok
Farve: Lys grå
Købt hos: Hønsestrik, Aalborg
Pinde: 5
Str. 44
Bemærkninger: Sokkerne er strikket på rundpind 1 ad gangen. Jeg har strikket fra skaftet og ned - på helt traditionel vis :-) Jeg har lavet min wrap&turn hæl som jeg nok skal beskrive, når jeg får tid. Verdens nemmeste og pæneste hæl ;-)

15 kommentarer:

  1. haha! the dog ate my homework!
    utrolig smukt sjal, det mönster skal nærkigges på et tidspunkt.
    og hyggesokker kan man ikke få for mange af.
    godt nytår til dig kære Lene, glæder mig til at fölge med her i 2017.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. Kære Lene, jeg vil også ønske dig et skønt og godt nytår, og sige tak for alle dine skønne indlæg, som inspirerer.
    Skønt tema I har valgt for 2017.
    Det er en "daglig kamp" - om end en af de skønne kampe - at nedbringe lageret af garn.
    Utrolig smukt sjal.

    SvarSlet
  3. Et spændende mønster med de løbemasker. Du er godt klædt på med det om halsen.
    Jeg glæder mig til at følge med i Fordybelse. Det er jo åbent for fortolkning!
    Nedbringelse i lagergarn... er en disciplin vi er mange der træner i!!!
    Godt nytår, Lene og tak for alle de søde kommentarer, du har lagt på min blog.

    SvarSlet
  4. Piura og Ito (sensai- går jeg ud fra), så bliver det ikke mere lækkert. Jeg forhandler jo piura.
    Det er imnponerende at I har kunnet overholde projektet uden at gå død, og det at strikke er blevet til en pligt.
    Du kan se tilbage på mange flotte arbejder, og hvad mon 2017 bringer?
    Jeg ønsker dig et rigtigt godt nytår.

    SvarSlet
  5. Kære Lene. Tak for et fantastisk år. Lad bare et nyt begynde, hvor strikkeglæden i den grad er intakt. Skønne ting du har lavet, og hvor dit nye sjal bare klæder dig godt:-)
    Godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
  6. Så mange fine sjal og sokker du har strikket :)

    Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år!

    SvarSlet
  7. Rigtig rigtig godt nytår Lene - jeg sætter enormt stor pris på din blog og dig :-)
    Det er bare så utrolig imponerende at du har strikket alle de sjaler. Så mange forkællige og flotte!! Dråbesjalet er jo så flot!!!
    Det bliver rigtig spænnende at følge jers nye udfordring. I er bare så dygtige!!!

    SvarSlet
  8. Hvor er det dråbesjal flot!!
    Og sikken en flot indsats med sjal og sokker - dte har været så hyggeligt at følge. jeg er med på at følge den nye udfordring.

    SvarSlet
  9. Nydelig dråpesjal!
    Det må ha vært tidkrevende ja :-)

    SvarSlet
  10. Jeg er vild med dråbesjalet - hvor er det dog smukt. Og nu gentager jeg mig selv : jeg er simpelthen så imponeret over at I kom i mål med det ambitiøse projekt at strikke et sjal og et par sokker hver måned i hele året - UD over de andre ting, I også har strikket. Vildt ! Det er blivet til mange smukke ting. Jeres næste udfordring lyder spændende. Fordybelse - og så i garnlageret. Det kan jeg vist godt lade mig inspirere af ;o) .
    Skal lige indskyde at moskusgarnet fordyber jeg mig skam stadig i - der er en hue under opsejling. Mon ikke den bliver færdig nu kulden kommer ? ;o). Godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
  11. Fantastisk smuk sjal med dråber. Jeg er fuld af beundring for jer to strikkere, og jeres udfordring i 2016, med det ene smukke sjal efter det andet. Selvfølgelig også de mange sokker. Skønt I fortsætter med en ny udfordring, Fordybelse. Jeg glæder mig allerede til at se, hvad der kommer ud af det. God ide at få lageret af garn bragt ned. Det har været spændende at se hver måneds strik det sidste år, sikke en udfordring, godt gået og i kom mål. Godt nytår 2017 :-)

    SvarSlet
  12. Hvor er det nogle fantastiske produktioner, du har lavet. Jeg synes det har været så spændende at følge med på sidelinjen og se, hvad du har produceret. Omfanget er helt ubegribeligt for en langsom-strikker som mig.
    Din smag er uovertruffen, det er så skønt at se hvad du laver, for det er altid inspirerende.
    Jeg glæder mig til at følge dine næste projekter
    Alle gode ønsker for 2017

    SvarSlet
  13. Hvor er det sejt du / I har gennemført jeres 2016 udfordring - så mange smukke sjaler og skønne sokker...dråbesjalet er virkeligt flot og en skøn farve til dig. Jeg glæder mig til at følge jeres fordybelser i 2017... sikker på det bliver tilfredsstillende og ikke mindst ift lagerforbrug 😊😊godt nytår til dig og dine kære 😘

    SvarSlet
  14. Hold nu helt op Lene - så mange skønne ting der er blevet lavet i 2016. Jeg glæder mig helt vildt til at se, hvad I får ud af 2017 udfordringen. Lyder noget så spændende!

    SvarSlet
  15. Beundringsverdig vakre skjerf du har oppretet i 2016 kjære Lene.
    Takk for fin blogg din, jeg leser veldig gjerne, alltid glad og inspirasjon.
    Ønsker deg best i 2017. Ha riktig godt nyttår. Klem fra Viola

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.