26. juli 2016

Slinky Ribs og berigende dage

Slinky Ribs har været undervejs i lang tid - jeg købte Elastico til den samtidig med Rangolisjalet. Opskriften er fra den tid hvor teknikken top down kom rigtigt til Danmark fra over there. Det er altså ikke særlig mange år siden. Der var indtil da ikke mange danske designere, der havde forsøgt sig med teknikken, men i dag er den jo alment kendt. Her på vej til det længe ventede besøg hos Vibeke.


Slinky Ribs er fra Wendy Bernards bog Custom Knits som stadig er en guldgrube for strikkere, der gerne vil udforske top down teknikken. Som titlen antyder opfordres der kraftigt til at kundetilpasse modellerne og gøre dem til sine egne og bogen vrimler med gode forslag.
Modellen er oplagt at lave om til kjole, man kan ganske enkelt bare fortsætte de slinky (glidende) ribdetaljer ned i skørtet. Det må jeg ganske enkelt prøve.


At montere ribstrikkede ærmer pænt på en ribstrikket overdel kræver en del tålmodighed, men her strikkes ærmerne bare på tilsidst og det giver en rigtig fin og såkaldt sømløs overgang ;-)


Vi har tilbragt et par dejlige dage på Sjælland, men denne blog handler om strik og den absolutte hovedattraktion var naturligvis besøget hos Vibeke. Som her ses i sin smukke Karen Noe kjole fra sidste sommer - måske kan du huske, at hun rent faktisk strikkede 12 kjoler sidste år, sådan! ;-)


Berigende og inspirerende samvær - som sædvanlig :-) Der blev dog ikke strikket så meget, for vi var på en længere vandretur omkring Farum Sø og havde så vigtige ting at tale om, at vi gik vild. Vi var begge forundrede over, hvordan det ku lade sig gøre, når man går rundt om noget, men vi fik da en vandretur på 15 km ud af det, he he. Hjemme på terrassen ventede heldigvis friskpillede rejer, røget sild og et glas kølig hvidvin - og så blev der strikket ;-) Der ventede også den fineste fødselsdagsgave - et par vaskeægte strikkekrus :-)


På vejen til Sjælland besøgte jeg Bodils værksted, men det hører du mere om snarest. Her fortsætter ferien i dejligt afslappende tempo - hver dag bliver nydt til fulde :-) Håber, du også nyder din :-)

Faktaboks
Design: Wendy Bernard: Slinky Ribs
Garn: Elastico, lækker, lækker stretch-bomuld
Garn fra lager: Aldeles ikke, købt til formålet
Anvendt: 270 g
Farve: Stærk, klar, varm rød - er kommet til at smide alle banderolerne ud, så intet nummer!
Købt hos: Hønsestrik, Aalborg
Pinde: 3,5
Str. Small
Bemærkninger: Jeg har lavet ærmerne længere. Den er vildt lækker at have på og jeg glæder mig over, at jeg stadig har noget hvid Elastico på hylden - til en bette cardigan ;-)

17 kommentarer:

  1. Hvor er din nye trøje altså flot til dig. Top down er bare genialt - og det er skønt at vores designere tager det til sig. Sikke nogle flotte krus - jeg savner dansk design i Norge!!!! Så dejligt at tage til strikkebesøg!!! Nyd ferien på Sjælland Lene😍

    SvarSlet
  2. sikke dog en dejlig ferie med indlagt strik, sådan! og piiift!! sikke da en hottie der i den fine röde tröje, hvor ser du bare godt ud og tröjen er bare perfekt til dig.
    khfra Island
    Frida

    SvarSlet
  3. Den bluse er SÅ fin til dig. Ja, du må prøve at lave en kjole, helt bestemt.

    Ikke så ringe med samtale omkring en sø, - også med en lille omvej ;)

    SvarSlet
  4. Hvor er det en smuk bluse. Den klæder dig selv om den ikke er blå. Det lyder til at ferien er rigtig skøn. :-)

    SvarSlet
  5. Den er flot til dig, Lene:-) top Down modellerne er så skønne og denne er da helt perfekt. Hyggeligt med tur hos Vibeke - og det gør ikke noget med en omvej i godt selskab hi hi :-) fortsat god sommer til dig :-)

    SvarSlet
  6. Tak for et skønt besøg:-) Jeg tilslutter mig helt jublen over din smukke bluse Den ser fantastisk ud på dig, og er absolut en der må prøves. Måske som kjole, man kan jo godt få lidt abstinenser. Jeg fandt bogen og den er bestilt:-)

    SvarSlet
  7. Hvor er din Slinky rib blevet fin. Jeg er også ret vild med topdown og jeg skal da vis kigge på Wendy Bernards bog :-)

    SvarSlet
  8. Du ser sgu godt ud i din smukke bluse. Jeg har endnu til gode at prøve Elastico, jeg har kun hørt godt om det
    Det er da godt, du var i godt selskab, når nu turen rundt om Farum Sø er så lang

    SvarSlet
  9. Det ble veldig fint med ermene strikket på!
    Skulle gjerne hatt sånne krus :-)

    SvarSlet
  10. Hvor er det en sød trøje. På billederne ser den ud til at have et vildt flot farveskær med rød-orange nuancer. Jeg elsker de modeller, der er en smule grafiske og det er denne :-)

    SvarSlet
  11. Endnu en flot kreation har forladt dine pinde. Superflot..

    SvarSlet
  12. Fin detalje med rib i forskellige længder. Den kræver talje, den fine trøje.
    Det ser lækkert ud det garn du har brugt. Dejligt at komme lidt ud og dyrke sin hobby.

    SvarSlet
  13. Hvor er det en smuk bluse - jeg er sikker på den ville være vidunderlig også som kjole :-)
    Det lyder som den dejligste feriedag hos Vibeke - fortsat god ferie til dig :-)

    SvarSlet
  14. Flot bluse og flot farve til dig. Sikke en god ide at besøge en blogsøster. Fortsat god weekend herfra.

    SvarSlet
  15. Hei, Nydelig rød genser og veldig fin til deg. Jeg likte fasongen og så likte jeg virkelig godt dine strikkekrus! Supergøye. Nyt sommeren videre!

    SvarSlet
  16. Det er da en helt fantastisk bluse - og en genial tænkt model. Smart lige at kunne strikke videre til en kjole. Herligt med walk and talk rundt om en sø - 15 km er bestemt ikke dårligt ;o), og slet ikke når der venter rejer og strik i den anden ende. Og sikke sjove og smukke strikkekrus du fik. :o)

    SvarSlet
  17. Halløj da for en skøn bluse du lige fik strikket. Pang siger farven❤️ - og hvor den klær dig. Det er en rigtig fin model som ryger ind på min strikkeliste.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.