12. juni 2016

Pigestrik

At få lov at passe Lillefrø er en særlig gave og vi har været heldige at have hende fra lørdag til søndag. Vi har været på besøg hos klump-fiskene i Nordsø Oceanariet (hvilket fortvivlende dårligt navn - før branden hed det Nordsø Akvariet!), set sælerne blive fodret og været backstage og selv fodret makreller og set en vaskeægte dykker komme op af det store bassin. Af relevans for denne blog havde vi selvfølgelig begge vores nyeste strik på ;-)


Prairie er for længst præsenteret - her gælder det Lillefrøs T-shirt i resterne fra Rangoli-sjalet. Tænk, at der kom et helt sjal og en T-shirt ud af 300 g Elastico. Som I måske kan ane, har den sommerfugle på ryggen - en dekoration jeg besluttede mig for, fordi jeg havde lavet den geni-streg at skifte farve midt bag og det er altså bare ikke særlig pænt. Jeg har hæklet ned langs hele ryggens midte og hæklet "sommerfuglevingerne" tilsidst.


Lillefrøs foretrukne fodbeklædning sådan en sommerdag er mors gummistøvler - hvem ved, måske aspirerer hun til at blive landmand ;-) Tidligere på året blev andet sommerstrik til Lillefrø færdigt og det skal også med her - en lille tunika-sag med udgangspunkt i en kjole i Maries ideer.


Lillefrø selv var meget begejstret for hulmønsteret, så jeg tror jeg må lave en udgave helt efter bogen i noget bomuld/uld med hulmønster hele vejen ned foran. Men jeg har haft de to smukke farver stående siden sidste sommer og nu ville jeg altså lave noget stribet. Lilla/lavendel og stærk grøn, men jeg kan ikke få de helt rigtige farver frem.


Fik jeg iøvrigt nævnt, at vi fik set en søhest med bryster? ;-) Det kunne ikke forklares eller diskuteres - Lillefrø var hurtigt videre til det magiske sted, hvor man kan hoppe på rødspætter og krabber, der "løber" henover gulvet. Farmor stod dumt og forklarede, at det må man selvfølgelig ikke i virkeligheden - trampe på dyrene - men heldigvis var Lillefrø og farfar gået ud på legepladsen ;-)


Vi afsluttede dagen med en lille gåtur i Pajhede skov, hvor vi var heldige at se et dådyr. Det var en ung han, der græssede og vi kom ganske tæt på - ca 15 m før han opdagede os. Farfar havde lavet en liste med billeder af nogle af de dyr og planter, man kan se i skoven og vi sluttede af med at få en citronmåne, medens vi satte krydser ved alt det vi havde set.


Det har været en dejlig weekend, hvor der også har været tid til strik - både i bilen og på terrassen. Hvilken fuldstændig fantastisk begyndelse på sommeren vi har haft - det skal nydes på alle fronter. Ha en dejlig søndag derude og tak for alle jeres kommentarer til maj måneds sjal og sokker :-)

Faktaboks
T-shirt
Design: Eget
Garn: Elastico fra Lana Grossa 96% bomuld, 4% polyester (elite)
Garn fra lager: Rester fra Rangoli-sjalet
Anvendt: Fik den ikke vejet, inden den kom hjem til Lillefrø
Farve: 092, 112, 113 og 116
Købt hos: Hønsestrik, Aalborg
Pinde: 4
Str. Ca 4 år
Bemærkninger: Jeg har strikket top-down, fordi jeg bedre kunne styre forbruget af resterne. Der er lavet lidt tilfældige striber, da der ikke var lige meget tilbage af de 4 farver. Heldigvis var der lige nok til at hækle ned langs samlingen midt på ryggen :-)

Tunika:
Design: Udgangspunkt i Hanne Andreassen Hjelmås og Torunn Steinsland (Klompelompe-forfattere): Lillemor top og kjole i Maries ideer, nr 1 2016
Garn: Bomuld/hør blanding
Garn fra lager: Lagret siden sidste sommer
Anvendt: Den fik jeg heller ikke vejet
Farve: Lilla/Lavendel og grøn
Købt hos: Garnudsalg
Pinde: 3
Str. 5-6
Bemærkninger: Jeg har fulgt opskriften indtil ribkanterne i livet - herefter strikket rundt i striber med ad hoc udtagninger. Har lavet ribkant i ærmer og forneden i stedet for rullekanter.

25 kommentarer:

  1. Sikke da "to par" søde piger, og i de skønneste kreationer og farver. Det lyder som en helt fantastisk weekend, og ja det er sommer.
    Glæder mig til at se, hvad du så har strikket på i sommerlandet. God søndag aften.

    SvarSlet
  2. Det er billeder af dansk sommer og sol og pigetid! Skønne stunder med hinanden.
    Lillefrø er dejlig, også i røjsere :-) Og tunika/tshirt er fine. Dejlige sommerfarver.

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig weekend I har hygget jer med :-) hvor er hun dog en køn lille pige;-)
    Skønne glade farver og detaljer til børnestrik - sjov ide med vingerne :-)

    SvarSlet
  4. Lyder som den skønneste weekend. Skønt strik du har gået af pindene.

    SvarSlet
  5. Hvor er det lækkert pigestrik til Lillefrø. Hun er skøn at se på. Det er dejligt at passe børnebørn og sikke en skøn dag I har haft til Nordsø Oseanariet. Det med at gå rundt i farmors gummistøvler er meget bekendt. Børn elsker at poserer i de voksnes fodtøj. Jeg fik ikke kommenteret dit sidste indlæg. Fantastisk smukt sjal. Morsomt at I to "sjalstrikkere" har lavet det samme maj måneds sjal. Sokkerne er flotte og sikke et arbejde :-)

    SvarSlet
  6. sikke fint sommerpigestrik hun fik, og hvor er hun dejlig. selv ser du ud som en million i din fine tröje.
    og det med ikke at vide hvad jeg skal strikke hænger jo sammen med at der er så mange ting på ToDo listen at jeg helt opgiver den.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. Ingen tvivl om at du nyder lillefrø. Det er nogle fine stykker sttik du har kreeret til hende. Super ide med sommerfugle i ryggen.

    SvarSlet
  8. Det er en virkelig gave at få lov at være sammen med sine børnebørn. Og så i strik!
    Hvor er det en sød detalje med sommerfuglene.

    SvarSlet
  9. Jamen hvilken forrygende weekend, alle de skønne oplevelser og så iført dit smukke strik, hvor er hun sød Lillefrø og dejligt at i kan nyde det hele sammen.
    Virkelig søde ting du har strikket til hende.

    SvarSlet
  10. Sikke da en fantastisk weekend I har haft, og med masser af spændende oplevelser.
    I ser dejlige ud i jeres sommerstrik, det er da en god idé med sommerfuglevinger til at dække kanten bagpå
    Det er altså vildt, så stor Lillefrø er blevet, hvor ser hun dejlig ud

    SvarSlet
  11. Hun er blevet stor. Fint strik du har lavet og i matcher i farverne. Hyggeligt med ture lokalt og Lillefrø er i centrum.

    SvarSlet
  12. Wauw hvor er i da skønne begge to.

    SvarSlet
  13. Så flott t-skjorte! God ide med de sommerfuglene :-)
    Regner med hun er fornøyd :-)

    SvarSlet
  14. Sikken en skøn weekend m Lillefrø 🌸hun er bare aldeles kær og blevet en stor pige. Og naturligvis i smukt strik 💙💚💙

    SvarSlet
  15. Jamen dog - en perfekt weekend - alt kombineret: passe Lillefrø, udflugt, se dyr, strikke, spise citronmåne!
    Skønne tunika til Lillefrø - og herlig feminin bluse til dig.

    SvarSlet
  16. Hvorfor kan man ikke kalde en skovl en skovl??? Oceanariet virker lidt snobbet naar det er et akvarie vi snakker om, eller er det bare mig der forbliver gammeldags???? Kan huske hvor jeg elskede Oeresundsakvariet ude paa Nordhavnen i Helsingoer da jeg var lille. De havde et aabent bassin hvor man kunne roere ved soepindsvin, soestjerner roedspaetteunger, anemoner osv. Det var fantastisk. Sad og blev helt nostalgisk da jeg laeste om jeres udflugt. Kan godt lide at farfar og lille froe stikker af haha. Herligt billede hvor I ligger og "krydser af". Nu er spoergsmaalet saa bare: Hvem nyder jeres udflugter mest?????? Og det spoergsmaal tror jeg simpelthen ikke kan besvares.:-D

    Det er nogle soede modeller du har lavet til hende. Og hun er altsaa god til striber. Kan godt lide detaljen med sommerfuglene. God idé. Saadan et traadskift er ikke altid lige ment at gemme.Og saa har hun god smag Lillefroe. Gummistoevler er guldet, og fit til alle situationer undtagent de bonede gulve. Kunne staese rundt i mine konstant.

    Tusinde tak for alle dine skoenne komplimenter. Troejen, jo, jeg vil proeve at dampe den, for vand og straek var ikke helt nok selvom det artede sig lidt. Men Boenne er tilfreds og det er det som taeller. Har lige opdaget at jeg ikke har garn nok til nr to. Surt.
    Ang garn skal Elastico proeves af naar jeg kommer hjem. Tror du ikke den ville vaere ok til Kim Hargreaves "Tucker"???

    Nej, du har blogget lidt laengere end jeg. Startede i februar 2010, og du var den foerste ( og eneste) der kommenterede mit foerste indlaeg. (smil) Og siden er et indlaeg ligesom ikke helt ok uden du har vaeret indenom. Godt lide dit udtryk " som at faa besoeg af en gammel ven". Helt enig.

    Boenne skal ikke paa universitetet endnu. Foerst ungdomshoejskole hvor jeg saa haaber at hun vil blive saa glad for Dk at hun bliver hjemme for at laese. Synes det er en god idé at hun laerer det danske moderne unge sprog lidt bedre, og ikke det kanseli-sprog jeg taler, foer hun gaar videre.
    Hygge hejsa og knus herfra.

    SvarSlet
  17. To flotte jenter i nydelig strikk. Det må være herlig å kunne tilbringe helgen med ei så flott frøken.

    SvarSlet
  18. Jamen,jamen, jeg har jo ikke læst blogge i lang tid og således slet ikke set dine indlæg. Jeg er meget betaget af prairie, hvor er den smuk i rustik-garnet. Jeg ser det jo ude hos Tind og beundrer hver gang de smukke nuancer i garnet.
    Det er en stor fornøjelse at tage på udflugt med børnebørnene. Vi tager alle til Toscana i næste uge og skal nyde dem alle 3 sammen med forældrene.

    SvarSlet
  19. Pudsigt, jeg kommer også stadig til at sige Nordsø Akvariet - det er nu ellers et skønt sted :D Jeg har årskort til Aalborg Zoo, så får rabat på indgangen; det skal bestemt også udnyttes her til sommer.

    - A

    SvarSlet
  20. Åh, sikke en dejlig weekend med hygge på alle måder. Og hvor er i gode bedsteforældre. Nydeligt strikkearbejde, og så sødt med de sommerfugle bagpå.

    SvarSlet
  21. Det er da billeder der vidner om en dejlig tur. Sikke stor hun bliver. Fin overdel, jeg må afprøve elastico til en sommerudgave af et Mairlynd sjal. Hav en fortsat god uge.

    SvarSlet
  22. Det er nogle dejlige billeder af en hyggelig dag :-) Rigtig god ide at pynte rggen med sommerfugle !

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  23. 2 skønne piger på tur :-) Det stråler jo simpelthen af tøsehygge. Godt at der var en med til at forevige øjeblikkene.

    Hvor er det bare en sød bluse med sommerfugle bag på. Noget så fint og piget. Og kjolen med hulmønster og striber er lige i øjet!

    Landmand - tja måske :-)
    Jeg ville jo gerne have kald søren for Jens - men Jens Jensen - nej - det gik ikke, så skulle han jo være vognmand.....

    Ses snart - Glæder mig helt vildt. Håber at alle forbliver helt raske!!!

    SvarSlet
  24. Bare GLEDE. Takk. Veldig søt... så mange vakre bilder.
    Ja barnebarn dager er såååå fint. Kjempeflotte genser har du strikkt... hulmønster og stripper og din vakre "lavendel". Ha riktig god sommer.
    Fantastisk midsommerhelg. Klem fra Viola

    SvarSlet
  25. Så er vi helt tilbage i juni - jeg har da vist ikke været meget omkring bloggen denne sommer . Sikke fine, I er. Lillefrø er som altid fin i sine søde bluser - sjovt med sommerfuglevingerne. Og din prairie er jeg bare helt vild med. Skulle I mangle ideer til endnu en udflugt kan jeg foreslå ll. Vildmosecenteret med tilhørende vildmose. Hold op nogle oplevelser man kan have der.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.