7. august 2015

Vera

- trøje med bælte har været færdig et stykke tid, men hverdagen greb mig lige i kravetøjet, så tiden har ikke været til at blogge. Den blev strikket på turen til Sjælland. Den ser meget lysere grå ud end den er i virkeligheden, hvor den er næsten sort med mørkegrå silke-neps.


Som mange vil vide er modellen designet af Lene Holme Samsøe og har fine detaljer, taljering og smukke skuldre, men det er vanskeligt at se dem i det mørke garn. Lene Holme Samsøe er en slags Kim Hargreaves på dansk - hun har sans for de samme velsiddende og feminine detaljer.


Det er vist den første sorte trøje, jeg nogensinde har blogget og så er det da helt ærgerligt, at den ser grå ud! Jeg manglede en helt enkel sort cardigan, så da Gitte fortalte, at hun ikke vidste, hvad hun skulle bruge sit sorte Country Casual til - ja, så var det med at slå til og få hende overbevist om, at hun bare ku sælge det til mig :-) Garnet er meget lækkert at strikke med - her i Vera trøjen har jeg strikket med dobbelt tråd. Desværre er Country Casual udgået af Karen Noes sortiment.


Ellers arbejder jeg jo stadig på det store barselsprojekt, der inkluderer Lillefrøs storesøsterpakke, barselsgave til hendes mor og lidt nyt til Stumpen - det er hyggeligt at sidde med og en del er færdigt, men nok bedst egnet til at blive præsenteret, når det hele er klar. Farmors lille frø er blevet børnehavebarn og det er utroligt rørende at se, hvordan hun kæmper og arbejder ihærdigt med at tilpasse sig alle de nye udfordringer og krav.


Jeg glæder mig til at få barselsprojektet fra hånden, så jeg kan genoptage nogle af de mange projekter der ligger og venter i kurvene - Louise Hardens Frakke med hulmønster og det fine sæt Grey Days begynder jeg nok ikke på før vi er godt inde i efteråret - men så er der også noget godt at glæde sig til :-) Håber I nyder de vidunderlige sommerdage derude - jeg har siddet og strikket på terrassen her til aften og det har været pragtfuldt :-)

Faktaboks:
Design: Lene Holme Samsøe: Vera - trøje med bælte fra bogen Suveræn strik på den feminine måde.
Garn: Karen Noe: Country Casual,  80% lammeuld, 20 % silke.
Garn fra lager: Købt af Gitte til formålet - altså IKKE lagergarn!!
Anvendt: 440 g (dobbelt tråd)
Farve: Meget mørk antracit, næsten sort
Købt hos: Gittes sommerstrik ;-)
Pinde: 6
Str. M
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: En meget let strikket og hyggelig trøje. Også meget hurtigt strikket på pind 6.

35 kommentarer:

  1. Så lekker den er! Spennende garn med de hvite spettene :-)

    SvarSlet
  2. Heisan Lene
    Så fin cardigan du har strikket, i Lene Holme Samsøe sitt design. Jeg liker hennes design, jeg også.
    Vær glad den ikke ble helt sort da du fotograferte den, for ellers hadd vi ikke fått sett de fine detaljene, som nå kommer frem.
    Faktisk ser den jo mørkeblå ut, på det siste bildet.
    Ja, sort er vel ikke en farge du har strikket mye i, ivertfall til deg selv. Jeg synes den var fin til deg, så du kan tåle noen plagg til.
    Her er det meldt SOL og sommervær i morgen. Så jeg tok meg fri, og skal være sammen med venninner og hygge i morgen. De strikker ikke, men vi kan nyte god kaffe, snakketøyet og en deilig lunch sammen. Mulig jeg kan lure til meg et glass vin også.
    Ha en herlig helg.
    Klem

    SvarSlet
  3. Den ser rigtig flot ud, og ja jeg er også meget betaget af Lene holme Samsøe modeller og har strikket en del af dem :0)

    SvarSlet
  4. Hvor er den blevet fin. Jeg synes, det er meget mærkeligt, jeg ikke er faldet over den model noget før - jeg har bogen.

    SvarSlet
  5. Wow! Den var fin! Veldig kledelig! Jeg ser at jeg har boken, og har bare bladd forbi, jommen må jeg bla tilbake. Den var virkelig fin.

    SvarSlet
  6. Ja, sådan kan en super lækker model gå ens næse forbi, indtil én anden strikker den og viser den frem! Super flot og klædelig tröje, som altid ved dig. Jeg er imponeret over alt det strik du når da jeg synes at vide du arbejder meget og så har du også lige været til uddanning, ikke også?
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. Garnet ser meget lækkert ud, og jeg har simpelthen aldrig hverken set det eller hørt om det.
    Modellen er enkelt og fin og passer godt til garnet, som har lidt effekt.
    Spændende hvad du arbejder på til storesøster, mor og lille ny.
    Iris er for et par dage siden også startet i børnehave, og det har skabt store forandringer, hun har taget et udviklings-spring uden lige, og hun er så glad for det. Det har været sjovt at være vidne til, jeg var der i 3 dage efter Island.
    Dine bemærkninger til japonica-garnet er jeg meget enig i. Når jeg vil blande med andet garn er det udelukkende af hensyn til økonomien, jeg tror ikke det vil sælge i Tind, hvis der skal bruges 4-5 nøgler. Men vi får se.

    SvarSlet
  8. Sikke en smuk model. Og den klæder dig rigtig godt. Har dog aldrig hørt om garnet.
    Jeg tænker, det er fint nok, at kameraet ikke viser den rigtige farve - ellers kunne vi jo slet ikke få nogen fornemmelse for strikket. Men må være flot i antracit.

    SvarSlet
  9. Så stilig den jakken ble. God helg til deg

    SvarSlet
  10. Strikning på terrasse morgen eller aften er noget nær højeste lykke. Jeg elsker det.

    Den trøje er virkeligt lækker. Man kan godt fornemme farven på billedet, hvor du er indeni :)

    Barselspakke, - det er et hyggeligt projekt. Jeg skal vist også i gang ...... ;)

    SvarSlet
  11. Det er helt underligt at se dig i ny farve, men bestemt ikke dårligt. Her er vi også ramt af hverdagen, så det kreative bliver der ikke meget tid til, men mon ikke det kommer igen. Glæder mig til at se den lækre barselspakke.

    SvarSlet
  12. Hvor er Vera flot til dig og skønt at se dig i en helt anden farve. Det er altid godt at have noget at glæde sig til

    SvarSlet
  13. Skønt med en sort sag, den kan jo bruges til alt. Godt nok lækker i snittet, ikke bumlet selvom den er på store pinde. Glæder mig til at se barselsprojektet.

    SvarSlet
  14. Deilig jakke til høst og vinterbruk !

    SvarSlet
  15. Sort er en dejlig farve, knap så spændende at strikke i, da det er svært at se, hvad man laver. Du har så altid lavet et flot resultat.

    SvarSlet
  16. Dejligt spil i garnet... det ses bedst i billedet med dig i Vera...
    Smukke detaljer med talje/skød indtagninger. Kort sagt.. smukt arbejde!

    SvarSlet
  17. Den ser meget flot ud på dig. Jeg har bogen med opskriften og har flere gange kigget på den, men det er ikke blevet til noget endnu.Din flotte udgave frister - Måske jeg skulle kigge på den igen ;-)

    SvarSlet
  18. Super fin og den passer rigtig godt til dig.

    SvarSlet
  19. hej igen! du spurgte om afsætning af mit strik. på min gaveliste har jeg mine 5 börn, en svigersön, min mand, mine to börnebörn, min bror og hans kone, min brors to dötre og den ældres kæreste, bedsteveninden og hendes to piger, mine forældre, to andre gode veninder og deres sammenlagt 5 börn. indimellem er der så nogle andre venners unger der får en tröje i ny og næ. der bliver nogle gange noget börnetöj i overskud, og det giver jeg som regel til börnene i det krisecenter jeg er bestyrelsesformand for. så nej, jeg har sjældent problemer med afsætning af det jeg strikker. og det er da dejligt, synes jeg.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  20. Fantastisk, Frida - simpelthen helt utroligt :-) Så kan jeg godt forstå, at du er nødt til at have ild i pindene :-)

    SvarSlet
  21. Veldig fin jakke du har strikket :)

    Forsatt god sommer!

    SvarSlet
  22. Hvor er den bare blevet flot. Jeg er meget spændt på at se den fine barselsgave, og selvfølgelig følge endnu en lille livsspire. Jeg er sikker på at Lillefrø er en meget dygtig børnehavepige, men kan godt huske hvor hårdt det er for de små med de store omstillinger.
    Glæder mig til vi ses.

    SvarSlet
  23. Jeg kigger ellers jævnligt i mine strikkebøger, men Vera er da forbigået min opmærksomhed. Den ser lækker ud, Lene!

    SvarSlet
  24. Laekker laekker. Det er faktiskt fint at den ser graa ud paa billederne for var den sorte farve kommet til ret havde man ikke kunnet se indtagninger og pasform saa flot. Det giver et meget bedre indtryk af modellen.
    Er Lille-froe kommet i boernehave, av for den. Saa skal hun laere at spidse albuerne, og du maa laere at hun kommer til at prioritere anderledes. Av den bliver vaerre farmor ( ssstort smil, sikke jeg driller).
    Stort knus.

    SvarSlet
  25. Endnu en smuk strik fra dine pinde :))

    SvarSlet
  26. Den er blevet så fin. Tænk sig - nu har garnet ligget på lager i 3 år hos mig. 14 dage,efter du tog over er der en smuk, lækker og klassisk sort cardigan 😀

    Jeg glæder mig rigtig meget til at se dit næste sorte projekt. Jeg tror den sorte jakke bliver forrygende!

    SvarSlet
  27. Så flott den ble, - som det meste av det du lager. :). Ja, jeg har stor sans for at strikkeplagg sitter i livet og ikke blir hengende som en stor sekk. Men det henger jo også sammen med at jeg blir helt firkantet om jeg ikke markerer noen som minner om en midje. :) Jeg skal i alle fall studere oppskriftene hennes, for det hørtes interessant ut.

    Jeg skjønner at du gleder deg. Disse barna kommer i alle fall ikke til å mangle strikkede klær. Jeg fikk en veldig hyggelig tilbakemelding fra en niese som ble så glad for en genser jeg hadde strikket til henne, "- for da visste hun at jeg hadde tenkt på henne mens jeg strikket". Kos deg med strikketøyet. :)

    SvarSlet
  28. Det er en flot jakke - Lene Holme Samsøe har virkelig nogle skønne og feminine modeller. Den er rigtig god til dig - og den farve er jo også skøn ;-) det er hårdt at begynde i børnehave - spændende med alle de nye stimuli og nye venskaber, som skabes for børnene..
    Jeg nyder også disse dejlige sommeraftner med strik i haven .... Endelig :-) glæder mig til vi ses på lørdag :-))

    SvarSlet
  29. I min verden ruller Vera over skærmen hver lørdag aften ..
    og hvor er det godt at få verdensbilledet udvidet lidt med en anden version af Vera - din smukke jakke.
    På det sidste billede kan man faktisk godt se at den er sort.
    Den er rigtig flot - og jeg kom til at smile, da du beskrev Lene Holme Samsø som en dansk udgave af Kim Hargreaves - for du har jo ret ! der er en fællesnævner.
    Jeg glæder mig til at se både dig og jakken på lørdag :o)

    SvarSlet
  30. Så flott jakken ble. Den blir nok utrolig god ut over høsten. Og herlig å høre om barselgavene du holder på med, gleder meg til å se dem.

    SvarSlet
  31. Hvor er den flot. Mon ikke Gitte fortryder sit salg når hun ser den flotte trøje du har fået ud af garnet. En skam det ikke kan fås længere, det ser så lækkert ud.
    Lene Samsøe laver nogle flotte ting, der er ingen tvivl om, at hun er en dygtig håndværker med sans for både pasform og design.
    Jeg glæder mig til at se alle dine projekter efterhånden som de bliver færdige

    SvarSlet
  32. Pudsigt - jeg sad og kiggede på opskrifter og lagergarn i går og jeg kiggede en del på Vera, som jeg altid har kunnet lidt :-) Din ser super god ud og den klæder dig - den skal jeg vist kigge på igen.

    SvarSlet
  33. Den klæder dig super godt ! og jeg kan læse at du skal være farmor igen ! Tillykke med det, hvor er det bare skønt for jer!

    SvarSlet
  34. Her var det mye lekkert siden sist, og denne jakken var flott og feminin..du kler jo alt!
    Skal du bli bestemor igjen..så hyggelig:)

    SvarSlet
  35. Hvor er den blevet super flot, det var også noget lækkert garn :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.