30. marts 2014

En på alle måder perfekt weekend

..... sluttede med besøg hos Lillefrø - her iklædt seneste kreation, den fine Sommerfugletrøje fra Islandsk Strik.


Den er strikket i superwash-behandlet uld og det er et rigtigt dårligt valg til en trøje, der skal klippes op. Det virker som om garnet er for glat og ikke samler sig sådan som den "rigtige" uld gør, så jeg ved ærlig talt ikke, hvor længe den holder, før tråde begynder at gå op - derfor har jeg heller ikke broderet på denne udgave. Lillefrø må have en ny udgave, hvis den ikke holder, for det er altså en fuldstændig vidunderlig lille trøje.


Jeg bryder mig ikke om det stærke farvebrud, der er i originalmodellen, hvor der skiftes til 3 helt nye farver ved begyndelsen på sommerfuglestykket, derfor har jeg ladet bundfarven følge med hele vejen op og det er jeg svært tilfreds med.

Lørdagen blev tilbragt sammen med Mona på Fiberfestival i Ry, der på bedste vis var ledet og orkestreret af Bodil Munch og Karen Sandager. Vi deltog i Birthe P´s workshop Modulstrik om formiddagen, herunder ses Mona i dyb koncentration i færd med at lodde de matematiske dybder i sammenstrikning af moduler - måske kan I lige ane Birthe P´s fantastisk flotte modulstrikkede trøje ovenfor Mona?


Eftermiddagen blev brug på Bente Geils workshop Faldteknikker. Begge meget spændende og lærerige. Især er jeg glad for, at jeg endelig kom i gang med 1. modul til et tæppe (læs mere nedenfor), men også at jeg fik afprøvet Bente Geils blomstermønstre i praksis, for de kræver altså lidt mere end det almindelige.


Jeg forelskede mig i Birthe P´s trøje Sail to the Moon, men vil først og fremmest bruge ideen med de 8-kantede moduler og de hæklede mellemstykker til et stort hyggetæppe til sofaen - et sådant har været på ønskelisten i mange år, men jeg har ikke kunnet bestemme mig for, hvordan jeg skulle strikke det. Nu tror jeg endelig jeg har fundet ud af, hvordan jeg vil have det og jeg nåede at strikke den første 8-kant ;-)


Der var ikke megen tid mellem workshops, alligevel nåede vi at hilse på Lea og Susanne - hvor var det hyggeligt endelig at træffe jer IRL - jeg kunne nu godt have brugt meget mere tid i selskab med jer, nu hvor vi endelig mødtes :-) Også Hundemoster (sammen med en veninde, jeg desværre ikke ved, hvem er) fik jeg vekslet et par ord med. Altsammen en af de store fornøjelser ved de mange strikketræf rundt omkring.
Pengepungen blev også hevet frem - dog ikke i den grad, jeg havde forventet, for Bente Geil havde ikke nogen stand, ej heller et farvekort med, så jeg blev stadig ikke klogere på, hvilke farver jeg skal strikke Skønhedspletter i. Jeg købte lidt hos Charlotte Tøndering


Og så måtte jeg også have denne lille fine cykelslangepung, mit navn stod simpelthen på den :-)


Alt i alt en fuldstændig perfekt weekend :-)

Mange nye projekter er på pindene. Sylvia inspirerede mig til at gå i gang med en stribet sweater i Faerytale (helt vidunderlig børstet alpaca) og den er allerede godt på vej, men den bliver ikke færdig på 5 dage ligesom din Sylvia :-)

Fik jeg fortalt at Lillefrøs forældre har købt hus 600 m fra farmor? Fuldstændig totalt priviligeret :-)

FaktaBoks
Design: Vedis Jónsdóttir: Fiórildasloó (har ikke de korrekte islandske bogstaver på mit tastatur)
Garn: Dale - Falke, 100% superwash - ikke det bedste til formålet.
Fra lager: Yep ;-)
Anvendt: 200
Farve: Marine, turkis og råhvid
Købt hos: Garnheksen, Vejle
Pinde: 4,5, hæklenål 3,5
Str: 2 år
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Jeg har undladt broderi og synes egentlig sommerfuglene er fine nok i sig selv. Jeg har ladet bundfarven gå igennem hele trøjen. Skøn, skøn trøje at strikke.

34 kommentarer:

  1. Men flotte farver du har valgt til den lille islænder. En anden gang kan jeg anbefale kampgarn fra istex i ren uld.

    SvarSlet
  2. Det er skønne farver du har valgt til den lille trøje. Super flot at bundfarven følger med op.

    SvarSlet
  3. Det lyder som en weekend der har været dejlig på alle måder. Strik og barnebarn må være en skøn kombination

    SvarSlet
  4. Så skjønn hun er i den nye jakken. Det vil sikkert gå bra med jakken , men jeg vet hva du mener når det glir. Så heldig du er og får de rundt deg du også. Nå er det mine trollunger som er på Kanariøyene så det er stille rundt meg nå selv om sønnene er hjemme. Fin veske du kjøpte deg i "slangeskinn" har en jeg også og de er nokså tøffe. ;-)

    SvarSlet
  5. Hold da op hvor er lillefrø altså bare blevet en stor smuk pige :-) skønt at se og lækker trøje hende farmor der da lige har strikket til hende..

    Fed trøje fra bente geil kan godt forestille mig det som et tæppe, men synes nu også trøjen er fed... Og lækker jakke i hulmønster du har købt mønster til..

    Lyder som en ganske fed weekend og ville ønske jeg boede i nærheden af sådanne et arrangement, for det lyder da bare så skønt og inspirerende...

    SvarSlet
  6. Altså,endnu en dejlig kreation til lillefrø,men du har ret,superwash er træls til trøjer som skal klippes op,øv også.Hyggeligt at få hilst på dig og Mona,min veninde var Elin som gemmer sig bag kysenfrø :)),vi så også de skønne tasker og punge , meget gennemførte var sælgerens flotte ting !som vi syntes var meget gennemgående på standende!alt i fine kvaliteter og ikke noget med at kravle under gærdet for at have noget at sælge

    SvarSlet
  7. Det lyder da bestemt som en perfekt weekend!
    Lillefrøs trøje er supersød :-)

    SvarSlet
  8. Fin lille bluse ;)
    Så har du været på kursus med en Birgitte fra Middelfart ;)
    Kan godt forstå du måtte eje den lille taske.
    Den lille øjesten så tæt på, sikke luksus ;)
    For jer begge.

    SvarSlet
  9. Skønt at komme til at bo så tæt på sine børnebørn - for der kommer sikkert flere. Jeg har Iris på besøg i disse dage, hun var også på besøg til Fiberfesten uden at intereesse sig for hvad der foregik.
    Dejlig trøje du har strikket til Lillefrø.
    Jeg var mega træt efter den dejlige lørdag, men en god træthedsfornemmelse!

    SvarSlet
  10. Sikken en masse smukke billeder, der som altid giver noget på inspirationskontoen:-) Sjovt at du leger med tæppetanker. Jeg har planer om et til hver af mine søde unger, og så et til sofaen. Lillefrø er skøn i sin nye trøje..

    SvarSlet
  11. For en nydelig jakke du har strikket til Lillefrø..og selvfølgelig i de rette farger!
    Du har virkelig vært med på mange interessante workshops...sikkert både lærerikt og hyggelig.
    Den pungen laget av sykkelslanger var nydelig:))..skjønner den ropte på deg;)
    Genseren til Sylvia var fin, jeg liker slike enkle modeller..og samler på dem på en fb-side jeg administrerer, så ta gjerne en titt der.. https://www.facebook.com/LunLett
    Ha en flott mars-avslutning; så deilig å tenke på at vi går inn i april:)

    SvarSlet
  12. Så var det altså dig, der stod ved siden af mig hos Charlotte Tøndering....
    Jeg tænkte: Gad vide om det er Strikkeheksen?????

    SvarSlet
  13. Tillykke med de næsten naboer du får. Dejligt for Lillefrø og dig :D er jeg sikker på.

    Superwash er beklædt med plastik, derfor virker det sådan at det ikke filtre sammen og derfor at det kan vaskes i maskine... Da jeg hørte det, stoppede jeg med at strikke af det, for så kan man jo lige så godt bruge strømpegarn på kroppen, ikke ? , bare lige til din undren over hvorfor det ikke var godt at klippe i.
    Dog vil jeg sige, at den er ualmindelig flot, din version af sommerfugleblusen. Smukt strik som sædvanlig. Du er bare så dygtig.

    Tusind tak for en fantastisk tur rundt Til Ry fiber fest. Bare jeg havde været med. Sidder her og føler mig helt fortabt over at i har lært noget så spændende.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  14. Så både dig og Mona. Min veninde var helt vil med din Tankestreg, så jeg måtte ind på din blog da jeg kom hjem, og finde jakken, så hun kan finde opskriften. En inspirerende dag, selv om vi kun var der for at ose.

    SvarSlet
  15. Heisann
    Det gleder meg at du er igang med å strikke Eventyrgenseren / stripegenseren . Hvilke farger valgte du??? He he.....tror du strikker i " originalfargen" jeg. Blå selvfølgelig!
    Kan vi få se en liten smakebit, kanskje ?
    Jakken til Lillefrø er så flott, med rund sal og sommerfugler på i et herlig mønster. Og så morro at dere snart blir naboer. Dere vil nok få stor glede av hverandre.

    Og et herlig strikkekursus du har været på....flere. Og truffet mange hyggelige mennesker/ bloggere. Vi har jo verdens beste hobby, har vi ikke?

    Du må igang med et pledd. Jeg har laget tre, mens jeg har firkanter til enda et, men det er ikke montert. Det er veldig gøy å lage, og du kan lage det over tid. Imens kan du jo strikke den blusen også.......

    Ha en fin uke, Lene. Klem

    SvarSlet
  16. Hvor er Lillefrøs Fiðrildaslóð blevet skøn, og sikke skønne farver, du har strikket i.
    Jeg er vildt misundelig på, at du/I nu får familien så tæt på

    SvarSlet
  17. Hej Lene - ja tak for en dejlig dag igår :o)
    Om jeg fandt dybderne i de matematiske formler ved jeg ikke - men nu forsøger jeg mig med en pude :o)
    Hvor er lillefrø bare fin i sin nye sommerfugletrøje - den er helt perfekt til hende. Og hvor er hun da blevet stor ! så fin.
    Det var flotte ting du fik købt :o)
    Jeg retter Birthe Ps navn i morgen ;o)

    SvarSlet
  18. Smuk trøje du har strikke til din Lillefrø.
    Jeg havde også kig på de sjove/spændende tasker,- især dem med sælskind, men fik ikke taget mig sammen til at købe... Så må man ærgre sig bagefter.
    Det var er godt udvalg i workshops, og svært at vælge!
    Spænd på, hvad du får strikket op i modulstrik.

    SvarSlet
  19. Hold da op, sikke en weekend.

    Og hvor er du heldig at få Lillefrø så tæt på :)

    SvarSlet
  20. Det ser bestemt ud til at have været en dejlig weekend.
    Islænderen er da helt fantastisk flot.

    SvarSlet
  21. Du har da haft en dejlig dag i Ry.
    Jeg bliver da lidt misundelig :-)
    Vi var samlet hos Birgitte, og havde også en rigtig dejlig dag.
    Vi talte faktisk om at det var lidt ærgerligt at de to arrangementer ramlede sammen.

    Super fin bluse du har strikket til lillefrø.
    Jeg har selv lige strikket i superwash og klippet op.
    Krydser fingre for at den holder!

    SvarSlet
  22. Hold nu op hvor er den bare super super flot! Er vild med farverne!

    SvarSlet
  23. Hvor er det en skøn trøje du har strikke til "lillefrø", den klæder hende og er perfekt her i det dejlige forår:-)

    SvarSlet
  24. Det ser ud til at have været både hyggeligt og lærerigt.
    Lillefrø er yndig i den lille trøje. Jeg håber den holder, men ved også godt at superwash behandlet uld er noget hø at klippe i.

    Strikkepinden og den lille zebra har en del af Bente Geils garn og i hvert fald et farvekort.

    SvarSlet
  25. Ih dig din priviligerede farmor eller skulle jeg hellere skrive om en 500% heldig Lille Froe der faar farmor " i baghaven".
    Det bliver da dejligt. Og hvornaar flytter de ind?????? Jeg klapper i mine smaa haender.
    Troejen er saa flot. Skoent moenster. Sjovt du skriver det med glat garn, det har jeg ikke lagt maerke til, men okay, jeg klipper heller ikke op hver dag :-)
    Jeg skal ihvertilfaelde vaere ops paa det naeste gang.
    Workshops mums, det maa jeg hjem og opleve en dag ( haabe haabe).

    SvarSlet
  26. Hvor var det altså skønt at hilse på dig i Ry - nu er jeg i snart 3½ år blevet inspireret og motiveret af dine indlæg her (og dine kommentarer hos mig) og endelig, endelig mødte jeg dig (i al hemmelighed er du jo min største strikke-guru!!!).

    Ihhh, altså, hvor bliver Lillefrø da bare stor! Hvor er det skønt at hun flytter så tæt på!

    SvarSlet
  27. Wauw for en weekend, og skøn trøje til Lillefrø, superwash er jo nemmere i vask, og håber da den holder til hun vokser ud af den.
    Blev da lige helt vild med din ide med modulmønsteret til et tæppe, det tror jeg kan blive rigtig flot. Og den trøje fra Tøndering har jeg også haft et godt øje til, og den lille pung er vildt fed og lige dine farver. Kan da godt forstå at du er fuldstændig mættet efter sådan en tur med så mange indtryk.

    SvarSlet
  28. Lillefrøs trøje er lige i øjet, så fin og enkel. En skam at den ikke var hækle og klippe-egnet!

    Hun er pludselig blevet så stor synes jeg :-)

    Dejligt at hun kommer tættere på.

    SvarSlet
  29. Sikke en helt vidunderlig lille trøje du har begået til Lillefø. Nej jeg kan sagtens forestille mig at superwashgarn ikke er sagen til opklip - det er jo et totalt ødelagt uldgarn :(

    Marianne

    SvarSlet
  30. Dejligt at se Lillefrø og skønt at hun og forældrene flytter tæt på farmor, tror det vil være til stor glæde for alle parter.

    Merinould til opklipning .....det duer bare IKKE .....tro mig jeg har forsøgt...ærgerligt med så flot en trøje

    Hold op nogle lækre køb du fik gjort til Fiberfesten, Cardiganen fra Charlotte Tøndering er Skøn... et must have

    SvarSlet
  31. Oi, her var der mye fint, flott liten jakke, og den jakken du viser bilde av er helt spesiell… ha en flott helg!

    SvarSlet
  32. Hvor bliver hun stor! Bare så skøn :-) Dejligt at få dem så tæt på.

    SvarSlet
  33. For en herlig liten jente, med små krøller i nakken :) Jakken ble veldig fin, Ha en god helg, klem fra Beth

    SvarSlet
  34. Det beste jeg leste her må vel være å få Lillefrø med foreldre nesten som naboer. :)

    For en deilig weekend du må ha hatt. Modulstrikk, ser komplisert ut, og det aner meg at det også må være det når man må gå på kurs for å lære det. Flott blir det i alle fall når man mestrer teknikken.

    Takk for hyggelig hilsen på bloggen. - Ja dere har vel det samme i DK som vi har i NO, med konkurranser om baking, matlaging, flotteste hjem etc. Og nå også søm. Sikkert et underholdende program, men de siste jeg har behov for er å bruke 2 uker av en hardt tiltrengt ferie til å være enda flinkere enn vanlig. - Og migrenen, vel den tar jeg på alvor. Jeg har allerede vært utbrent en gang tidligere for ca 11 år siden. Da var jeg ute av arbeidslivet i 2 år, før jeg kom meg tilbake i jobb. Det tok 5 år før "jeg" var tilbake. Dvs. jeg er mindre robust for stress enn jeg var tidligere. Kroppen husker når "jeg" glemmer. - Så jeg vet litt for godt hvor galt det kan gå om man ikke lytter til kroppen. Utfordringen er nok yrket mitt. Uansett hvor jeg jobber vil jobben min bestå av daglige deadlines. - Og presset på hva vi skal rekke ser ut til å øke for hvert år som følge av eiere med korte perspektiver, og krav til rask avkastning. Jeg begynner å innse at jeg muligens må skifte beite. Synd, for egentlig liker jeg jo jobben eller faget min veldig godt.

    Ha en fortsatt deilig weekend. :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.