31. januar 2015

Polarhavet med et twist

Polarhavet har været færdig i et par dage og er allerede taget grundigt i brug. Jeg har lavet en del ændringer, nogle af nød andre af lyst. Da jeg havde strikket ca. 1,5 ærme, måtte jeg bide i det sure æble og konstatere, at der ikke var nok garn. Jeg trevlede op, vejede og regnede ud, hvor meget jeg kunne tillade mig at bruge til hvert ærme, hvis der også skulle være en halskant.


Resultatet er jeg bestemt ikke ked af - tværtimod er jeg blevet rigtig glad for de korte ærmer. Jeg har strikket 3 omgange ret som kant og ellers bare valgt det simple hulmønster som på kjolen iøvrigt. Det mønster var så hyggeligt at strikke og så flot så det ud - strøet ud med rund hånd over kjolen, at jeg besluttede mig for at afkorte mellemrummet mellem rapporterne, så der blev nogle flere "ice-cracks" eller hvad nu Annette Danielsens tanke har været.


Udover ovenstående ændringer har jeg lavet ekstra taljering, så den sidder helt perfekt og en rullekant i halsen. Jeg bryder mig ikke så meget om ombukningskanter som foreslået i opskriften, det bliver hurtigt for pænt for mig. Som det ses på ryggen stopper mønsteret et stykke før halsen og den detalje har jeg bibeholdt, fordi jeg synes det giver en rigtig flot afslutning på ryggen.


Mønsteret på kjolens kant er virkelig flot og her kan man rigtigt se den smukke melering i garnet jeg har brugt, selvom selve primærfarven er misvisende


Der bliver ikke noget billede med den på lige nu - min elskede kat og trofaste følgesvend gennem 12 år er blevet syg og jeg har grædt øjnene ud hele formiddagen. Hun er født her i huset med mig som jordemoder og har altid været en ganske særlig kat - ekstraordinært social, følger mig overalt og tager del i alt, hvad der foregår her i huset og giver sit besyv med. Hun er familie og jeg hager mig stadig fast i tanken om, at det er forbigående.

Håber, I har en anderledes dejlig weekend derude :-)

Faktaboks
Design: Annette Danielsen: Polarhavet fra bogen Grønland
Garn: Junik lammeuld fra færøske Noda og 1 tråd mohair fra BC-garn. Det var med stor skepsis, at jeg valgte at bruge den såkaldte "mohairtråd", for den indeholder 25% polyamid. Det er virkelig en uskik at blande mohair med polyamid - jeg strikkede et tørklæde i garnet for flere år siden og har kun brugt det 1 enkelt gang, fordi det klasker sammen og bliver decideret ubehageligt at have på - fugt lægger sig ovenpå polyamiden og absorberes ikke - så ALDRIG mere. Mohair skal være rent eller blandes med uld eller silke. Basta ;-) Heldigvis kan den gode færøske uld absorbere polyamiden, så jeg har ikke mærket noget ubehag endnu.
Fra lager: Det har lagret i mange herrens år.
Anvendt: Strikket med 2 tråde - 223 g Junik og knap 100 g mohair
Farve: Turkis
Købt hos: Noda (der vist desværre ikke eksisterer mere??) og BC-garn
Pinde:  4
Str: Jeg begyndte med medium og taljerede til str. small. Ærmerne er strikket ekstra vide - så der er plads til mine overarmsmuskler ;-)
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Den er et kæmpe hit og jeg er super glad for den. Stor strikkefornøjelse hele vejen igennem.


33 kommentarer:

  1. Smuk, smuk kjole. Og håber virkelig at katten bliver helt rask igen. De er meget svære at undvære - sådan nogle følgesvende :-/

    SvarSlet
  2. Hvor er den flot - taljeringen løfter den til et højere niveau. Jeg kunne godt lide i forvejen, men nu skal den da overvejes endnu mere. De korte ærmer er også fine - jeg ser frem til at se den på, når det lige kommer til at passe.

    SvarSlet
  3. Utrolig smuk kjole. Syntes det gør sig flot med mønstret nederst på kjolen. Håber at katten kommer sig og ellers at den rette behandling bliver truffet i tide så den ikke kommer til at lide unødigt.

    SvarSlet
  4. Den er virkelig flot og jeg er ikke tvivl om at den er helt perfekt til dig.

    SvarSlet
  5. Fin, fin kjole og flot farve.

    SvarSlet
  6. Nydelig kjole, trist med kattepusen, det er alltid tøfft når de blir syk..Klem fra Beth

    SvarSlet
  7. Hvor er din kjole smuk og farven er også meget flot. Det er en svær tid for dig, hvor de tro følgesvend er syg. Men jeg håber at den kommer sig.

    SvarSlet
  8. Den er rigtig flot - god bedring med katten

    SvarSlet
  9. Stakkels missekat, krydser finger og håber det går over.
    Flot kjole, det er et større arbejde med sådan en.

    SvarSlet
  10. Smuk, smuk kjole og med altid meget flotte tilretningerr:-)
    Rigtig god bedring med katten.

    SvarSlet
  11. Rigtig dejligt strik, lige en Lene-model. Jeg holder meget af de farver, som spiller i flere nuancer og det gør denne.
    Helt enig ang. mohair, det skal være den rene vare, jeg havde engang et tørklæde og jeg kunne slet ikke bruge det, det kradsede og føltes ubehageligt.

    SvarSlet
  12. Hvor er den blevet flot!
    Dine ændringer har kun gjort den endnu flottere end originalen :-)

    Kan lige fortælle at Junik fra Noda er nøjagtig det samme som Supersoft fra J.C.Rennie.
    Hvis du engang mangler det (Fandango har det bl.a)

    God bedring med katten.

    SvarSlet
  13. En utrulig flott kjole du har strikket, som nok passer perfekt til din kropp, Lene.
    Ang Mohair, så selger vi PLUM i butikken, blandet med polyamid, tror jeg den er. Noen synes den kraften, men mange bruker den sammen med 100 % ull, for å få mykheten.
    Min favorittgenser i dette garnet, er et år gammelt, og snart slitt opp. Dvs. Mohairen forsvinner og kun det syntetiske står igjen.
    Riktig trist med din pus. Vår pus er rundt 15-16 år gammel, og jeg synes vi er heldige som har henne fremdeles. Hun er blitt gammel merker jeg, for hun er mye inne å sover. Men plutselig en dag er hun også ute å jager/ leker med de andre kattene.
    God bedring til din elskede katt.
    Klem

    SvarSlet
  14. Nydelig kjole! Skulle gjerne hatt en sånn :-)

    SvarSlet
  15. Hvor er den blevet smuk, kjolen. - dejlig dejlig farve, og dine ændringer er bare "lige i skabet" ;-))
    Uha det er så træls når ens dyrefamilie bliver syg og stille og man ikke aner, hvad man skal stille op. Men 12 år er jo en del for en kat, min den gamle er 15, og jeg prøver lige så stille at indstille mig på at tiden er nær - men man ved aldrig med de der kattedyr, de har en fantastisk urkraft.

    SvarSlet
  16. Smuk smuk kjole. Jeg synes det er nogle fine modificeringer, du har lavet. Hvor er det bare en flot farve til den model.
    Alle mine gode ønsker for din kat, det er altid svært når de ikke har det godt

    SvarSlet
  17. Så flott den er kjølen du har strikket. Jeg lar meg stadig imponere over de store prosjekt du strikker. Og fargesjatteringen er nydelig. Håper det går bedre med pus, vi blir jo så glade i dem.

    SvarSlet
  18. Ih - er du allerede blevet færdig med Polarhavet ? den er bare så smuk, så smuk. Og perfekt med det melerede garn. Dine små ændringer er forbedringer. Jeg glæder mig til at se dig i den.
    Og jeg håber du slipper med skrækken ang din kat (hvis navn jeg ikke kaster mig ud i at stave til). Det kan jo være noget forbigående.

    SvarSlet
  19. Hvor er den bare blevet flot! Og åh hvor jeg krydser fingre for din kat!

    SvarSlet
  20. Superflot kjole du har fået strikket og en dejlig meleret farve og så skønt at man kan få brugt lidt fra lageret. Håber at katten kommer sig

    SvarSlet
  21. aaand she did it again! du er da bare helt utrolig ferm med dine strikkepinde! hvor er den blevet smuk, og farven er naturligvis lige dig. håber din mis kommer sig hurtigt.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  22. Helt utrolig smuk kjole, det er en rigtig flot farve. Glæder mig til at se den på.
    Håber din kat bliver frisk igen, det er så svært når en trofast følgesvend er syg.

    SvarSlet
  23. Jeg ved ikke hvordan du goer det, og dine talenter burde jo ikke overraske mig mere men helt aerligt. Dit ISHAV er meget paenere, der er mere go i og den er ligesom mere "sporty" end AD's Polarhav.Og den endnu mere understregede talje giver den et elegant pift som jeg er helt vild med.
    Jeg er ked af at hoere at din kat ikke har det saa godt. Krydser fingre for at det kun er forbigaaende, at den kommer sig hurtigt saa den kan genoptage sit "arbejde" som strikkers kat og passe godt paa garnnoeglerne.
    Knus

    SvarSlet
  24. Jeg ved ikke hvordan du goer det, og dine talenter burde jo ikke overraske mig mere men helt aerligt. Dit ISHAV er meget paenere, der er mere go i og den er ligesom mere "sporty" end AD's Polarhav.Og den endnu mere understregede talje giver den et elegant pift som jeg er helt vild med.
    Jeg er ked af at hoere at din kat ikke har det saa godt. Krydser fingre for at det kun er forbigaaende, at den kommer sig hurtigt saa den kan genoptage sit "arbejde" som strikkers kat og passe godt paa garnnoeglerne.
    Knus

    SvarSlet
  25. Åh, nej sidder helt og får tårer i øjnene, ved helt hvordan du har det lige nu. Sender dig mange tanker og knus.

    Din kjole er som sædvanligt med alt det du strikker mega flot, skønt med den melering i garnet.

    SvarSlet
  26. Åh håber Misser er ok...uha vi tog afsked med vores kat for to år siden..hun blev 16 år og havde bare ligesom været her altid... :-( håber det bedste.
    Hvor er Polarhavet blevet flot...dine ændringer gør den endnu bedre - fine detaljer og smuk smuk farve :-) men argh hvor er det træls, når vi nogle gange ikke liiiige har nok garn....!!

    SvarSlet
  27. Håber din dejlige kat bliver rask meget snart.

    Åh hvor er den blevet fin.
    Flot farve.
    Den står også på min liste over fremtidige projekter.
    Jeg holder meget af strikkede kjoler. Og synet af din gør at den hos mig nu rykker op på listen
    Knus Ingrid

    SvarSlet
  28. Oi, oi, for et arbeid, fantastisk kjole i en nydelig farge!

    SvarSlet
  29. Kjolepige! Kan godt lide at se en smuk slank kjole og så kommentarern "plads til overarmene"!
    Er så enig med de øvrige kommentarer: Den er flot!

    SvarSlet
  30. Kjolen er nydelig, både i mønster, fasong og farge. Synes endringene du har gjort høres bra ut. Spesielt det med å forkorte mellomrommene mellom mønsterbordene.

    Så leit med din katt. Jeg håper det er forbigående, disse dyrene de har utvilsomt en plass i våre hjerter og en viktig plass i vår tilværelse.

    SvarSlet
  31. Hvornår den smuk !håber din yndlingsfarve får det bedre.

    SvarSlet
  32. Hej - fin kjole og tak for inspiration - er lige begyndt, spændende projekt ;)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.