10. november 2012

Back to basics

Kender du følelsen af at finde hjem til den varme stue efter at have været alt for længe ude? Du har været på vandretur, faret vild, haft grund til bekymring. Lettelsen, glæden, taknemmeligheden og roen, der indfinder sig, når du igen sidder foran din egen ild.  Præcis sådan har jeg det, når jeg ikke har strikket i lang tid og endelig sidder med pindene igen. Tre måneder er der gået siden sidste indlæg og det føles som om, jeg slet ikke har strikket i al den tid, men det er nu ikke helt sandt :-)


Jeg har strikket på de store pinde og Lillefrø har fået vanter og jakke med knapper fra Birthe Sahl, Jeg gjorde et par forsøg med retstrikkede kanter og glatstrik, men den her jakke skal bare være ene ret, så den får det rå og legehusagtige look.


Og som det tydeligt fremgår vises jakken her i uvasket tilstand. Her i huset gælder det om at være oppe på mærkerne, hvis der ligger strik på bordene, for jeg har en kat, der elsker uld og hellere end gerne stepper rundt på det - til gengæld gider hun ikke lægge sig på bomuld ;-) Den er blevet flittigt brugt og vokser med Lillefrø, der nu er blevet så fed og babyrund af mors mælk, at hun ligner selveste Buddha.

Jeg vil også lige vise den lille spencer, jeg lavede i sommer. Den er Lillefrø naturligvis vokset fra, men har nået at bruge den en del i de kolde sensommerdage.


Med hæklet bærestykke og kant kan det vist ikke blive mere yndigt. Der er slids og knap i nakken, så den glider let over store babyhoveder.


En yndig lille cardigan, som jeg for mig selv kalder Fridas trøje, fordi det var Frida, der sendte mig opskriften, er det også blevet til. Der skulle egentlig have været en r-pind mellem hver mønsterrapport, men det overså jeg fuldstændig - men da det er konsekvent, er den jo blevet ganske fin alligevel :-)


Så selvom det har været tre meget hårde måneder siden sidst, så vidner ovenstående trods alt om, at jeg godt ved, at jeg er nødt til at strikke for at overleve ;-) Jeg har trods alt haft pinde i hånden i et par timer ;-)

Jeg er kommet mere end godt gennem eksamen. Det foregik i onsdags og bagefter var jeg på et meget specielt besøg. Den stod på varm chokolade og boller kreeret af Ærkeenglen og se dét kalder jeg en værdig eksamensfejring :-) Der var en ro, en kærlighed og varme som virkede som balsam på mig. Tak, fordi jeg måtte komme.

Nu skal jeg på tur i blogland - jeg glæder mig til at se, hvad der er sket siden sidst. Og så vil jeg da også benytte lejligheden til at ønske nye læsere velkommen - jeg håber, I finder noget interessant :-)
Ha´ en rigtig dejlig aften derude :-)


Faktaboks
Jakke
Design: Susie Haumann - Gry´s jakke fra bogen All you knit is love samt Vanter/Sokker fra samme bog
Garn: Peruvian Highland Wool
Garn fra lager: Næh, ikke helt ;-)
Anvendt: Ca. 300 g + lidt rester Falk til lommerne
Farve: 218, rød

Købt hos: Rasmilla
Pinde: 4
Str.0-9 mdr.
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Jakken er helt suveræn i brug og bliver brugt RIGTIG meget. Den har en god facon og er let at give på. Vanterne kan også bruges som sokker og sidder rigtig godt.


Spencer
Design: Lene Holme Samsøe for Sandnes, tema 4 i hæfte 1206
Garn: Rasmillas Yndlingsgarn, 55% lammeuld, 45% bomuld.
Garn fra lager: Joh, det blev indkøbt før jeg vidste Lillefrø er en pige ;-)
Anvendt: Fik den ikke vejet, men under 50 g
Farve: mørk turkis
Købt hos: Rasmilla
Pinde: 2,5
Str.3 mdr.
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Spenceren er egentlig en kjole med korte ærmer - jeg lavede den uden, så Lillefrø kunne ha´ en t-shirt på under og blive knap så varm :-)

Cardigan
Opskriften har Frida fra Island som nævnt været sød at sende mig. Den er vistnok fra et gammelt blad og kaldes Køretrøje. En rigtig klassiker som sidder godt og kan bruges til stort set alt. Den er strikket i Arwetta, som jeg ikke er helt glad for p.gr. a tilsætningen af nylon - men det var det, der lige var på lager og til en ydertrøje går det nok. Ellers egner det sig nu engang bedst til strømper. Købt hos 123knit.com for meget længe siden.

24 kommentarer:

  1. Tillykke med din eksamen, det er Dejligt at det er overstået for denne gang.
    Jeg har ikke fået opskriften fra Frida strikket, men regner med at gøre det. Min lille Iris bruger både farmor og mormors veste, og vi har haft fornøjelsen af mor og barn i godt en uge. Så nu kender vi ligesom hinanden lidt, og jeg glæder mig til et langt og fortroligt bekendtskab.
    Fine ting du har lavet. Jeg kan bedre beslutte mig for kommende projekter, nu da jeg kender kønnet. Men da barnet kun kan have et stykke strik på af gangen, venter jeg lige lidt med at gå i gang med nyt....

    SvarSlet
  2. Stort tillykke med din eksamen- og alle de fine strikkede ting. Det bliver til noget, selv om du ikke synes du har haft tid:-) Håber du kan nyde efteråret lidt, med gode ting på pindene:-)

    SvarSlet
  3. Gratuler med eksamen. Sikkrrt fint at lesingen er over fordi det er alltid litt stresset tid.
    Like søte og fine dine barneklær også. Alltid kjekt når du viser noe, Ønsker deg en fin kveld. Klem ;-)

    SvarSlet
  4. tillykke med eksamen og skønt at høre fra dig igen tænkte på dig forleden dag :-)

    SvarSlet
  5. Tillykke med din eksamen. Jeg er glad for den gik godt.
    Jeg har også skrevet til Irene og sendt varme tanker i hende og Ærkeenglens retning. Godt hun havde overskud til at fejre dig.

    Smukke trøjer du har lavet og den lille blå kjole er yndig.

    Sidst men ikke mindst: Velkommen tilbage i blogland. Du har været savnet, men vi vidste jo hvor du var. Dybt begravet i nåle og bøger.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  6. Tillykke med eksamen. Sikke fine ting du har lavet. At strikke eller hækle er det rene terapi for mig... det giver en ro og glæde og tid til fordybelse. Det er livsnødvendigt, at få mindst en time i stolen med pindene hver dag!!

    SvarSlet
  7. Hjertelig tillykke med examen.
    Hvor er det fint det hele.
    Vi venter en ny lille 'Skarnbasse' til sommer, og jeg skal også have strikket jakken med lommer.

    SvarSlet
  8. Sikke mange skønne ting, du har fået lavet, Lillefrø er vel nok heldig.
    Kæmpe Tillykke med eksamen

    SvarSlet
  9. Stort tillykke med en veloverstået eksamen!

    Hvor er det dejligt at se liv på bloggen igen og ikke mindst se endnu mere strik fra dine hænder.

    Håber snart vi ses!

    SvarSlet
  10. Grattis med eksamen og velkommen tilbake på bloggen ;)) Så mye fint du har laget til den lille piken :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Stort tillykke med eksamen - dejligt det er gået rigtig godt.

    Så fine ting du har strikket til Lillefrø - heldige barn :) - godt du får lidt tid til at strikke , strik er ren terapi :)

    Rigtig dejlig søndag.

    Marianne

    SvarSlet
  12. Hej
    Tillykke med eksamen, dejligt for dig at være færdig nu. Så er det bare med at se frem af og så ellers ud og brug det du er blevet dygtig på.
    Rigtig meget fint baby strik til farmors lille pige. Hun må se fin ud i dit strik og varm.
    Dejligt med et visti hos en som man holder af, og gerne vil være der for i en svær tid.
    Glæder mig til at se dig her noget mere. Knus

    SvarSlet
  13. Tillykke med din eksamen, dejligt at du er på igen, og sikke fine babyting du har kreeret, hvor er de søde, der er ikke noget som at strikke babytøj.
    Men mon ikke du har noget på pindene til dig selv også...

    SvarSlet
  14. Gratulerer med overstått eksamen :O)
    Og fine små plagg du har strikket,
    du er så flink!

    Ha en fin søndag,
    klem Fredrikke

    SvarSlet
  15. til lykke med veloverstået eksamen, og sikke fine ting du har lavet til din lille prinsesse. glæder mig til at måske få lidt flere indlæg her nu.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  16. Stort tillykke med eksamen.
    Skønne ting du har lavet, er vild med den cardigan

    SvarSlet
  17. Dejligt, at se dig her - men det bliver endnu bedre at se dig irl næste søndag:-)

    SvarSlet
  18. Hej Lene
    Velkommen tilbage til Blogland
    og STORT tillykke med den meget fine eksamen.
    Sådan nogle måneder kan trække tænder ud - men bagefter kan man hvile på laurbærrene og glæde sig over det gode resultat.
    Og fantastisk med ærkeengelen (der vist i meget høj grad lever op til sit navn). Jeg har fulgt Irene her på bloggen, både meget trist og meget smukt.
    Og så fine ting til det lille frø. Helt vildt søde baby ting.
    Hun har vist fået den rette farmor ;o)
    Now you're back ! fedt.
    hilsen Mona

    SvarSlet
  19. Dejligt at du er her igen - jeg har da godt nok tænkt om du havde en krise, sygdom eller noget andet træls. En veloverstået eksamen er godkendt ;-)

    SvarSlet
  20. Så godt det må være og fullført eksamen med glans; det unner jeg deg;)
    Jeg likte veldig godt den rød jakken, for jeg faller alltid for de enkle uttrykk:))
    Ditt lillefrø er nok godt og vakkert kledd i bestemors strikkeplagg:)
    Ha en god søndag, knus;)

    SvarSlet
  21. Hjertelig tillykke med veloverstaaet eksamen, og selvfoelgelig maa du da strikke ind imellem. christunte viste et flot I-phone-cover paa sin blog med skriften " I knit insted of kill" hvilket jeg synes er meget rammende.
    De forskelligt farvede lommer paa den lille troeje giver den et pragtfuldt "pippi-langstroempe-look" som ikke er til at staa for. Og saa kan vi da allerede se at lille froe bliver en rigtig "strik-unge". Fedt!!!!!Aben er fra bloggen "pralerier".

    Det rigtige sted at fejre eksamen paa......Det var dejligt at du kunne tage derover. I morges da jeg saa at Michael havde lavet et indlaeg var jeg langt fra at taenke paa den slags indhold. Hans indlaeg plejer altid at vaere fyldt med en fantastisk humor skrevet paa et meget flot dansk som er en fryd at laese at jeg altid glaeder mig til at gaa igang. Men i morges blev benene godt nok slaaet vaek under mig. Man haaber jo altid lige til det sidste.

    SvarSlet
  22. Jubiiii, Juhuuu, yes, skønt, dejligt - blogindlæg fra Lene :-)

    Skønt at se strik fra din hånd igen. Det røde sæt er så fint og friskt.
    Kjolen er så flot, og så og med hækling.
    Mønsteret ser perfekt ud på den hvide cardigan. Rigtig tøsetrøje.

    Glæder mig til på søndag.

    Knus
    Gitte

    SvarSlet
  23. Hvor er det dejligt at se dig igen - du er savnet når der går så længe mellem dine indlæg.
    Stort tillykke med eksamen, og husk at trække vejret engang imellem.

    SvarSlet
  24. Velkommen tilbage i blogland :)
    Tillykke med eksamen.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.