30. november 2016

Novembers sjal og sokker

11 sjaler - 11 par sokker - den udfordring Vibeke og jeg satte hinanden på Fanø i 2015 nærmer sig sin afslutning :-) Vi kan selvfølgelig ikke lade være med at diskutere en ny for 2017 :-)

Siden jeg strikkede Flutterby Socks har jeg haft lyst til at bruge det lille sommerfuglemønster igen. Lillefrø har ønsket sig et sjal og hun har især været glad for lace sjalerne, som hun kalder "smukke" :-) Så jeg har været i gang med at kreere et lille sommerfuglesjal til hende i julegave. Jeg har brugt Rasmillas yndlingsgarn i en fantastisk koralrød farve, der kan give november kontrast. Jeg har i konstruktionen bestræbt mig på, at hele sjalet skal ligne en sommerfuglevinge :-)


Der er plads til forbedringer i næste version - jeg kan f.eks. med fordel udelade det sidste lacemønster på hver side af midten, ligesom det vil være meget smartere at strikke perlerne på undervejs. Men det med perlerne kom jeg først i tanke om, da sjalet var godt i vej - for Lillefrø vil elske dem. Rhombemønsteret kan også med fordel sluttes pænere og sådan kan der læres en masse undervejs :-)


Sjalskonstruktion er blevet virkelig avanceret indenfor de seneste 10 år - ikke mindst på grund af designere som Stephen West, men mange andre bidrager også med deres fantasi til at udfordre formen, der jo for længst er alt muligt andet end trekantsjaler og langsjaler. Jeg har alligevel valgt en helt traditionel form og lagt vægt på, at sjalet kan ligge på et barns skuldre uden at glide af. At arbejde med udtagninger omkring et centerpanel og udtagninger på hver eneste pind i siderne resulterer i et sjal, der bliver bredt, men kort - her 41 cm i længden som vil gå Lillefrø til lige under taljen. Centerpanelet hjælper til at sjalet kommer til at hvile på nakken og så er der rigelig bredde til at det kan bindes godt på forsiden.


Sjalet er et forsøg og jeg har givet mig selv lov til at lege lidt med sommerfuglene undervejs - det er nemt at give dem forskellig form og størrelse. Perlerne er seed beads i koral og sølv og man kan mene om dem, hvad man vil, men Lillefrø vil blive glad og så er farmor også glad :-)

Det var meningen, novembers sokker skulle have været små, fordi jeg stadig mangler 2 julegaver i moskusgarnet, men jeg kom til at tænke på, at jeg ikke kan afslutte et sjals- og sokkeår uden at strikke et enkelt par Pippi-sokker (de sidste blev strikket i 2008, he he) og da først tanken var tænkt, jamen så ... Der er ikke meget Pippi over farverne som på det første par, men så passer de til gengæld til min Embrace som jeg bruger rigtig meget :-)


Tak for alle jeres kommentarer og mails. Jeg håber I er parate til at gå ind i december med dens mærkelige blanding af tomhjernet gøgl/statusræs og inderligt nærvær - vi kan heldigvis selv vælge, hvad vi lægger vægt på :-)

Faktaboks
Sjal:
Design: Eget design
Garn: Rasmillas yndlingsgarn 55% lammeuld, 45% bomuld
Garn fra lager: I den grad ;-)
Anvendt: Knap 100 g
Farve: Koral
Købt hos: Rasmilla.dk
Pinde: 4
Str. 41 x 90 cm
Bemærkninger: Strikket med dobbelt tråd.

Sokker:
Design: Drops nr. 104-9
Garn: Regia Hand-dye Effect, 70% uld, 25% polyamid, 5% akryl - BVADR ;-)
Garn fra lager: Ja da ;-) Tju hej hvor det går
Anvendt: Ca 75 g pr sok
Farve: 7289, men garnet fåes vist ikke mere. Ærgerligt for det har meget flotte farveforløb.
Købt hos: Kan ikke huske det - meget gammelt lagergarn.
Pinde: 2,5
Str. 37
Bemærkninger: Sokkerne er strikket på rundpind 1 ad gangen. Jeg har strikket fra skaftet og ned - på helt traditionel vis :-) Hvis du har brede fødder skal du korrigere maskeantallet kraftigt fra ankel og ned til fod. De bliver meget smalle

23 kommentarer:

  1. hej Lene,
    jeg gad godt være fluen på vægen når lillefrø får sjalet ! Det er så flot med både sommerfugle og perler.
    Pippi har også en særlig plads i mit hjerte :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  2. Hold da op en fantastisk gave fra farmor til lillefrø❤️Smukke detaljer og skønne tanker strikket sammen. Det bliver garanteret et hit.
    Pippisokkerne er dejlige og lige til denne årstid. De matcher jo helt klart din Embrace. Jeg glæder mig meget til vi ses om lidt😊Så skruer vi hastigheden på tiden ned.

    SvarSlet
  3. Lillefrø må da blive helt vild med det sjal... Der er noget "lidt kongelig har man da lov at være" over det! Smukt arbejde, Fint design, selvom du finder flere ting, der skal ændres.
    Skal I også strikke sjal/sokker i December?

    SvarSlet
  4. Jamen nu overgår du jo helt dig selv - en flot designgave til dit barnebarn. Det er en flot afslutning på et årsforløb med sjaler. Lillefrø bliver ellevild, når hun får det.
    Har du mon læst Jens Andersens biografi om Astrid Lindgren? jeg har nydt den og især afsnittet om Pippi-bøgerne. Jeg fik lyst til at læse dem med "voksenøjne"

    SvarSlet
  5. Det er simpelthen så smukt. Jeg er så imponeret over hvad du kan strikke. Sikke en flot gave, Lene. Må da også lige sige at det er imponerende at du gennemførte det I havde avtalt. Det er godt nok meget med 12 sjaler på et år :-) Sokkerne ser da helt vidunderlige ud - og farverne er da flotte alligevel :-) Håber du kan nyde december. Knus fra Norge :-)

    SvarSlet
  6. Selvfølgelig bliver lillefrø glad for sin gave. Det er så sødt og fint. Sokkerne er skønne, altid anvendeligt.

    SvarSlet
  7. Sommerfuglevinger har du nu ramt meget godt, selv om det kan være svært at lege designer. Er sikker på at modtageren næsten kan flyve med det om skuldrene.

    SvarSlet
  8. mmmm, lækre sokker! og wow! sikke en gave til hende den lille skönne, smukt, smukt og endnu smukkere er tanken bag.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  9. Det er da det fineste sommerfuglesjal. Du har da rigtig været i designerhjørnet ! Og bare så fint med perlerne. Jeg er sikker på at det sjal bliver et hit. Lækre sokker . De ser bare skønne og varme ud .

    SvarSlet
  10. Virkelig vakkert sommerfuglsjal! Det blir hun nok veldig glad for :-)
    Jeg kommer også på nye ideer underveis :-)

    SvarSlet
  11. Mon ikke Lillefrø bliver himmelhenrykt, når hun får den julegave. Hvor er det bare smukt - og godt tænkt!

    SvarSlet
  12. Det er så fint og pige-agtigt sjal. Og det er dejligt med pigebørnebørn - de kan nemlig lide sjaler og perler og smukt :-)

    SvarSlet
  13. Åh, så fint pige sjal. Hun kommer til at elske dig(endnu mere) det er meget sødt og fint.
    Lækker sokker, dem kan man altid bruge, uanset hvad de kaldes.

    SvarSlet
  14. Hvor er det da et skønt sjal, Lillefrø bliver da vildt glad - og selvfølgelig skal der perler på til sådan en dejlig pige

    SvarSlet
  15. Hold nu op, sjalsdesigner er der også gemt sådan en i dig, det turde jeg nu ikke kaste mig ud i, hvor er det blevet flot og sikker på at der er en, der bliver glad for den julegave.
    Har strikket meget med perler i lacesjaler, man kan få en mega tynd hæklenål, så kan man putte dem på lige på den maske man nu vil have, kan være at du kender metoden?
    Og igen lækre hyggesokker, endda af den lange slags.
    Tager altså hatten af hvis i fortsætter næste år, det er altså godt gået af jer begge at nå alt det.

    SvarSlet
  16. Hvor er det bare blevet flot - er vild med de små sommerfugle ;-) sikker på Lillefrø bliver ellevild med det!!
    Bliver spændende at følge jeres næste strikkeudfordring - jeg er så imponeret over hvad I to når at strikke ;-)

    SvarSlet
  17. Herlig varme lang sokker - holde bena varme :-)) men fremfor alt på skjerfet er drømmen.
    Så søt den lille sommerfugler og perler. Deilig mønsteret. Super har du strikkt. Deilig
    gave for Lillefrø ... det blir stor glede.
    Ha god adventstid. Klem fra Viola

    SvarSlet
  18. Meget smukt tørklæde. Flot design. Jeg er imponeret over de små sommerfugle og hele udtænkningen af skift i mønster. Det ser meget flot og harmonisk ud. Fatter ikke hvordan du har lavet dem :-)
    Mon ikke der også kommer en voksenmodel :-)

    Dejlige pippi strømper. Ligner nogle vi alle trænger til i denne tid.

    Jeg har lovet Jørgen hjemmestrikkede strømper i julegave. Må vist snart i gang!

    SvarSlet
  19. Jamen altsaa Lene, hvad er det for noget????? Er vaek fra bloggen i noget tid ( hrmmm faktisk rigtig lang tid) og saa er der bare sket saa meget. Hjertelig tillykke hundeejer. Saa du endte med at overgi dig til sidst??? Herligt. Det er saa fantastisk at have hund, og saa da saerligt for dig som er et rigtigt naturmenneske. De har saa meget at give de smaa firbenede og vi ejere suger til os. Naa saa du har studeret klikker-metoden. Spaendende. Og saa skal hun da ha striktroeje ikk???? Ja jeg kan ikke vaere med paa katteholdet selvom man jo siger at enhver strikker med respekt for sig selv holder kat. Jeg toer ikke laegge an paa det, for der er visse katte der giver mig total udslaet, og andre hvor der bare ikke sker en pind. Maerkeligt ikk????
    Ih hvor er det dejligt at " sludre" med dig igen. Jeg har savnet dig, saa nu er det slut med at vaere vaek saa laenge fra blogverdenen. Selvom jeg ikke skriver hos mig selv kan man jo godt snuse ind hos andre.
    De stroemper har jeg ogsaa gaaet og luret paa. Jeg har bogen og satte mig flot for at jeg skulle strikke et par af hver. Ved du hvor mange par jeg har faaet strikket i aar??? 1. Saa nu er der lidt krise paa for svigerfamilien vil pludseligt have sokker til jul og jeg har andet der skal vaere faerdigt foerst. Puha, ved du hvorfor der kun er 24 timer i doegnet???? Et meget eksistentielt spoergsmaal. (fnis)

    Hvor er det et flot billede af Gitte. Billederne naar I er sammen oser saa meget af hygge at det smitter af gennem skaermen. Herligt. Jeg suger det til mig.
    Kan du hygge hejsa og tak for denne gang.
    Knus

    SvarSlet
  20. Hej Lin - hvor er det skønt at høre fra dig ☺ jeg har tænkt meget over, hvor du pludselig blev af, men der er jo efterhånden mange som holder op med at blogge og bare viser billeder på Instagram i stedet. Verden er iverfladisk, he he ☺
    Ja så blev jeg hundeejer - jeg er fuldstændig vild med hende og fatter ikke, jeg ikke har gjort det noget før. I dag skal vi besøge den kennel hvor hun kommer fra, så hun kan møde nogle andre Basset Hounds. Hun er glad for andre hunde, men knurrer af sit eget spejlbillede, så måske ved hun ikke, hvordan hun selv ser ud ☺ Håber du og din familie har det godt ☺

    SvarSlet
  21. Overfladisk, ikke iverfladisk, he he

    SvarSlet
  22. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  23. Ja, Lene, jeg er her endnu. Har bare haft hovedet fyldt med alt andet end haandarbejde og blog. Men... det er nogle guldoejeblikke som jeg skal gi mig tid til. Jeg proever.
    Knus

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.