27. september 2014

Hvorfor ikke bare springe sparebøssen over?

... og tære direkte på budgettet? Den konklusion kom jeg frem til i min frokostpause i går, da jeg endnu engang sad og kæmpede med mine tykke Addi Click pinde. Min strikketid er simpelthen for kostbar til, at jeg gider ærgre mig over mit værktøj. Så ud i bilen og hurtigt ned til Garnudsalgs nye lokaler. Nu er mit ChiaGoo sæt komplet og der venter masser af gode strikkeoplevelser forude :-)


Tilføjelse 28.09: Da jeg har fået mange tillægsspørgsmål om pindene tilføjer jeg lige her: Jeg har givet en anmeldelse af ChiaGoo i dette indlæg og har også skrevet om dem i i dette indlæg, hvor jeg købte mit første sæt, dvs. de tynde pinde.

Det er mit første besøg i de nye lokaler på Indkildevej i Aalborg og jeg må indrømme, at jeg ikke kan andet end være imponeret over den forretning/virksomhed som Kenneth og Co. har fået op at stå på så forholdsvis kort tid. Det er rent ud godt gået. Serviceniveau´et er helt i top - da jeg fortalte Kenneth, at jeg var nødt til at tilkøbe en pind 7 som ikke er med i sættet fra producentens side - jamen, så fik jeg da "bare" dem oveni :-) Og så "sparede" jeg jo nogle penge og måtte investere i lidt garn, selvom det egentlig ikke var meningen!


Lyse, luftige og lækre lokaler, hvor jeg havde regnet med at kunne gå lidt uforstyrret rundt og snuse til alle de forskellige garnkvaliteter, men der var stuvende fuldt. Det vrimlede ganske enkelt med kvinder, der som jeg var ude for at gøre weekenden lidt sjovere :-) Og alligevel havde hele personalet overskud til at være imødekommende - det være sig Kenneth, Liselotte, Lisette og de andre som jeg desværre ikke lige kender navnene på.
Jeg blev mødt med store smil og en lille snak om min Endurreisn - det hele emmede af glæde og overskud og det var helt enkelt bare dejligt at være der. Og så tænker I måske - jamen er det ikke en selvfølge i en forretning? Det burde det være, men hvor mange gange har du ikke været i en garnbutik (eller andre butikker for den sags skyld), hvor du er blevet mødt af et surt stykke kvindfolk (kan givetvis også være mandfolk ;-) der opfører sig som om, du er der for hendes skyld? Jeg vil ikke hænge nogen ud ved at nævne navne på butikker, men bare skabe lidt opmærksomhed omkring dette mildest talt mærkelige fænomen.


Som storforbruger af garn, pinde, stikkebøger og alskens andet tilbehør er jeg en magtfaktor! Jeg bruger mange, mange penge hver eneste måned på min store interesse. Her finder jeg ro og fordybelse i en ellers travl hverdag og behøver til gengæld ikke bruge penge på yoga, mindfulness og andre kostbare kurser. Jeg har for længst besluttet, at jeg ikke sætter mine ben 2 gange i en butik, hvor jeg ikke bliver ordentligt behandlet og/eller får den service, som mine hårdt tjente penge berettiger til. Det store spørgsmål er HVORFOR? Hvorfor har man en forretning, hvis man ikke gider behandle kunden ordentligt? Ja, jeg spørger bare, for jeg ved det virkelig ikke og kan ikke komme i tanke om en eneste grund - men én ting er sikkert: Ordentlig betjening og service er en konkurrenceparameter af format og for mig det allervigtigste - ellers går jeg bare igen! Hvad gør du?

Inden faktaboksen vil jeg lige afslutte indlægget med et enkelt surt opstød - det drejer sig om Garnudsalgs strikkecafe som også er blevet så stor en succes, at jeg ikke var en af de heldige, der nåede at købe en plads. Sådan er dét, der er selvfølgelig en pladsbegrænsning. Men det jeg ikke forstår er, hvorfor de få "gæstepladser", der tilbydes inden hver strikkecafe ikke kan forudbestilles? Jeg er travl selvstændig og har ikke tid til at sidde vagt ved computeren, når disse pladser bliver udbudt, så det synes jeg er unfair. Men bortset fra det - topkarakter til Garnudsalg - det er skisme flot gået. Og nej, jeg kan ikke købes - dette indlæg er ikke sponsoreret af andre end mig ;-)

FaktaBoks
Design: Annette Danielsen: Kraka som tørklæde
Garn: Blackhill Italiensk Tweed
Fra lager: Ja, jeg har flere kg på lager i denne farve, fordi jeg troede, jeg skulle strikke en poncho til min yngstes kæreste i dobbelt garn - jeg havde bare glemt at spørge hende ;-)
Anvendt: 250 g
Farve: Garam Masala (tror jeg nok)
Købt hos: Garnudsalg
Pinde:  7
Str: Ca. 2 meter langt
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Jeg har strikket på dette tørklæde siden sidste vinter. Jeg skal love for, at der kom speed på strikningen, da jeg fik skiftet til ChiaGoo nr. 7 :-)

31 kommentarer:

Susan sagde ...

Det må være dejligt, at bo i nærheden af Garnudsalg :-)
Jeg køber også garnet, men må nøjes med pc-en til mine indkøb. Men det ville være bedre at kunne se og røre, det er ikke godt kun at se farver og kvalitet på pc-en.

Eg sagde ...

Godt jeg ikke bor i nærheden af garnudsalg, for så skulle der vist bygges til..
Du har ret, jeg kommer helst heller ikke i en butik hvor behandlingen ikke er ordenlig, men kan desværre være tvunget til det nogle gange, pga. Udvalget i ydre Danmark ikke er så stort, men bruger gerne netbutikkerne i stedet.
Hvor ser dine indkøb skønne ud.

Camilla sagde ...

Sikke et vidunderligt halstørklæde, det er SÅ flot!

Dårlig betjening, ja, jeg fatter slet ikke at man vil stå i butik hvis man ikke elsker at betjene kunder. Jeg har haft fornøjelsen af at hjælpe lidt til i min venindes garnbutik, og jeg bliver glad i låget af det!

Mht strikkecafe hos garnudsalg, så har jeg det helt modsat. Jeg blev så ked af, at de i første omgang bare var booket op af ivrige kvinder,såt jeg aldrig fik chancen for at melde mig, jeg er så glad for, at jeg ikke skal planlægge langt ud i fremtiden, men at jeg får chancen for at melde mig til for hver gang.
Sådan er vi så forskellige :-)

Kisser sagde ...

Også topkarakterer til Garnudsalgs service herfra.
Jeg har det fuldstændig på samme måde som dig - dårlig service og de har mistet mig som kunde.

Annes indfald sagde ...

ENIG, Enig og enig!
Dejligt sted, dejlige mennesker, dejligt garn!
Du har valgt bambuspinde? Hvorfor? Er bare nysgerrig på argumenter og erfaringer....
Jeg har stålpindene, men er ikke god til at bruge dem. Tager KnitPro frem hver gang....
Jeg skal have brugt mere fra hylderne før jeg "har lov" til at køre til Ålborg... Måske når der er julepyntet i byen...?

Madam Munch sagde ...

Står lige ude i Tind og forsøger at være så sød, hjælpsom og imødekommende, som du beskriver. Og ja det burde være en selvfølge, vi lever af jer, og I skal have den bedste betjening. Amen!

Lisbeth Severinsen sagde ...

Så sant så sant :) Ha en flot helg!

Strikkeheksen sagde ...

Hej Anne
Jeg har valgt bambuspindene, fordi de ikke larmer, er varme og gode at have i hænderne og ikke er "for" glatte. Og så på grund af den helt fantastisk "spin wire" (ved faktisk ikke om man også kan få den til metalpindene), hvor der sidder et lille kugle/drejeled i enden af wiren og lige præcis den detalje sørger for, at wiren aldrig går løs :-) Hvis du skal til Aalborg på et tidspunkt er jeg altid klar på et lille møde, såfremt det kan passe ind i planerne - det ku da være hyggeligt :-)
Hilsen Lene

Fríða sagde ...

hört, og jeg er så enig, det undrer mig hver gang jeg oplever det at man kan finde på at arbejde i en butik hvis man slet ikke gider kundene.
super smart törklæde i en aldeles vidunderlig farve.
kh.fra Island
Frida

Sylvia sagde ...

Så godt du skriver om service i butikkene, Lene.
Jeg er jo butikkdame selv, og jeg får jo betalt for å snakke med folk, siden jeg får lønn, he he......
Jeg prøver så godt jeg kan, å gi service til mine kunder, et smil, og noen ord på veien. Men, det finnes også vanskelige kunder, der man noen ganger ikke kan " stå til tjeneste for" med alt de måtte ønske.
Et eksempel, så kom det en dame som fallt for et sjal jeg hadde utstilt, som hun hadde lyst til å lage selv. Det finnes i dette heftet, sier jeg, og der er det mange andre fine design. (Heftet koster 69kr)
Nei, det var altså så dyrt, og hun hadde jo garn der hjemme som hun kunne bruke, men manglet altså kun oppskriften. Da kan ikke jeg hjelpe deg lenger , sa jeg, for man må kjøpe heftet for det, men jeg krever ikke at hun måtte kjøpe garn til( de fleste selger ikke hefter hvis man ikke kjøper garn)
Men, så ber jeg henne på strikkecafe dagen etter. Da svarer hun med at den dagen kan hun altså IKKE. Og mente vi måtte bytte dag, slik at HUN også kunne gå på våre strikkecafeer.
Det er innarbeidet , forklarer jeg, og er heller ikke på de dagene som de andre garnbutikker har sin cafe, så dette er vanskelig å forandre.
Det synes hun altså var så dårlig gjort, at vi ikke gjorde for henne. Så hun gikk bare!
Slike kunder kan ødelegge en dag! Og de finnes også flere av. Men , heldigvis finnes det flest hyggelige kunder. Og slik er det vel også med ekspeditører.
Ja, dette var bare et lite motargumenter til det du spurte om, Lene.
Disse pinnene dine har jeg altså ikke prøvd, men de høres gode ut. Jeg har at Anne , mandagspigen, også sverger til disse.
Ha en deilig lørdag.
Klem

Pia sagde ...

Super med et ordentlig stk værktøj. Ang service i butikkerne forventer jeg også top service for mig. Har det som dig og mange andre at benene går i anden retning hvis ikke de er serviceminded. Er lidt men kun lidt (læs mega meget) misundelig over at du bor så tæt på garnudsalg.

Britt sagde ...

Service er helt essentielt. Hvis man ikke bliver behandlet ordentligt har man jo lidt mindre lyst til at lave det, man havde i tankerne, og man har jo slet ikke lyst til at komme i forretningen igen. Nogle gange synes jeg ligefrem den service en forretning yder kan være med til at afgøre hvilke ting man gider investere i

Tovepia sagde ...

Så godt du fikk god service hos din garnhandler, og de pinnene så flotte ut! Det er viktig med god redskap når en strikker...og hekler mye.
Nydelig skjerf!
Ha en riktig god overgang til oktober; her har høsten slått til for fullt:)

Lydert sagde ...

Allerførst vil jeg da lige sige, at det er et rigtig skønt tørklæde, du har strikket; kender dog godt det med somme tider at skulle spørge først ;-)
Jeg har det som dig, jeg lægger simpelthen ikke mine penge i en forretning, hvor man føler, man kommer til ulejlighed.
Jeg bor selv ganske tæt på Garnudsalg, men kommer der faktisk sjældent, da mit eget lager er ganske (for) stort

Lilli sagde ...

Kan kun sige jeg er fuldstændig enig med dig, Lene👍👍
Og det er en fornøjelse at besøge Garnudsalg og altid en super fin service!! 😀
Smukt tørklæde og smukt garnindkøb- kan godt lide meleringen i garnet- spændt på at se næste projekt...

Mona Elisabeth Pedersen sagde ...

Hej Lene - jeg har også altid oplevet god behandling i Garnudsalg. Jeg har lige været ved at få styr på mit lager, og kan se jeg har rigtig mange ting derfra ;o)
Købte du sættet med de store chiaogoo pinde - eller købte du dem enkeltvis og fyldte op ? Halstørklædet er superflot.

Trine Wein sagde ...

Hej Lene,
Lækkert tørklæde, du har strikket.
Jeg har det som dig, elsker at komme hos garnudsalg, de er dygtige forretningsfolk - og hvor man ikke får ordentlig service, må man som kunde bruge, det man har: nemlig at stemme med fødderne (læs gå).
Jeg bruger også ChiaGoo strikkepindene i bambus - metalpindene fra ChiaGoo er lacepinde, så jeg foretrækker bambuspindene. Wirene fra bambus pindene kan også bruges på metallerne - og omvendt.

Strikkeglæde sagde ...

Godt brølt, løve! Du har helt ret, man kan virkeligt undre sig over servicen rundt omkring, hvor man nærmest forstyrrer personalet eller man får sure svar. Der udover synes jeg det var en god beslutning. Jeg var forvi sidste fredag og jeg var også imponeret over at man kunne få hjælp "på gulvet" når man gik og kiggede - udsøgt at du lige fik den ønskede pind oveni.Jeg har 500 gram Garam masala på lager og jeg ville strikke noget af det, men jeg havde ikke nok. Hvis jeg kommer i tanke om projektet kan det være at du vil sælge lidt af dit?

Ulla sagde ...

Det normale årsag til dårlig betjening er for mange dårlige kunder. Efter lidt for mange af dem, er det svært at holde humøret op dag ud og dag ind - 5 års studiejob i butiksbranchen var rigeligt til mig. Du ved dem med:

"Jeg har garn, må jeg købe opskriften alene" eller "må få en kopi, jeg skal kun bruge den en opskrift fra bogen",

Der kigger farver og får god service, for så at bestille det hele derhjemme over nettet og spar 5 kr/nøgle.

En butiksejer skal tjene penge og jeg tror mange strikkebutikker er trængte økonomisk.

Bettina sagde ...

Enig enig god service er alfa omega, for dem der bor på djævleøen kan jeg anbefale Fox og Jane i Ballerup, altid venlige og giver sig tid til en sludder selvom jeg kun mangler en knap👏
Jeg har også chiagoo bare i metal , synes de store larmer, er de bedre i bambus? Spidsen er vigtig for mig er det tynde spidser på bambus de ser sådan ud? Spinwiren er en genial opfindelse👍👍

Strikkeheksen sagde ...

Hej Bettina
Spidserne er netop fine på bambuspindene og så larmer de ikke :-)
Hilsen
Lene

Gitte sagde ...

Lækkert tørklæde.
Du har da ret - uanset hvilken butiksfrom det er - så betyder betjeningen noget! Søde imødekommende ekspedienter, der hjælper er der behov for (jeg har lige været ude og købe cowboybuksefabrikanterne til min høje tynde søn - startede i h&m fordi der skal 3 par til - men der er ingen hjælp at få, så det opgav jeg, og fandt istedet en herrebutik med en sød ung hjælpsom mand - at de så skal byttes fordi de ikke passer er en ande sag- min unge mand må med til byen idag, hvor vi ligger kr. I samme butik....)

Nå - det var om lidt andet end strik....

Når jeg besøger dig næste gang må vi en tur omkring garnudsalg - de der pinde ser gode ud........,,

Gitte sagde ...

Butiksform!

Jette sagde ...

Flot tørklæde, er vild med Kraka mønsteret. Ville nu gerne bo ved siden af Garnudsalg, men det ville nok være for farligt med hensyn til lagerbeholdningen, for det lyder som en rigtig garnbutik med god service, MEN er selv udlært og har arbejdet mange år i butik, så kender godt de typer kunder der vil have det hele foræret og man kan bruge utroligt megen spildtid på dem, hvor andre af de søde måske smutter fordi ventetiden bliver for lang.
Men du har ret i at nogle forretninger skulle ekspedienten måske have valgt et andet job.

Lea sagde ...

Meget godt jeg ikke bor der oppe i Ålborg, først så regner det alt for meget og og alt for meget garn. Flotte ting du altid strikker og de pinde ser lækre ud.
Jeg gider ikke sure ekspedienter!

Lin sagde ...

Garnudsalg maa jeg besoege paa et tidspunkt.
Det spoergsmaal er faktiskt et jeg har spurgt mig selv tit og ofte efter vi er flyttet her til " Korsbaek" hvor man ( i visse forretninger) ikke kan blive betjent med et smil med mindre man er fru........ og hvor man naesten maa bukke og skrabe for at kunne faa lov til at bruge sine penge. Og de forretninger er dem der brokker sig mest over internethandelen. Hvorfor mon???? Paa nettet slipper man da i det mindste deres sure fjaes.
Da jeg blev "opdraget" af min Matas-chef ( dengang for mange aar siden efterhaanden) gik den paa " kunden har altid ret" og alt skulle foregaa med et smil. Vi havde saa en kasse bleer paa lageret vi kunne gaa ind og bokse i hvis den var helt gal, men kunden fortjente smil og god betjening for husk "uden kunder ingen butik og intet arbejde".

vibstrik sagde ...

Lyder som et dejligt besøg, og et velrettet surt opstød. Jeg sidder i Værløse og ønsker mig en fredag fri til besøg hos mine forældre i Aalborg:-)Meget smukt tørklæde:-)

Lona sagde ...

Uh ha ja, Garnudsalg - tror faktisk at det er ok at jeg bor på Sjælland, så fristelsen er knap så stor. Dog - sidst i oktober tager jeg afsted med 4 veninder til Garnudsalg og det glæder vi os rigtig meget til og der skal selvfølgelig også kigges på strikkepinde {;o)

Siddis back home sagde ...

Høres ut som en skjønn plass, herlig garn! Happy Knitting!

Barwitzki sagde ...

Jeg hadde ikke funnet vakker ullbutikk i nærheten og så jeg kjøper på pc-en... dessverre. Mye heller ville jeg kjøpe i butikken. Garnet føler og ser fargene. Neste sommer ville jeg reise til Vestlandet igjen, jeg håper jeg finner en rute (Oslo - Ålesund) som passerer på en stor ull-butikk med vakre mønster og garn. Drømmen :-)))
Masse glede med fantastiske pinner.
Klem fra Viola

Lone Fisker sagde ...

Jeg synes at Kraka tørklædet spec. det i de blå farver er fantastisk, men hvor mange masker har du slået op?