13. december 2017

Annette Danielsen: Berber

Den lange cardigan - julegave til yngste svigerdatter er endelig færdig. Jeg har strikket på rigtig mange ting på én gang og så bliver tingene færdige i et tempo, der ikke altid passer mit temperament, he he ;-) Håber den kommer til at sidde godt på hende. Den er lidt svær at vise ordentligt frem uden pige indeni, men jeg gør forsøget. Farverne er mørkere og dybere end billederne antyder.


Svigerpigen har selv valgt farver og de passer perfekt til en pige med lys hud og langt rødgyldent hår :-) Modellen her er strikket op i en L og jeg kom til at mangle ca 20 m af den mørke sand, ØV - til gengæld var der mere end rigeligt af de andre farver. Det resulterede i en (meget dyr ;-)) ekstra tur til Isager!


Til det sidste forblev jeg opskriften tro, selvom jeg har meget svært ved at se pointen i et lige aflukket ærmegab og et ærme med ærmekuppel - jeg synes ikke det ser voldsomt pænt ud, men afventer en rigtig prøvning, så må vi se. Tilføjet 14.12 fik prompte svar fra Annette Danielsen, da jeg skrev til hende. Det kalder jeg service: "Hej Lene. Ærmeaflukning er ikke en kuppel - hvis det skulle være det så skulle den være kuppelformet og ca 14 cm høj. BERBER ærmet er det jeg kalder en "forhøjet tilsat ærme". For år tilbage ville vi have lukket ærmet helt lige af - vi fik en del overskydende stof under ærmet og en lidt poset udseende. Nu vælger man at lave denne løsning som du ser i BERBER - hvor kroppen stadig er lige - det er ærmet "synssmæsigt" også, men vi har forbedret pasformen.
Derfor er den lavet sådan.
Venlig hilsen Annette" Så blev vi allesammen klogere og kan lære at gå direkte til kilden i stedet for at gøre os alle de tanker, der måske alligevel ikke passer med virkeligheden ;-)


Jeg lavede også knaphuller med samme mellemrum hele vejen igennem, selvom det i opskriften foreslås - for str. L - at et af knaphullerne sættes med større mellemrum??? Hvis nogen kan forklare mig ideen hører jeg gerne om det. Nå - jeg håber og tror den bliver et hit - det manglede bare med det store arbejde!

Tak for kommentarer og mails. Jeg huserer mere og mere på Instagram. I aften skal jeg til julekoncert med Sissel Kyrkjeby - så regner jeg med garanteret julestemning :-)

Faktaboks
Design: Annette Danielsen: Berber
Garn: Isager Tvinni
Garn fra lager: Købt til formålet i efteråret
Anvendt: Knap 650 g
Farve: Lys, mellem og mørk sand, lys og mørk rust
Købt hos: Isager, Tversted
Pinde: 3,5
Str. L
Ny teknik: Ærmekuppel på lige ærmegab, det husker jeg ikke at have lavet før. En ordentlig prøvning vil vise, hvor pænt det bliver :-)
Bemærkninger: Jeg ville gerne have haft, at opskriften indeholdt en forklaring på det med ærmegabet, hvad var ideen? Så vil man heller ikke sidde og føle, at der måske er fejl i opskriften. Ingen rettelser til Berber på AD´s hjemmeside i skrivende stund.



12 kommentarer:

  1. Flot trøje, men du har ret intakt det er mærkeligt det med ærmerne. Kan heller ikke se fidusen. Har du prøvet at skrive direkte til AD?

    SvarSlet
  2. Så fin den ble! Må ha vært en tålmodighetsprøve med den lengden :-)

    SvarSlet
  3. Smukke farver.. Håber den passer til pigen.
    Jeg hoppede forbi modellen, da jeg ikke er vild med den type ærme.
    God fornøjelse med Sissel..❤️ Det må give julestemning🎄🎄🎄

    SvarSlet
  4. Du skriver at du huserer mere og mere på Instagram. Der kommer jeg kun en gang imellem, men jeg er til gengæld på Facebook fordi jeg har min madam Munch side der. Og det bliver længere og længere imellem at jeg skriver på bloggen eller ser andres blogge, og det er nok den vej det går. Tiden er til hurtige opslag og små tilkendegivelser og ikke til den store fordybelse. Men jeg holder fast i min egen blog til uddybende opslag.
    Nå men jeg holder stadig af at læse din blog og høre om dine nyheder og grundige betragtninger over dine strikkerier. Jeg forstå heller ikke det ærmesnit og har kikket på det i bogen, men som du skriver så må vi se den på.

    SvarSlet
  5. flot, flot tröje, hun bliver glad, det er jeg sikker på, du kan dit kram.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  6. Åh hvor er den smuk. Svigerbarnet kan da kun blive lykkelig for den.
    Og så er jeg dybt misundelig - fordi du kan strikke, og det kan jeg ikke. Og to babyer i vente i familien. Suk.
    (Brækket venstre håndled i oktober).

    SvarSlet
  7. Superflot trøje/cardigan. Svigerpigen må da blive megaglad for den. Super service fra A. D. Det kan man da ikke klage over....

    SvarSlet
  8. Jeg syndes det er nogle flotte farver, sat sammen.

    SvarSlet
  9. Dejlige farver der er valgt til cardiganen. Jeg har aldrig prøvet den ærmeteknik du beskriver, men det lyder som om der er god mening med designet alligevel. Hav en god weekend

    SvarSlet
  10. Uh den heldige svigerpige. Den er da blevet så skøn den Berber.
    Farverne er fantastiske..og dejligt med lidt udfordringer undervejs. Ellers bliver det alt for dyrt i garn Kære Lene:-)

    SvarSlet
  11. Virkelig vakker, og et stort stykke arbeide. Veldig interessant å lese om mønsteret og forklaringene på hvorfor ting er som de er. God jul til deg og svigerdatteren som er heldig med valg av svigermor tenker jeg.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.