7. marts 2016

Hvorfor gentage et hadeprojekt?

Fordi det færdige produkt bliver så lækkert :-) Fordi jeg pludselig fik muligheden for at strikke den i grå og hvid som hører til en af mine absolut favorit-farvekombinationer :-) Og det sker alt for sjældent, at jeg strikker i gråt og hvidt - det er hermed skrevet bag øret, så må vi se om det giver anledning til flere projekter i samme farveskala ;-)


Jeg elsker den simpelthen. Der er ikke så meget mere at sige - jeg har jo lige skrevet om den her. Den er enkel og rå i stilen og kommer garanteret med på mangen en byvandring her i foråret. Jeg valgte denne gang at strikke på en pind 7, så den går også helt utroligt hurtigt.


Jeg kan kun sige, at jeg har lyst til at beholde den på, når jeg først har fået den på - lidt det samme sagde min svigerdatter, der vistnok bruger sin flittigt til en slags morgenkåbe over pyjamassen på kolde morgener ;-)


Da jeg var midt i projektet skrev jeg til Vibeke (jeg føler efterhånden det er helt forkert, hvis vi ikke lige får vores ugentlige statusmail!): Hvorfor strikker jeg dog en 2´er? Og Vibeke svarede: Fordi du kan ;-) Og hvor er vi dog heldige, at vi behersker dette fantastiske håndværk og har så megen daglig glæde ud af det - først når vi strikker, siden når vi bærer det strikkede :-)


Nogle har spurgt mig, hvorfor jeg så ofte strikker flere af den samme model - især i disse tider, hvor vi overdynges med nye modeller hele tiden og det er der et klart svar på. Der findes i min verden 2 radikalt forskellige strikkeoplevelser. Den ene er 1. gang, man strikker en model - det hele er nyt og spændende, udfordrende, måske er man endda heldig, at der er nye teknikker. 2. gang er der helt andre ting i spil, det hele er kendt på forhånd, man kan nyde processen, man ved hvad der sker forude, det bliver ren strikketerapi og en 2´er kan blive en ganske særlig nydelse :-) Et strikkeliv er simpelthen nødt til at have begge sider.  Måske genkender du det?

Tusind tak for alle jeres søde kommentarer til februars sjal og sokker. Nu må jeg rundt og se, om I får strikket ;-) Ha en dejlig mandag aften derude :-)

Faktaboks
Design: Pickles, Strikket jakke fra Maries Ideer - nr 2 2015
Garn: Mohair - 78% mohair, 13% ren lammeuld & 9% nylon
Garn fra lager: Næhhhhh, det var det sådan set ikke ;-)
Anvendt: Knap 300 g hvid og knap 200 g grå
Farve: Hvid & Grå
Hvorfra: Garnudsalg
Pinde: 7 - Gå med fordel ned til pind nr 6, hvis du vil have en lidt fastere jakke
Str. S
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Jeg har ofte skrevet, at jeg helst vil arbejde med helt rene naturfibre og det står jeg ved. Men engang imellem går jeg på kompromis, men kun til strømper og overtøj. Selvom der er blandet kunstfibre i denne mohair har den ikke den plastikagtige overflade som nogle gange er konsekvensen.

31 kommentarer:

  1. Hvor ser den jakke dog let og meget blød ud. Lækker, lækker og atter lækker. Farverne er også super

    SvarSlet
  2. Den er simpelthen bare lækker. Kan godt forstå at du ville strikke en til. Jeg har også en vane (mange kalder det uvane) med at strikke flere af samme. En sweater (der endelig passede efter utallige som ikke gjorde det) strikkede jeg 4 af... Jeg bor i dem hele vinteren. Jeg elsker også det med at vide hvad der sker og at kunne endre noget og lige vide hvordan og hvad. Og man kan da aldrig få nok af noget man kan lide. Du er måske igang med den tredje?? He he :-) God mandag aften

    SvarSlet
  3. mmmm, man kan ligesom "smage" hvor lækker den er, den skal du nok få brugt op.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  4. Den er da bare helt fantastisk, din nye jakke. Og jeg kjenner meg så godt igjen.
    Jeg har en lignende en, i sorte og grå striper, Alpakka med litt syntet ( jeg hater også syntetiske fibre. Men kun litt, for å holde en nesten uspunnet tråd sammen, i denne jakken)
    Jakken har trekvart ermer, og er altfor stor, og litt for utringet også. Men jeg elsker den!!!
    Og som du også nevner, så har jeg den over nattøyet når jeg står opp om morgenen. Eller slengt over skuldrene på kvelden, om jeg er litt frossen. Slike jakker er uunnværlige, og jeg kunne strikket mange flere av dem!!!
    For det er jo det vi strikker for. Plagg vi simpelthen elsker!
    Ps: du kler hvit og lyseblå :)

    SvarSlet
  5. Uh, ja, de der store bløde jakker er bare guld værd. Man bliver helt væk i dem af bare glæde. Og så er det jo kun en fordel at strikke den to gange, så opskriften ligger i fingrene. Hav en god uge, hvem ved måske render vi på hinanden? Mvh Lotte

    SvarSlet
  6. Jamen,så fantastisk en jakke beder jo også nærmest om en gentagelse

    SvarSlet
  7. Flot jakke---- og så noget helt andet, hvordan var det nu det var med de der strikkepinde, jeg venter spændt:-)
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet
  8. Den er godt nok flot og den klæder dig rigtig godt :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  9. Den klæder dig altså også bare så godt :-) jeg får lyst til at strikke den...elsker lange vamsede jakker/ cardigans...
    Ih hvor jeg kender det med at lave samme model....en har jeg endda 3 af!!!!! Og som om der ikke er nok andet at lave hi hi ;-)

    SvarSlet
  10. Den er smuk - simpelthen. En rigtig mohairdrøm.
    Jeg genkender din beskrivelse af at strikke den samme model flere gange. Har det fuldstændig på samme måde.

    SvarSlet
  11. Superlækker jakke. Kan godt forstå du måtte lave en 2'er.

    SvarSlet
  12. Den er da blevet helt forrygende.
    Selv laver jeg næsten ikke andet end noget, jeg har lavet før. Fordi jeg kan :)

    SvarSlet
  13. Jamen den er da bare for skøn. Mon jegg lige skulle...også bare fordi jeg kan. Jeg glæder mig til at se den, også med fingrene når vi ses. Glæder mig.

    SvarSlet
  14. Sikke dog en lækker sag og flot til dig. Det går jo også hurtigt på de tykke pinde. Sigerdatterens er da også kanonflot.

    SvarSlet
  15. Den ser godt nok lækker ud, den kan jeg godt forstå, du er glad for.
    Jeg strikker også somme tider to trøjer efter samme opskrift, lige som jeg syr flere kjoler efter samme mønster; jeg synes, det er sjovt at se, hvor forskellige de bliver afhængig af materialer

    SvarSlet
  16. Hadeprojekt? Den er da simplthn så flot. Har også set den i farver der mere ligner den i Pickles opskrift, men kan måske bedre lide din nedtonede.

    SvarSlet
  17. Altså hvor ser den bare helt vildt og lækker ud, og et dejligt hurtigt projekt og som du skriver, man ved hvad man går ind til med nr. 2 model.
    Og god til både overtøj og morgenhyggetøj, stor anvendelsesmuligheder.
    Er også igang med en nr. 2 i mohair og det er så dejligt blødt og fluffy at strikke med.

    SvarSlet
  18. Den ble nydelig i grått og hvitt!
    Kjenner igjen det med både å strikke noe nytt og spennende, og strikke noe kjent. Mye avslapning i det :-)

    SvarSlet
  19. Den er bare så flot også i de farver. Jeg er nu imponeret over alt det du kan få ud af døgnets 24 timer.

    SvarSlet
  20. Den er lækker, jeg strikker også tit en nr. 2 og jeg ved ikke rigtig hvorfor. Jeg tror det er fordi jeg bliver glad for dem :-) Men måske har du fat i noget?

    SvarSlet
  21. Wow Lene - den er superflot. Skøn farvekombination - det må jeg give dig. Måske jeg også skulle?????
    Jeg er helt vild med dit nærbillede - så skarp og flot!
    Der er en helt anden glæde ved at strikke noget anden gang. Jeg tænker netop, at hvis jeg skulle strikke den jeg lige er blevet færdig med én gang mere, så ved jeg også, hvor jeg ville gøre det anderledes ;-) Helt bestemt top-down fx.

    SvarSlet
  22. Syntes de var flotte begge to. Jeg kan godt forstå at den er blitt en modell som brukes til alt, fra over pysjen til jeansen.

    Strikke samme modell to ganger er noe jeg gjør sjelden. Men de gangene jeg har gjort det er det enten fordi jeg synes modellen er så fin at jeg gjerne vil ha den i en annen farge til, eller fordi det er små endringer som jeg gjerne kunne tenke meg å teste ut, som å gjøre den lengre, smalere, høyere hals etc..

    Lene, jeg har sendt et blad til deg med oppskriften på Telesving, mulig jeg har sendt det til klinikken din? . - Det er forøvrig mange flotte oppskrifter i det ukebladet. Så håper jeg at den faller i smak og kan komme i køen av ting du har lyst til å strikke. 😊





    SvarSlet
  23. Den ser rigtig lækker ud - dejlig vamset .. Lige til at hygge sig i :-) Dejlig farvekombination.
    Ja der er nogle modeller der bare bliver gengangere trods alle andre fristelser.

    SvarSlet
  24. Hvor er den lækker! Og flot, at du strikker den igen selvom du ikke var så vild med processen første gang.

    SvarSlet
  25. For Hunde da, hvor er den bare lækker Lene! Og det gik da hurtigt denne gang :-)

    SvarSlet
  26. Ih er den allerede færdig ? Hvor er den da flot - og totalt lækker.

    SvarSlet
  27. Hvor er denne "jakke" fin. Faktisk god ide med gentagelse af et hadeprojekt :-)

    SvarSlet
  28. Puttejakke, den ser hyggelig ud og dejlig vamset.
    Dejligt trygt med opskrift man kender.

    SvarSlet
  29. Det er altsaa kun dig der kan gaa igang med endnu et hadeprojekt haha. Tak for en god latter. Og du har helt ret i at resultatet er fantastiskt. I er jo som strikket til hinanden, og den ser bloed og laekker ud.
    Det kan vaere du kunne forhandle med Vibeke ang sjaler for det maa da taelle med at du har strikket januar og februar sjalerne mindst to gange hver fordi du pillede op. Har lige vaeret inde og kigge paa dit februarindlaeg. Ser laekkert ud. Dine svirrer nyder sandelig godt af dine udfordringer hihi. Herligt. Hvem skal have de dejlige sokker???

    SvarSlet
  30. Ahhh, så vakker :-)) koselig... koselig. Nå sååå kald allesteds.
    Kos deg og ha riktig god helg. Klem fra Viola
    PS- jeg har i gang alltid noen projekter også. Og det er så koselig
    å strikke i henhold stemning ;-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.