28. juni 2015

Spray x 2

Jeg har fået strikket endnu en Kim Hargreaves model - eller jeg har faktisk strikket to. Modellen er helt enkel, strikket i et luftigt mønster bestående af vrang sammen og omslag på hver eneste pind og en bred forkant i retstrik. Altså ikke en trøje, for dem der hader vrangmasker!


Jeg strikkede den første i originalgarnet fra Rowan og det er et lækkert elastisk båndgarn i ene naturfibre. Jeg kunne ikke stå for farven, selvom Jane fra Ho-strik senere fik en meget flot kornblomstblå på hylderne. Under alle omstændigheder er det ikke sidste gang, jeg har strikket i det garn.


 Garnet har et let meleret udtryk og er både meget lækkert at strikke med, men er også super behageligt at have på. Det hører dog til i den dyre ende og der skal bruges en del nøgler, da løbelængden kun er 160 m pr 100 g. Det består af sommerfibre: Hør, bomuld og modal (træfibre som viscose) - men er overraskende varmt.


Den hvide vil være skøn på en rigtig varm sommerdag, hvor jeg bare behøver lidt let over en sommerkjole. Garnet er den lækre bambus-viscose som jeg også brugte til Surf i forrige indlæg. Denne gang er der perfekt match mellem det valgte mønster og garnets glathed og tyngde.


Garnet vil også være perfekt at hækle i - jeg var faktisk oprindelig startet på at hækle en tunika fra Kreativ Strik, men endte i stedet med Surf - ikke det bedste valg, men sådan går det jo bare nogle gange.


Af resterne skal jeg hækle den hvide kanin Emma til Lillefrø, for det er snart sommerferie og et af mine ferieprojekter er en "storesøster-pakke" til Lillefrø. Jeg faldt for endnu en bog (4 nye på kort tid!), da jeg var i Garnudsalg for at finde det garn som Gitte mangler til et af sine projekter. Jeg fandt aldrig det perfekte match - kun noget, der måske kan bruges. I stedet kom jeg hjem med en ny bog og endnu et kilo garn (Geelong merino i 2 lækre farver).


Da jeg skulle notere garnkøbet i mit regneark kunne jeg jo ikke undgå at se den meget tydelige forskel på de to felter garn ind og garn ud. Selvom jeg i år har strikket 5 kg og 381 g op til dato, så har jeg købt 8 kg og 260 g! Ingen tvivl om, at det har været strikkecafeén i Garnudsalg, der er decideret farlig. Ikke for svage sjæle, der let lader sig friste!

For at få nogle flere kilo på udkontoen har jeg derfor besluttet, at yderligere to projekter skal færdiggøres i min sommerferie og det er mit Lene Holme Samsøe tæppe og Pretty-as-a-Peacock-sjalet. Min ferie starter på onsdag og indtil da kan jeg strikke løs på et hvilket som helst af alle de mange projekter, jeg har i gang. Når ferien begynder er det slut - så går slutspurten ind på tæppet. Måske temmelig ambitiøst, for det er jo lige den dag sommeren kommer til Danmark og sådan et kæmpe uldtæppe bliver varmt :-)

Jeg blev så ked af det, da jeg læste Sylvias indlæg og mine tanker har kredset om det lige siden. En påmindelse om, at livet kan forandre sig på et splitsekund og efterlade en hel familie i chok og sorg. Jeg har kun mødt Anne et par gange, men som I alle ved føles det som om vi kender hinanden alligevel, fordi vi følger med i det udsnit af vores liv, vi vælger at vise på bloggen. Det er et fællesskab, hvor vi med det samme bemærker, at der er nogen, der mangler!

Faktaboks:
Design: Kim Hargreaves fra bogen Echoes: Spray
Garn: Rowan cotton lustre og Bambus-viscose
Garn fra lager: Hmmm - det har da nok ligget et par måneder ;-) Rowan var fødselsdagsgave
Anvendt: 500 g cotton lustre, 300 g bambus-viscose
Farve: Lys turkis og hvid
Købt hos: Ho-strik og Garnudsalg
Pinde: 6
Str. M
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Igen en løs og rummelig model, der bare er strikket lige op og ned. Velegnet til alt på en kølig sommerdag, særligt over en sommerkjole.

29 kommentarer:

  1. De er begge smukke på hver deres måde og aligevel ens.

    SvarSlet
  2. Hold nu op, hvor er det nogen skønne trøjer du har fået færdige. Jeg har aldrig strikket med båndgarn, måske engang i fremtiden.
    Jeg kan godt forstå at det er farligt at være til strikkecafe hos Garnudsalg.
    Skønt at du har ferie lige om lidt.

    SvarSlet
  3. Smukke lette sommerjakker. Garnet i den hvide er smuk i det mønster.
    Garnudsalg er farlig... punktum! Nyhedsbreve og inspirationssurf får pludselig lageret til at vokse!!!
    Jeg har også to cones af geelong; overveje hvad det bløde garn passer bedst til. Og så ønsker manden sig en sweater/trøje der ikke er så varm som avisen... jeg må vist bestille mere garn, for lageret bestr hovedageligt af uld. Måske den bløde bomuld/hør??? Eller recycle cotton tweed??? Har du erfaring med noget?
    Følelsen af sammenhold og tab i blogland mærkedes tydeligt, da meddelsen om Anne spredtes. Det slog hårdt. Livet blev med et skrøbeligt og dyrebart.

    SvarSlet
  4. Kjære Lene
    Tenk at du har kommentert hele to ganger hos meg i dag, tusen takk for det :)
    To nydelige jakker du har strikket til deg selv, i et artig garn . Men så blir det jo så luftig og flott. Og veldig lurt å strikke i to forskjellige farger, så har du dem til forskjellige anvendelser.
    Det med å notere ned hva som kommer inn og ut av garn....altså, kremt, det tror jeg ikke ville gå her hos meg. Som du vet, jobber jeg jo med garn rundt meg, og som oftest blir fristelsen for stor. Men, jeg kjøper garn med god samvittighet, for det går ikke til rull og fanterier. Og jeg røyker heller ikke, som min mann gjør, så kompenserer jeg for det!!!!!
    Jeg er fremdeles satt helt ut av Annes bortgang. Jeg er faktisk litt deprimert. Og den energi jeg pleier å utsondre, når jeg feks er på jobb, den er borte. Jeg er ligsom litt flat, om du forstår hva jeg mener? Jeg klarer heller ikke å konsentrere meg for tiden, derfor har jeg ikke fått strikket noe særlig. Og å lese en bok, er helt umulig. Derfor bruker jeg tiden til å rydde i skuff og skap, og til å kaste det jeg ikke trenger. Livet er for kort til å samle på gammelt skrap!!!!
    Må du ha en riktig fin sommerferie på onsdag. Husk å nyte det å ha fri, og legg jobben helt bak deg.
    Sommerklemmer fra Sylvia

    SvarSlet
  5. Dejlige cardigans, dem kan man aldrig få for mange af. Det er imponerende, at du har strikket hele 2 stk. med 2 vrang sammen på alle pindene, det havde jeg aldrig holdt ud.
    Jeg synes de er super flotte begge to og kan godt se, at det er et godt projekt til det hvide garn.
    Jeg er enig i, at Garnudsalg er et særdeles farligt sted. Man bliver fristet og skal være mere end stålsat, for ikke at købe bare en lille smule. På den anden side set, så må enhver strikkenørd også have et ordentligt garnlager at arbejde ud fra, for man skal jo nødigt gå ned på udstyr, når kreativiteten melder sig. Rigtig god søndag.

    SvarSlet
  6. Hvor ser dine trøjer skønne ud. Jeg tror aldrig jeg vil få strikket en trøje i det mønster færdigt, men dine ser dejlige ud. Lad os håbe på lidt sommer, det er så skønt med godt vejr og man kan jo arbejde med uld-projekterne senere.

    SvarSlet
  7. Kjempestilige jakker!
    Jeg fører ikke regnskap, men ville nok også hatt mere på inn-listen enn på ut-listen :-)

    SvarSlet
  8. Meget flotte. Jeg må vist lige se lidt nærmere på Kim Hartgreaves. :-)
    Jeg har endnu ikke strikket en model af denne strikke designer.
    Men flotte er de!

    SvarSlet
  9. Superfine sommermodeller! En dejlig blå farve du har fået pindene i. Det må være lækkert at kunne smyge de to op om skuldrene på en lun sommeraften under parasollen på terassen. Et flot stykke arbejde. Ja, det lyder til at garnudsalgs strikkecafeer er dyere end bare at betale for adgangen. Jeg håber på engang at kunne få fri en fredag de har åbent, og så tage en tur op til butikken for at powershoppe lidt. Hav en god uge.

    SvarSlet
  10. De ser lækkere ud, begge 2. :-) Jeg synes det er fint jeg er langt fra Indkildevej.
    så slipper jeg for at fører regnskab.
    Det er meget uvirkeligt når en person pludselig er væk. Trist og eftertænksomhed præger en, længe.

    SvarSlet
  11. Nu har jeg tænkt OG AFPRØVET
    Hvis man strikker alle m. ret kommer der det vi kalder retriller.
    Hvis man strikker alle m. vrang kommer der det vi kalder retriller.
    Jeg prøvet at strikke 2 ret samme og slå om, over 21 masker.
    Det ligner det du har strikket (2 vrang sammen slå om)
    Hvorfor så strikke vrang???

    SvarSlet
  12. Det er flotte trøjer og lidt specielle.
    Det har også gjort indtryk på mig at Mandagspigen ikke er længere. Det er nu sket et par gange at en blogger pludselig forsvinder og det efterlader en med mange spørgsmål og tanker, selv om vi ikke kender hinanden personligt, men alligevel har en fornemmelse for hinanden gennem bloggen.

    SvarSlet
  13. Så fine trøjer du har begået. Dejlig lette til en sommeraften tænker jeg.
    Ja, Garnudsalg - og nyhedsbreve derfra, er farligt og i sidste ende dyrt. Men hold op, hvor er det lækkert at have nok garn at strikke af. Det har jeg nu :P Lige nu lukker jeg standhaftigt siden ned og overbeviser mig selv om, at jeg har nok. Foreløbig.
    Jeg kendte ikke Anne - men jo, man kommer til at holde af de mennesker gennem den del, de vælger at vise her på bloggen.

    SvarSlet
  14. Hvor er de bare smukke dine nye trøjer. Skønne og luftige, og så mangler vi bare sommeren, men den kommer vel til din ferie:-)Jeg glæder mig til vi ses, og sender lige en mail en af dagene.
    Livet er en sjov størrelse, og det er med at bruge det og nyde det. Det sætter tanker i gang, når livet omkring os pludselig ændres.

    SvarSlet
  15. Det er godt nok imponerende alt det du når, og sikke dejlige sommertrøjer, lette og luftige. Og med alt det du strikker er du jo nødt til at supplere lageret, så ingen dårlig samvittighed over det. Pudser stadig glorien her, ingen garnkøb i år, men jeg når heller ikke at strikke så mange gram af. Glæder mig til at se dine ferieprojekter, sjalet er også på min liste.
    Og ja Anne har også været i mine tanker lige siden jeg læste det, man føler virkelig man kender hinanden når man læser blogs, og det berører en dybt, og så endnu mere når det kommer som lyn fra en klar himmel, kan slet ikke forstå hvad der er sket. Kan du have en rigtig god ferie når du kommer så langt, skal lige arbejde 2 uger endnu, så er der ferie her.

    SvarSlet
  16. Du verden så mye flott du lager - bare lekre plagg du lager :) så flink du er altså! kjempefin blogg :)

    SvarSlet
  17. Hvor er den hvide også blevet lækker. Glæder mig til at se den. Og som du ved, er det meget vigtigt med et stort garnlager! God arbejdslyst med ferieprojekterne :-)

    SvarSlet
  18. Hej Lea
    Jeg har ikke haft tid til at prøve, men stoler fuldt og helt på det, du siger :-) Det havde jeg slet ikke tænkt på, men så er det jo godt, at du kan tænke i stedet :-)
    Kh Lene

    SvarSlet
  19. Til næste gang, eller hvis andre vil eftergøre dig. Der er nogen ting som er så logiske at man ikke tænker over det. Hvis du strikker det mønster igen, så er det en god ide at lægge omslagsmasken efter 2 ret samme. For så er det letter at strikker 2 ret sammen, på næste pind. Der vil omslagsmasken ligge bagerst, og nemmere at gribe fat i.
    Ja, ja lidt nørdet er jeg jo. selv om jeg ikke strikker meget disse år.

    SvarSlet
  20. Det må man godt være, Lea :-) Rigtig god sommer - jeg er lige gået på ferie og glæder mig til en dag i haven i morgen :-)

    SvarSlet
  21. Så skjønne de så ut, deilige i sommervarmen. Det hvite garnet så ut til å passe godt til dette modellvalget. Men så synes jeg også at de fleste av Kim Hargreaves modeller er veldig flotte.

    Mer garn inn enn ut skjer med flere av oss. Jeg har forøkt å strikke opp fra et ikke ubetydelig garnlager, men så fort jeg får noe ut detter noe nytt inn. Sukk, det ser ikke ut til å gå nevneverdig nedover.

    Livet kan forandre seg fort, og enkelte endringer kan etterlate seg et stort tomrom. Sorg kan være veldig ensomt, og synes det er bra at vi snakker åpent om det. Jeg opplever at det er lite rom for sorg i vårt samfunn i dag, og at dette er noe du ofte er forventet med å ordne opp med på egen hånd.

    God sommer og god strikke-tid. 😊

    SvarSlet
  22. Hvilken strikker er ikke en svag sjael????? siger hun saa flot og aerger sig grumt over at garnudsalg ligger over 2000 km vaek hrmmm, for dér kunne jeg godt taenke mig at lade min standhaftighed bukke under. Suk, venter paa at Kenneth finder ud af et " fri-fragt ved koeb af x-antal kroner" til Frankrig. Han kan til tyskland, saa det er nok kun tale om tid hehe. Indtil da er det min bedste "staa-imod-undskyldning" hehe ( en undskyldning er altid god at have).
    Det blaa-melerede garn var dog helt skoent. Kradsefrit og varmt, herlig blanding til en smuk model.
    Du maa hellere holde den bog langt vaek fra Lille-froe, for ellers saa kommer der da mere en een kanin paa din liste haha.
    Rigtig god ferie.
    Knus

    SvarSlet
  23. Berre lækkert! God sommer til deg!

    SvarSlet
  24. Hej Lene - så er jeg hjemme igen, og ser som det første i Blogland dine skønne trøjer. Superflotte - og jeg mærkede jo kvaliteten i garnet sidst vi sås - og den er mere end lækker.
    Tænk du fører regnskab med garnkøb/garnforbrug. Det ville jeg aldrig turde - men på den anden side, så har jeg det liggende i konkreter, og jeg kan ikke undgå andet end at konfronteres med effekten af strikkecafeen ;o)
    Vi må se at få strikket nogle af dyngerne væk her i sommer ;o)
    måske kan vi ramme en strikkedag inden så længe.

    SvarSlet
  25. Ha riktig gode ferie Lene og masse glede med dine strikkeprosjekte :-))
    Vi denne uke fortsatt ferie. Etter tur til Sverige og dansk Bornholm - koser vi oss hjemme.
    Fantastiske jakker har du strikkt - hyggelig bandgarnet. Jippiii garn kjøpe er så deilig!
    selvfølgelig vi bruker... og selvfølgerlig en fine garnbutikk er en trussel mot pengepung og skap hjemme... men vi liker - vi elsker garn :-))) Jeg fand på Gotland nytt garnet.
    Kos deg Lene. Klem fra Viola

    SvarSlet
  26. Kære Lene. Det er virkelig et par skønne cardigans - jeg havde jo fornøjelse af at se og mærke den smukke blå i Rowans garn, og den er så lækker!! Men vildt du så lige laver en hvid også!! Hyggeligt med en storesøsterpakke :-)
    Ja livet er en gave, som vi skal nyde mens vi har det...
    God ferie - og så med skønt weekendvejr :-)

    SvarSlet
  27. Åhhh! som de bare er skønne, en skam døgnet kun har 24 timer.

    SvarSlet
  28. Skønne, skønne trøjer! Jeg har også en prik for KH design og har lige afsluttet Shimmer i Rowan Calmer fra lageret. Det ligner det samme mønster som i dine trøjer - herligt at strikke, synes jeg :-)
    Måske smutter den på bloggen nu hvor det er blevet ferie-tid? Man kan jo håbe :-)

    SvarSlet
  29. Veldig fine jakker! Passer perfekt over sommerkjolen :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.