24. maj 2014

Den begyndte som et mareridt

... da jeg gik i gang med denne model sidste sommer, fordi jeg kombinerede Isagers Viscolin med en Addi lace pind. I al min genialitet, mente jeg at vide, at en spids lacepind ville være en god partner til det meget "splittende" garn. I løbet af kort tid fik jeg sår på pegefingeren og efter de første 10 cm blev den simpelthen lagt til side med en grim fornemmelse af, at den aldrig ville blive færdig.


Men da jeg dykkede ned i kisten for et par uger siden og fik de 10 cm lækker viscose mellem fingrene, så besluttede jeg, at det skulle være løgn. Det kunne ikke passe, at jeg ikke kunne få den færdig. Et pindeskift til Addi turbo (som bekendt ikke er spids) var alt, der skulle til. Nu gik det (næsten) som en leg. Garnet bliver aldrig en favorit, men jeg elsker resultatet og vil derfor ikke tøve med at gøre det igen :-)


Jeg har lavet 3-kvart ærmer, så den bliver mere sommeragtig. Det lyder så velgennemtænkt, men skyldes egentlig, at jeg strikkede for langt - jeg ville nemlig helst have haft korte ærmer ;-) Jeg målte op mod tidligere sommerbluser, men åbenbart ikke grundigt nok ;-)


Jeg lavede snoningerne med 3 pinde imellem i stedet for 4 - og denne gang var det planlagt ;-) Jeg kan godt lide de meget tætte snoninger. Her er den blå farve blevet helt forkert, både på billedet ovenfor og nedenfor. Den passer med de to første billeder. Billedet blev taget i går aftes med blitz og det er jo aldrig godt


Jeg har forlænget stykket fra snoningerne til ærmegab med 2 cm, fordi jeg regner med at snoningsstykket skal fungere som taljering og placeres under brystet??? Det var stadig ikke helt nok, som I kan se her. Er der nogle derude, der har strikket denne model og ved, hvad tanken er? Skal snoningsstykket være under eller på brystet?? Ellers må jeg maile til fru Danielsen.

Jeg har fundet garn frem til at strikke endnu en - for jeg synes den er blevet utrolig anvendelig og meget, meget lækker at have på. Denne gang strikker jeg i hvid Linea som jeg købte for nylig hos Hønsestrik i Aalborg.

Ellers er jeg næsten klar med Blomstertunika som kjole i forrygende rød, mangler stort set kun ærmer :-)
Ha en dejlig weekend derude :-)

Faktaboks:
Design: Annette Danielsen: Snoning
Garn: Isager Viscolin
Garn fra lager: Ja :-)
Anvendt: Nøjagtig 197 g mod opskriftens forslag på 300 g (har lavet 3 kvart ærmer i stedet for lange)
Farve: 54
Købt hos: Tind Textil & Kunst, da jeg var på kursus
Pinde: 2,5
Str. S
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger:  Som nævnt har jeg kæmpet noget med materialet. Jeg har forkortet ærmerne, men næste gang skal de kortes yderligere med 5 - 7 cm. Måske bestemmer jeg mig for at snoningsstykket skal sidde under brystet og så skal der strikkes 3-4 cm mere efter snoningsstykket inden ærmegab.

37 kommentarer:

  1. Den ser super skøn ud, meget sommerlig

    SvarSlet
  2. Det er en fantastisk flot blå farve du har valgt, og den klæder dig virkelig godt, jeg kan godt forstå at du er glad for den

    SvarSlet
  3. Hold da op hvor er den flot:-) Godt den fik lov at blive færdig.

    SvarSlet
  4. Kjempeflott damegenseren har du strikkt. Storfin mønsteret og deilig blå farge. Supiiiii
    Ha en fin helg. Klem fra Viola

    SvarSlet
  5. Den er lige i øjet!
    Ville også have snoningerne i taljen/under brystet.
    Hvordan er Linea at arbejde med?
    Glæder mig til at se hvilke ændringer, du strikker på den hvide udgave.....

    SvarSlet
  6. Godt, at den fik lov til, at blive færdig for den er rigtig flot, meget sommerlig, god til den Danske sommer :-)

    SvarSlet
  7. Så fin sommerpop du har strikket, Lene. Ja, for det står jammen ditt navn på den også. Du. Kler den så godt, både modellen og fargen, slank som du er.
    Hvilken farge skal du strikke den neste i????
    En riktig god weekend til deg.

    SvarSlet
  8. Du ser super lækker ud i den bluse, godt at du fik den færdig.

    SvarSlet
  9. Alt du lager er så lekkert :)

    SvarSlet
  10. Det er virkelig en skøn bluse du har fået dig. jeg kender godt det at man har tænkt noget og så funger det bare ikke. Det er dejligt at den kom op af kurven og i brug! Jeg glæder mig også til at se den næste version.

    SvarSlet
  11. Den er blevet rigtig flot. Skøn farve.

    SvarSlet
  12. Hvor var det godt du tog kampen op og forvandlede mareridtet til en smuk drøm :o) - for hvor er den da bare fin. Og - ja - jeg ville også have mønsterborten i taljen under brystet. Den er både enkel og detaljerig på en gang, og den klæder dig perfekt. Jeg glæder mig til at se den live :o)

    SvarSlet
  13. Superflot bluse ,dejlig farve der klæder dig helt fantastisk godt.

    Knus Ingrid

    SvarSlet
  14. Genseren er aldeles nydelig på deg. Flott farge og super fasong.
    Skulle gjerne ha strikket en slik en. et ser ut som om garnet er stilig selv om du strevde litt før du fann de rette pinner. Tenk at det har så mye og si. Klem :-)

    SvarSlet
  15. Nøj hvor er den flot til dig Lene !
    Super flot mønster og ja 3 cm mere inden du laver ærmgabet vil blive super godt.

    SvarSlet
  16. Jamen Lene, den er forrygende flot! jeg kender jo modellen fra butikken og synes vældig godt om den, men den får da et ekstra pift ved at blive strikket den flotte blå farve.
    Jeg sværger jo ellers til addi-lace pindene, men du har sikkert ret i, at de ikke egner sig til viscolingarnet.
    Godt du fik den færdig.

    SvarSlet
  17. Hvor er den smuk til dig, godt den kom frem fra gemmerne:-)

    SvarSlet
  18. Den er da blevet vildt flot!!!!

    Jeg kan godt forstå, at du må gentage successen

    SvarSlet
  19. Den er rigtig fin. God effekt med snoningerne som markering af taljen. Hvor er opskriften udgivet?

    SvarSlet
  20. Godt du tog kampen op igen - den er så flot og klæder dig bare super godt :-) tillykke med det nye sommerlook;-)

    SvarSlet
  21. Hov, der er da en opskrift, der er gået min næse forbi; hvor er den smuk.
    Både farve og model er helt perfekte til dig, og sikke meget sol, du allerede har fået

    SvarSlet
  22. Hvor er den flot og sikke en lækker farve som klæder dig så godt. Dejligt når man får en ufo færdig

    SvarSlet
  23. Uha, den er rigtig flot i den farve, kan huske at jeg også undrede mig over de snoningers placering, og de blev også sat for højt på min. Har den desværre ikke mere, da den var strikket lige lidt for lille og så voksede jeg pludselig meget, så gav den væk. Men kan jo altid lave en ny engang, nu blev jeg jo helt fristet af at se din smukke model.

    SvarSlet
  24. Den er sød, lige dig, og hold da op, hvor den klær dig!
    Bodil nævner Tind tekstil og kunst. Prøv at se deres udgave. Den er fuldstændig som du ønsker den.
    http://tind-textilkunst.blogspot.dk/2012/09/nye-strikkebger.html

    SvarSlet
  25. Uha hvor er den smuk. Addi Lace kan jeg simpelthen ikke bruge. Ingenting kan jeg få til at glide på dem :-(

    SvarSlet
  26. Så flott den ble, også akkurat din farge. Synes så absolutt det var bra at du fullførte den, for den ble virkelig fin.

    Ville trodd at snorningene skulle under brysten da det ville være naturlig for å gi en god passform. Synes at en del gensere kan bli litt ufiormelige selv om de er tatt inn i sidene. Snorningene gjorde den veldig god i passformen.

    SvarSlet
  27. Smuk kvinde i en lige så smuk trøje :-)

    SvarSlet
  28. Nydelig genser, fantastisk flott fargevalg!

    SvarSlet
  29. Det er en rigtig fin bluse. Meget anvendelig og lækker farve.
    Kan godt se at den tangerer en yndlingstrøje.
    Den må jeg lige kigge nærmere på.



    Venlig hilsen

    Vibeke Larsen

    SvarSlet
  30. Hvor er den flot - og den skønneste blå farve!Det er ikke så dårligt at få hengemte projekter færdige.
    Jeg er sikker på, den også bliver flot i hvid.

    SvarSlet
  31. Hvor er den flot - godt du fandt den frem igen :)

    Marianne

    SvarSlet
  32. Hvor er den altså bare blevet flot og den klæder dig super godt :-) og skønne sager i dine tidligere indlæg også... Hende lillefrø er da altså bare en lækkerbisken uden lige....

    SvarSlet
  33. Super flot, og sikke en farve.

    SvarSlet
  34. Hej Lene
    SÅ flot en bluse. Den er virkelig lige i øjet til dig. Farven, faconen og garnet. Godt at du fik den lavet færdig, og med dine personlige små tilretninger.
    Bliver altid meget inspireret af dine skriv, - om dine overvejelser om garn, pinde, størrelser, faconer teknik mm
    Tak for det og dejlig forsommer til dig :-)

    SvarSlet
  35. Der er blevet super flot Det der med snoningerne vil jeg prøve at huske.

    SvarSlet
  36. God morgen og god søndag Lene. Takk for hyggelig morgenhilsen.:)

    Jeg legger inn link til oppskriften du etterlyste hos meg. Jeg tror den kan lastes ned som pdf.

    http://quinceandco.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=154

    SvarSlet
  37. Uden at vide det tænker jeg at snoningerne skal sidde i taljen.
    Uanset hvad synes jeg den er blevet rigtig fin. Godt du fortsatte :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.