30. april 2016

Aprils sjal og sokker

Bente Geils Skulderblad er endnu et af de sjaler, der har stået på ønskelisten meget længe og jeg kan med det samme sige, at det tegner til at bliver storfavorit :-) Jeg tog det på allerede inden hæftning og vask og havde meget svært ved at lægge det fra mig igen ;-)


Det er designet som de gamle bindesjaler - "de arbejdende kvinders sjaler" - dem, der skulle varme og holde lungebetændelsen fra døren samtidig med de ikke kom i vejen gennem dagens hårde slid. Nøjagtig som de fine fruer kunne man ønske sig lidt pynt og det blev ofte lagt i borterne som strikkes først, hvor den øvrige del af sjalet ofte er strikket i ret. I Bente Geils version er der en fin bladbort i hver side og på vanlig geilsk vis er der en finurlig detalje i spidsen, hvor borterne strikkes sammen i et fint blad.


Sjalet er let at regulere i størrelsen - både bredde og højde. Borterne kan let kortes af og dermed ændres sjalets bredde og med vendestrikpinde i selve sjalet kan man også nemt regulere højden. Jeg har strikket helt efter opskriften.


Jeg er virkelig vild med tweedgarnet, men synes det kommer mere til sin ret, når man strikker glat, så derfor har jeg dog valgt at strikke selve sjalet i glatstrikning, hvor der i opskriften foreslåes retstrikning.


Det er i den grad et anvendeligt sjal, der har perfekt størrelse og form og jeg kan ikke undgå at komme til at lave nogle flere. Faktisk må jeg lægge bånd på mig selv for ikke omgående at bestille noget nyt tweed. Det findes i de mest fantastiske farver. Heldigvis har jeg en Overtræk liggende, der snart skal strikkes :-)


På sokkefronten har jeg valgt et par som jeg har strikket tidligere i multifarvet garn, men jeg ville så gerne se mønsteret strikket op i ensfarvet garn. Det blev det sådan set ikke meget pænere af, men nu er det så afprøvet. Da Vibeke var på dejligt besøg i Bededagsferien og viste mig sine aprilsokker var jeg helt solgt - jeg må lægge mig mere i selen med sokkerne fremover og lade være med hele tiden at springe over, hvor gærdet er lavest, he he. Stærkt inspireret af Vibeke har jeg nu allieret mig med bogen Sockupied - og den er en skatkiste af lækre sokker, nye teknikker og detailinstruktioner i det ene og det andet.


Udover en helt perfekt dag sammen med Vibeke, blev bededagsferien brugt sammen med Lillefrø og Stumpen og deres forældre. Vi besøgte Rubjerg Knude Fyr som nu er restaureret, så du kan komme op i det - inden det for evigt synker i havet!


Det var en fantastisk oplevelse som jeg stærkt kan anbefale. Turen op er såmænd kun på 100 trin - eneste problem er, at trappen er lavet af trådnet - ikke noget for folk med højdeskræk ;-)


Tak for alle kommentarerne til Louises Cape :-) Ha en rigtig dejlig weekend derude - mon det lunefulde aprilsvejr fortsætter? Så er det godt, vi har vores strikketøj :-) Her blæser det i hvert fald stadig ;-)


Faktaboks
Sjal:
Design: Bente Geil: Skulderblad
Garn: Geilsk Tweed, 100% uld
Garn fra lager: Overhovedet ikke - købt til formålet og strikket med det samme ;-)
Anvendt: 160 g - jeg tog kun lige hul på nøgle 4 - der var 5 nøgler med kittet.
Farve: T13 (lyseblå)
Købt hos: Bente Geil
Pinde: 4
Str. One size
Bemærkninger: Jeg elsker det. Både at strikke det og bruge det :-)

Sokker:
Design: Antje Gillingham: Knitting More Circles around Socks: Wondrous Cable Tree
Garn: Sock it
Garn fra lager: Købt til formålet
Anvendt: ca 70 g
Farve: Lilla
Købt hos: Garnudsalg
Pinde: 2,5
Str. 37
Bemærkninger: Sokkerne er strikket 2-på-én-gang på mine gamle Addi Turbo rundpinde. Af en eller anden grund kunne jeg ikke strikke jævnt i garnet og er lige nu ved at afprøve med Knit Pro strømpepinde.

25 kommentarer:

  1. Åh hvor hyggeligt - jeg glæder mig helt til at se hvad du har lavet. Skulderblad er vist noget for mig, det ser virkeligt lækkert ud. Sokkerne er superflotte - jeg synes det er sejt hvad du sådan når.

    SvarSlet
  2. Smukt, smukt sjal. Det er lige til at flytte ind i... og have med på tur...
    Spændende med Rubjerg Knude og åbent fyr. Der fik jeg lige en ide mere til vores tøsetur til Skallerup Klit. Vi skal jo ud og se på Nordjylland.

    SvarSlet
  3. Flotte sokker - også selv om de er ensfarvede 😉 Lækkert lækkert sjal. Det må jeg vist hellere lige kigge nærmere på.

    SvarSlet
  4. uuuu, totalt lækkert sjal! og fine sokker, sådanne gider jeg så ikke, strikker bare de gamle, kedelige og hurtigt glatstrikkede.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  5. Det er et meget smukt sjal og jeg er også meget begejstret for tweedgarn, og strømperne, jamen du overgår da helt dig selv. En skam vi har så langt til Rubjerg Knude og fyret, det er et meget smukt område.

    SvarSlet
  6. Så lækker og smukt sjal!!! Det blev jeg da helt forelsket i. Farven er perfekt til dig også!! Hvor er du altså dygtig. Strømperne er så flotte at du jo ikke kan tage sko på når du bruger dem :-) Skønt at se billeder fra Rubjerg knude og mit flotte hjemland :-) Tak for titten :-) Rigtig god weekend 😊

    SvarSlet
  7. Nu blev jeg da lige lokket til et nyt sjal. Jeg har jævnligt set på Skulderblad på hjemmesiden, men det bliver altså helt anderledes flot, når det sådan kommer i brug.

    SvarSlet
  8. Sikke et lækkert sjal �� Og helt perfekt i dette vejr.

    SvarSlet
  9. hej Lene,
    sokkerne er næsten for fine til at forsvinde i sko :-) Sjalet er kanonflot og klæder dig rigtig godt. Mit ligger i bunden af kurven. Måske skulle jeg grave det op og bruge det lidt mere :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  10. Kære Lene. >Det sjal er et absolut Must have.. jeg skal bare vælge farven. Sokkerne blev så fine, og du kan bare glæde dig til din nye sokkebog:-) Jeg strikker på mine ambitiøse sokker i aften, og jeg er heldigvis stædig:-) Endnu engang tak for den mest fantastiske dag.

    SvarSlet
  11. Fine sokker, Selv strikker er kun i glat. Lækkert sjal og det klæder dig super godt.

    SvarSlet
  12. Flot skulderblad - jeg har haft strikket det for længe siden i noget andet garn, men det var ikke en succes, måske man skulle prøve igen? Sikken en skøn miniferie I har haft {;o)

    SvarSlet
  13. Skulderblad, sikke en fin blå tweed. Jeg havde for vane at strikke i grønt for et par år siden, og tænkte kun på blad=grønt. Derfor lavede jeg en grøn version. Det er et dejligt garn at have mellem hænderne. God weekend herfra.

    SvarSlet
  14. Sikke en smuk sommerudgave af Skulderblad. En meget flot lys blå som klæder både dig og sjalet godt. Sikke en god ide at strikke glatstrik istedet for ret-riller.
    Jeg er også vild med blad-borten på Skulderblad og har lavet det i en vinterudgave i den mørke bordeaux tweed.

    SvarSlet
  15. Det ser bare skønt ud - er jo også bare vild med farven ;-) uha hvor er der dog bare mange skønne sjaler...jeg får virkelig lyst til et mere nu !!!
    Der er så skønt ved Rubjerg - dejlige billeder. Det er fantastisk at fyret er genåbnet - jeg må snart derop igen :-)

    SvarSlet
  16. Jeg er altså imponeret over at du når sjalerne og sokkerne oveni alt det andet, du også strikker. Tænk at det lykkes at kunne fremvise 1 sjal og et par sokker hver måned. Hatten af !! Og så smukt et sjal det skulderblad er. Virkelig anvendeligt . Sokkerne fortjener også ros - det er så fint et mønster. Jeg var aldrig kommet op af trappen til Rubjerg Knude Fyr. Uha - sådan nogle trådtrapper er ikke sjove. Men måske skulle man prøve alligevel pgra udsigten. Spændende hvad du finder på at strikke her i maj.

    SvarSlet
  17. Hold op hvor er det et skønt sjal. Og så har det den helt rigtige facon (og skøn farve!). Jeg er stor fan af den facon. Et sjal skal kunne bindes - også uden at det bliver nødt til at nå én til knæene for at blive bredt nok. Håber, at det giver mening :-)

    SvarSlet
  18. Spennende med sjal som fyller flere behov☺ Smart med de endene, som gjør at det kan festes på flere måter. Og så er det pent samtidig☺

    SvarSlet
  19. Og skulderblad var med ud til fyret. Herligt og en saa flot farve til dig. De "gamle" sjaler der bindes paa ryggen..... en herlighed. Har selv et hedebindesjal og kan ikke undvaere det. Det er dog mere raat i det ( kun retstrik uden blondebort), saa det kunne jo taenkes......
    Den sokkebog ser spaendende ud. Maa tage en kigger.

    SvarSlet
  20. Sikke skønne fotos 💙og dit ny sjal er da et hit. Meget smukt syns jeg - og kommer på min strikkeliste.

    SvarSlet
  21. Et supersmukt sjal! Lige din farve. Og et skønt mønster. Dejligt at det kan bindes, så det ikke hele tiden er i vejen. Sokkerne er også dejlige, men det er mere sjalet, jeg savler over. Måske jeg også skulle udfordres med et Geilsk sjal?
    Fantastiske farver ved Rubjerg knude. Nu lysner forårshimlen forhåbentlig. Dagen i dag har i hvert fald været skøn.

    SvarSlet
  22. Det er ikke mye som minner om mai- og snart sommer vær her heller. Det regner og blåser om hverandre. Før helgen snødde det!

    Men når det er sagt er det hyggelig å strikke i all slags vær, så lenge du kan sitte inne.. :) Og sjalet du har strikket er som vanlig nydelig utført. - Når jeg leser meg igjennom innleggene nedover, skjønner jeg at det er en stund siden jeg har vært innom her sist. Jakken du strikket fra Kim Hargreaves var så nett og fin i fasongen. Om den var rask å strikke er det ikke umulig at jeg tar den med som et feriestrikketøy. Den så både luftig og lett ut, også kan jeg ikke få nok av korte jakker som jeg bruker til kjoler og skjørt.

    Ha en fortsatt fin uke.

    SvarSlet
  23. Nå skal været slås om, det er meldt sol og høye temperaturer.
    Håper det bliver slik hos jer også !

    Det fine sjalet, og for en herlig farger på tweed garnet. Måske jeg gør lige som dig, og strikker helt lik. Falt pladask for det !

    Ha en skøn dag videre !

    SvarSlet
  24. Smukt sjal i en skøn farve. En rigtig god ide med glatstrikning i stedet for ret. Tak for din beskrivelse af de gamle bindesjal. Sokkerne også fine. Jeg er meget imponeret af alt det strik du når. Glæder mig til næste måneds sjal og sok projekt :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.