29. december 2014

Feriedage

Juleferie er lig med nye projekter. Pyjamasdage, hvor der slet ikke kan være tale om at bruge tid på at komme i tøjet - ja, jeg går også tur i min pyjamas - jeg tager bare et par regnbukser over pyjamasbukserne;-) og så er julen ikke mindst samvær med de allerkæreste. Sådan blev julen ikke helt i år, for Lillefrø og hendes forældre har været syge og vi har slet ikke set dem i julen. Nu håber vi på, at vi kan mødes til frokost i morgen. Heldigvis har min yngste søn sørget for, at der trods alt blev lidt jul i det lille hjem. Nye projekter? Næh, ikke før i går, hvor jeg begyndte på en ny kjole. Til gengæld er min Velfærdsmodel blevet færdig.


Den opmærksomme læser vil straks bemærke, at ærmerne er alt for korte. Jeg havde simpelthen ikke nok garn og måtte pille halvdelen af første ærme op, for at få dem ens. Dette på trods af, at  strikkefastheden er overholdt og jeg ikke tog så mange masker ud i kjolen som opskriften foreskriver. Da jeg ikke talte nøglerne i kittet, kan jeg ikke her bagefter sige, om jeg har fået udleveret det rigtige antal bundter eller der er fejl i garnberegningen, så det lader jeg ganske enkelt hvile. Jeg gik efter at få ærmerne så lange som muligt og har brugt garnet til sidste stump, men ville altså godt have haft dem helt lange. Der er dog ingen tvivl om, at jeg nok skal blive glad for Velfærdsmodellen alligevel, for den er super behagelig at have på :-)


Jeg har haft en del bryderier omkring den. For det første fortrød jeg, at jeg valgte bomuld/uld - mest på grund af farverne, som jeg synes er lidt for douche til min smag. Dernæst på grund af den først valgte orange kontrastfarve som jeg endte med at skifte ud med en gulorange supersoft. Endelig er jeg ikke fan af at sidde og snurre en helt kjole rundt, når jeg strikker ærmer, det er iøvrigt også en belastning for musklerne. Jeg vil langt hellere sy ærmerne i bagefter. Manien med at undgå montering, har ikke høj kurs hos mig - det har også store ulemper, ikke mindst at strikketøjet bliver ubehageligt at sidde med. Endelig synes jeg, den går lidt for højt op i halsen, men det havde jeg jo allerede set og kunne sådan set bare have sænket halsudskæringen ;-)

Bemærk lige den super skønne perlemorsknap, coated med voks som jeg købte sammen med kittet hos Tante Grøn i Odense - jeg er kun ærgerlig over, at jeg ikke købte nogle flere, da jeg havde chancen, for jeg har ikke set dem i Aalborg. Det er "coatningen", der gør den til noget helt specielt, men det er lidt svært at gengive på billedet.


Uanset de mange bryderier, så har Bente Geil igen lavet en skøn model med fine og finurlige detaljer - det være sig de kontrastfarvede hestetømmekanter og lommeposen med strikket knaphul gennem 2 lag. Jeg har noget rødt geilsk uld på hylderne sammen med en stærk rød angora fra Garnudsalg og har næsten slået op til endnu én, denne gang med helt lange ærmer og kun i de 2 farver rødt, så som du kan forstå, er jeg så glad for det endelige resultat, at jeg med glæde vil gøre det igen :-)


Rigtig godt nytår til jer allesammen :-)

FaktaBoks
Design: Bente Geil: Velfærdsmodel
Garn: Geilsk Bomuld og uld + Supersoft til kanter
Fra lager: Mjah, det er jo et stykke tid siden, jeg var i Odense ;-)
Anvendt: Ved det faktisk ikke helt, kjolen må vejes, når jeg engang tager den af igen ;-)
Farve: Blå
Købt hos: Tante Grøn i Odense og supersoft hos Hønsestrik i Aalborg
Pinde: 3
Str: Small
Ny teknik: Måden lommeposen og knaphullet er strikket på, har jeg ikke lavet før.
Bemærkninger: Et strikketøj, der er så enkelt, at du kan have det med allevegne, men det bliver tungt at sidde med, når der skal strikkes ærmer og lommepose. For at gøre kanterne mere markante er de strikket i dobbelt supersoft.

33 kommentarer:

  1. God romjul til deg:)
    her har jeg gått glipp av mange nydelige kreasjoner. Så flotte vesker/bager under her!
    Nydelige outfit til dine små også, og jeg likte denne kjolen godt! Kontrastfargen og knappen ble den berømte prikken over i'en:)
    Nyt overgangen til et nytt år, knus:)

    SvarSlet
  2. Fin er den nu blevet ;)
    Hvis du putter selve kjolen ned i en lille stofpose, så du kun har ærmerne fri, er det meget lettere at strikke ærmer uden at skulle dreje hele arbejdet ;)
    Eller du kan strikke ærmerne først ;)

    God nytår ;)

    SvarSlet
  3. Fantastisk velfærdsmodel, og dejligt med pyjamasdage. Glæder mig til at se hvilken kjole du nu har på pindene. Jeg har nogle stykker + dem som endnu kun er ønsker eller tanker og streger på papir. Glæder mig til at få tid:-)
    Godt nytår til dig.

    SvarSlet
  4. Gledelig jul til deg;)
    Den ble jo veldig fin syns jeg. Syns det gulorange garnet gjorde seg;) Men så ergerlig at det ikke er nok garn. Jeg strikket bambus genser og bukse til min nevø forleden vinter i grønt og blått. Måtte strikke striper på slutten for å ha nok garn, maks en halv meter igjen ;)
    Du inspirerer meg stadig med nye flotte prosjekter;) Jeg har garn og mønster fra Karen Noe på vent, nå er det Skappelgenser i patentstrikk på pinnene. Nå skal jeg innta gostolen og nyte kaffe og strikkepinner etter en tur ut på blankis !! Håper du får lillefrø og familien på besøk i morgen;) Romjulsklem fra Ann-Mari

    SvarSlet
  5. Den klæder dig fantastisk godt - jeg kan faktisk godt li farverne sammen og til dig - og måske en fin variation med korte ærmer og bomuld/uld til mindre kolde dage. Jeg er vild med knappen...måske man skulle besøge butikken....;-) Men lidt irriterende, når man opdager der ikke er garn nok uanset årsag!! Ja det er skønne fridage - de skal nydes og bruges - jeg håber dine kære er ved at være raske igen og I kan være sammen.

    SvarSlet
  6. Din Velfærdsmodel passer godt til dig alt inkl.
    Selvom det er surt show, at skulle lave sådan en feberredning af projektet...
    Kan du ikke veje den, sammenligne med opskriftens angivelser og vurdere, om der er fulgt for lidt garn med? Længere ærmer må da være adskillige gram tungere?
    Jeg synes ikke det er helt rimeligt ift. prisen med den slutning på strikkeriet.
    God fornøjelse med den røde udgave. Den lyder også smuk!

    SvarSlet
  7. Heisann Lene.
    Så flott Velferdsmodell du har strikket. Virkelig fin er den, og den står faktisk på min liste. Ja, jeg hadde allerede samlet inn garnet nå før jul ( garn fra butikken, Hverdags) men så la jeg det tilbake, for jeg visste jeg ikke rakk å strikke noe sort på en stund, siden jeg nå skal strikke to gensere.....
    Men du er allerede på nr to! Ikke verst.
    Synd det med for lite garn. Du kan jo veie kjolen, og ringe med Tante Grøn, og si det var for lite garn, og få tilsendt. Med striper er det ikke så farlig med innfargingen, synes jeg.
    Late dager her også. Sophia er endelig blitt frisk. Håper Lillefrø og foreldrene også snart er på bena igjen.
    Må da ha deilige dager. Klem

    SvarSlet
  8. Lidt øv med din kjolesærmer, men syntes du har fået det til at se fint ud.
    Ja det er træls med alt det sygdom der er over det hele i den her tid. Håber de er klar til i morgen.

    SvarSlet
  9. Syns den ble fin jeg. Du har gjort det beste ut av det med ermene :-)

    SvarSlet
  10. Flot kjole. Og farverne er helt perfekte. Hvor er det synd, at Lillefrø og familie har været syge i julen. Lillefrø er jo ellers lige i alderen, hvor juletræ, dans om juletræ og gaver er noget af det dejligste at opleve.
    Nattøjsdag har vi herhjemme, allesammen, børn, børnebørn, svigerbørn 1. juledag. Og det klæder os alle sammen :-)

    SvarSlet
  11. Den er flot. Til de priser sådanne sæt har burde der være nok garn.
    Pyjamas dag på vej snart.
    God nytår.

    SvarSlet
  12. wow, hvor er den flot. jeg er lige startet på min i gul og röd með lilla kanter, glæder mig!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  13. Din model er rigtig flot. Jeg kan dog godt forstå,du gerne ville have lange ærmer. Jeg sidder også og overvejer en toer, men i samme garn igen, da jeg er lidt uldsart. Tror også der skal være noget rødt i.
    Håber familien er ved at være raske igen.

    SvarSlet
  14. Det lyder som en rigtig hyggelig jul, altså, altså bortset fra sygdom hos Lillefrø og familie.
    Godt at de er ved at være ovenpå igen.
    Hvor er din Velfærdsmodel blevet fin.
    Jeg har også lige slået op til den.
    Med hensyn til manglende garn, syntes jeg du skal kontakte butikken og bede om ekstra garn.
    Der skal altid være nok når det er et kit.

    SvarSlet
  15. Hvor er det dog ærgerligt med sygdom i julen, men mon ikke I finder en måde at kompensere på?
    Din kjole er blevet flot, og den klæder dig rigtig godt; personligt synes jeg, farverne er fine til dig.

    SvarSlet
  16. Jeg er helt enig med dig. hellere sy ærmer i end at få ondt i skuldre og arme. Jeg strikker næsten aldrig voksenmodeller topdowm.Men det er en flot model med mange gode detaljer, jeg har også opskriften.
    Synd at sygdom ramte familien, vi har passet Iris i 4 dage før jul og løb ind i en voldsom maveomgang - synd for den lille størrelse med bleskift flere gange i timen.

    SvarSlet
  17. Wow hvor er den bare blevet flot ! og perfekt med de gule kanter. Jeg synes nu halsudskæringen ser flot ud :o) Herligt med pyjamasdage. Her har jeg ikke helt kunnet holde fri fra hustømning - men lidt frihed er det da blevet til.

    SvarSlet
  18. Jeg pipper lige med om, hvor fin din velfærdsmodel er blevet ...tænker også du skal prøve at veje den og så kontakte butikken, jeg har garn tilovers fra min kjole, så jeg tænker næsten, at der har manglet i dit kit. Også jeg overvejer en nr, 2 :-)
    Yts ide med at lægge kjolen i en pose , det vil jeg da afprøve en dags tid

    SvarSlet
  19. En fantastisk kjole.Og den klæder sig bare så fint. Jeg ville ønske, min krop var til strikkjoler, men der er vist for mange "utilsigtede hændelser" ;)

    Det der med pyjamas-dage har jeg også praktiseret. Det er simpelthen så skønt at gå lidt i hi.

    SvarSlet
  20. Øv, øv, øv med den sygdom. Håber, at I får dem at se i dag. Kjolen klæder dig SÅ godt. God fornøjelse med den næste :-)

    SvarSlet
  21. Fortsatt god jul ønskes deg.
    Nydelig kjole. Selv om det har vært "irritasjoner" underveis har jo resultatet blitt flott, og du er jo så flink til å strikke plagg som passer deg så godt. Hvis det er mulig, bruker jeg å strikke ermene før jeg sluttfører resten, for som du sier, det blir for mye "ballast" når man til slutt tar fatt på ermene.

    SvarSlet
  22. Hvor er den superflot til dig og lækre farver du har valgt. Den er bestemt også på min to do liste

    SvarSlet
  23. God bagjul til dig. Det er bare en flot model den velfærd, er igang med en kopi i ensfarvet af den. Det er for dårligt at der ikke er garn nok, ville ringe og spørge, når du har vejet den.
    Har ikke nået pyjamasdage denne jul, men det er også det bedste jeg ved, og man får så mange ideer og slået op til så mange projekter.

    SvarSlet
  24. Æv med ærmerne - det ville have klædt modellen med lidt længere ærmer. På den anden side er den nok mere anvendelig med de lidt kortere ærmer.

    Ellers synes jeg at den super flot. Den klæder dig, og den mørk gule farve står så flot til de 2 blå farver. Virkelig genialt - Lene!

    Det var synd at den ene halvdel af familien var syge. Det er ikke lige noget man har lyst til at bruge juleferier på, men nok desværre noget der sker ofte når der er små børn. Jeg kan komme i tanke om flere "jule" da ungerne var små, hvor alt ikke lige gik som forventet, men heldigvis er der jo ikke lang tid til næste jul 😀

    SvarSlet
  25. Og så er jeg så glad for at det ikke kun er mig, der kan tilbringe en hel dag i pyjamas..........

    SvarSlet
  26. Melder mig lige på banen igen. Jeg er sikker på du har fået for lidt garn. Jeg tænker at du ved en fejltagelse har fået antallet svarende til den tynde uld i stedet for uld/bomuld, så jeg synes du skal kontakte dem, så dine ærmer kan få den længde du ønsker.
    Tak for din omsorg ang strikkekrise. Tror den er ved at lette lidt. Godt nytår.

    SvarSlet
  27. Den ble lekker ! Vil ønske deg godt nyttår! Klem fra Beth

    SvarSlet
  28. Også godt nytår til dig. Din kjole er simpelhen så flot. Dog kan jeg godt forstå den er tung at sidde med når ærmerne skal i.

    SvarSlet
  29. Jeg synes den er fin i farverne og at den sidder rigtig flot på dig. Jeg synes det er svært at vurdere på halsudskæring osv. før efter man er helt færdig, men jeg kender godt følelsen af at 'jeg kunne jo lige have....'
    Du og dine kære ønskes alt der bedste i 2015

    SvarSlet
  30. Hvor er den fin - korte eller lange ærmer. Godt nytår!

    SvarSlet
  31. Hej Lene
    Og rigtig godt nytår til dig. :-)
    Sikken en skøn kjole du har strikket, - syns faktisk farverne er rigtig smukke til dig. men gir dig ret mht ærmelængder og halsudskæring. så nu glæder jeg mig til at se den røde udgave du har på pindene nu.

    SvarSlet
  32. Veldig fint kjole har du strikkt...
    herlig koselig :-)) Nytter pyjamasdage, riktig fint. Kos deg.
    Ha et godt nytt år. Tusen takk for vakker bloggår som var. Gleder meg ny.
    Stor klem fra Viola

    SvarSlet
  33. Godt Nyttår til deg, så flott model!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.