4. oktober 2015

På tur med en ommer!

Bag denne kryptiske titel gemmer sig en mindre strikketragedie ;-) Jeg er færdig med min smukke Colorwork nederdel, men den er - ak og ve - blevet for stor. Det kan ikke umiddelbart ses på billedet, men det er fordi jeg lige har hevet op i den. I løbet af dagen i går gled den længere og længere ned og kunne næsten tilsidst glide ned over rumpen - dog kun næsten ;-)


Øv, øv, øv - det er altså en ommer. Jeg har overvejet indsyning og indsnit, men det kommer ikke til at fungere i det fine vævestrikmønster, så det er helt forfra og så må denne i gavekassen til der kommer én forbi, der kan passe den. Jeg er fuldstændig vild med den og må bare lave den med det samme igen - det kan slet ikke gå for stærkt. Men hvor kommer turen så ind i billedet?


Allerede på Fanø spurgte Vibeke mig om jeg havde set Isagers "nye" butik på gården. Det havde jeg ikke, så jeg var ikke i tvivl om, at vi skulle på tur. Vibeke havde ærinde hos Isager, men det fortæller hun garanteret selv om - her ses Vibeke, Marianne og Torhild fordybet over de ting, Vibeke har med :-)

Og så må jeg vise den smukke kjole som Vibeke selv har designet :-) Bedre placering end foran Spinni og Tvinni reolen kan man næsten ikke få.


Vi tilbragte et par skønne timer i en utrolig smuk og lækker butik, hvor den ene fristelse lurede efter den anden. Jeg var på udkig efter Merilin til en Julerose, men mere om det tilsidst. Allerede inden vi kom indenfor traf vi på Bodil, der er i det nordjyske for at undervise. Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til :-)


Bag butikken ligger den fineste "skærehave", hvor Marianne Isager gik rundt og plukkede den smukkeste buket, når hun ikke lige talte med Vibeke - der er planer i det Isagerske hus om udvidelser til et helt tekstilcenter, men det må der skrives om, når det bliver en realitet. Marianne Isager er en ufatteligt iderig og foretagsom kvinde - så det bobler jo nærmest omkring hende af gode ideer hele tiden. Butikken har åbent hver dag året rundt fra 11-17 og den er virkelig turen værd. Næste gang jeg tager derop skal det kombineres med en ordentlig tur rund i den Tvedstedske natur, for den er noget helt særligt :-)


Og hvad kom der så med hjem? Jeg beherskede mig - og købte kun, hvad jeg gik efter. Den skønne Merilin kvalitet, der består af lækker uld og hør - garnet bliver sådan lidt sommeragtigt, selvom det mest er uld og tolker jeg - perfekt til "varme kvinder" - læs kvinder i overgang, selvom jeg ikke har prøvet det før og derfor ikke kan udtale mig helt slagfast ;-) Vibeke og jeg har stillet hinanden en strikkeudfordring - men den starter først i 2016. Vi skal strikke et sjal og et par sokker hver måned i 2016 :-)


Og nu må jeg så strikke på Colorwork-jakken, medens jeg venter på nyt garn til min nederdel. Men i dag er Lillefrø og jeg i gang med at lave tørrede æbleringe - hun har fået lov til at styre "æblemaskinen" :-)


Ha en rigtig dejlig søndag :-) Faktaboks til Louise Hardens Colorwork nederdel må vente til jeg har strikket om. Kan du ikke vente, så besøg Louises hjemmeside :-)


27 kommentarer:

  1. Den er godt nok flot til dig, og som du siger, kan vi ikke se det på billedet. Øv øv øv men der er jo ikke noget der er mere irriterende end når det ikke sidder som det skal. Den gård lyder da absolut som et besøg værd, hvis jeg kommer på de kanter.

    SvarSlet
  2. Den nederdel er bare så flot og farverne er lige dig. Ærgeligt at den er for stor, så det er godt at du har gå-på-modet til en til. Jeg har aldrig besøgt Isager, men det lyder som om det er et besøg værd.

    SvarSlet
  3. Øv Lene for den er godt nok afsindigt flot. Godt at du ikke har mistet modet, men er klar til en "tur" mere :-) Uha for en tur til Tversted. Kanske man skulle en tur nordenfjords en dag :-)

    SvarSlet
  4. Ærgerligt med størrelsen...nu er der en anden som kan blive forkælet :-) men hvor er den bare smuk og i den fineste farvekombination...kan godt forstå du må ha en ny ;-)
    En herlig tur I har haft - der må jeg op en dag :-)

    SvarSlet
  5. Kære Lene.
    Tak for en skøn tur:-) Jeg glæder mig allerede til næste gang vi skal snakke/strikke:-)
    Dejligt også at hilse på Bibi.

    SvarSlet
  6. Hvor er den flot, ærgerligt med en ommer, men der er ikke andet at gøre end forfra igen. Jeg og min familie besøgte Isager butikken i sommer, den er fantastisk. Min svigerdatter faldt over et sjal, dom jeg er igang med. Dejlig du har en god hjælper i Lillefrø. Det ser ud til hun nyder det. Forøvrigt er Tverstedsøerne et besøg vær, en rigtig skøn natur. Jeg vil lige ønske dig tillykke med dit nye barnebarn :-)

    SvarSlet
  7. Nej hvor træls - sådan en skøn nederdel, det er godt nok ærgeligt, men du er nødt til at starte forfra, det kan jeg godt se. Alternativt kunne du selvfølgelig bare tage 10 kg på, så den passer, men så kan du ikke passe alt det andet lækre strik du har, så det går nok heller ikke.
    Jeg er dog ikke i tvivl om, at det ikke varer ret længe før vi ser en ny nederdel her på kanalen. Så hurtigt som du har strikket den anden, så varer det ikke længe tror jeg.

    Jeg er vild med Vibes kjole. Hun er virkelig en haj til at designe - utrolig flot kjole.
    Marianne Isagers nye butik ser også skøn ud. Minder meget om Tøndering i sit udtryk.

    SvarSlet
  8. Hej Lene
    Sikke en flot nederdel og for mig at se sidder den helt perfekt. Jeg selv synes ikke strik skal sidde alt for stramt, da det altid smyger sig. Hvis det var mig, ville jeg sy en bred elastik på indersiden i taljen. Jeg ved ikke lige hvordan taljen ser ud men det burde kunne lade sig gøre.
    Hilsen Dorte

    SvarSlet
  9. Du har da været i godt selskab, både på tur og i køkkent! Er Isager flyttet fra den flotte træbygning i Tversted? Det må jeg da have på besøgslisten til Nordjylland.
    Ja... altså det med for stort og pilop eller læg væk lyder jo bekendt... mit Isbjerg bliver pillet op!
    God strikkefornøjelse med ommer'en... og jakken

    SvarSlet
  10. Skjønner godt at du vil lage et skjørt til. Det var utrolig lekkert! Kjedelig at det ble for stort da.

    Stilig kjole på bildet lenger ned :-)

    SvarSlet
  11. hej Lene,
    ærgerligt at det er en ommer, men med dit tempo varer det nok ikke længe til den næste er færdig.

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  12. Pokkers ogsaa. Sikke noget. Hvad med at sy en bred elastik i for oven??? Kunne det ikke redde situationen???Den nederdel klaeder dig flot og det er en dejlig farvesammensaetning.

    At du kunne holde dig til listen, jamen Lene dog, hvad sker der??????

    Og saa maa I godt holde op med at komme goedning i Lille-Froes maelk. Den pige vokser alt for hurtigt til at jeg kan naa at foelge med. Suk. Tiden gaar, nej, tiden iler.

    SvarSlet
  13. Jeg kan se det for mig:din nederdel, der glider ned om hælene :-) Godt, det ikke skete
    Hvor er det ærgerligt, den er blevet for stor, den er superflot til dig.
    Det er imponerende, du kunne holde dig til det planlagte indkøb, der er meget, der frister i Tversted

    SvarSlet
  14. Ærgeligt, når tøjet ikke passer. Men god model, kan man godt holde til at strikke to gange :-)
    Butikken i Tversted ser indbydende ud. Googlede lige Tversted, det er godt nok langt væk (fra mig), så der kommer jeg nok ikke lige forbi og bliver fristet :-)

    SvarSlet
  15. wow, hvor blev den helt igennem fantastisk flot og smart, din nederdel. og öv,öv,öv at den ikke passer som du vil. stor respekt for at du gider strikke den igen, uha!
    kh.fra Island
    Frida
    ps. sikke dog en lækker kjole din veninde har på

    SvarSlet
  16. Hei Lene
    Hvor flott er vel din nederdel/skjørt!!! Og det kler deg så godt, og det står visst LENE på det også.
    Men så synd den ble for stor. Og det er riktig skummelt hvis det sklir ned. Det har jeg nemlig erfart, en gang jeg stod med skjørt nede på knærne. Heldigvis hadde jeg en sid cardigan over.
    Har du tørketrommel kan du filte den litt der, slik at den minsker litt i strs. Jeg gjør det ofte. Men husk at den krymper mer på lengden enn på bredden.
    Selv strikker jeg nå på et skjørt, som jeg HÅPER vil passe når det er ferdig!!!! Jeg har endret både garn og pinnetykkelse, så det er alltid spennende å se det ferdige resultat. Krysser strikkepinnene for det.
    Ellers vil jeg takke for kommentaren på min ferdige Ravello. Jeg er så glad for den. Og bare så du vet, så er min far Spansk, så jeg elsker jo Desigual, og har alltid vært glad i sterke farger og mønster. Spessiellt blomster, striper og prikker! Derfor er jeg også vill etter Marimekko.
    Det var da en lekker butikk ( Isager ) og du må vise flere bilder derfra, om du tar turen igjen. Den kjolen var kjempefin. Både i fasong og farger. Du skal vel ha deg en ny kjole igjen, Lene? ;)
    For tiden starter jeg på flere nye prosjekt hver uke. Det er da bare helt i orden, synes jeg selv.
    Ha en fin uke.
    Klem

    SvarSlet
  17. Hvor ærgerligt med nederdelen, men ja vil også foreslå at strikke en ombukningskant på og putte et bredt elastik i den. Mest fordi jeg nok ikke selv ville få strikket en ny ;-)

    Og tillykke med det nye barnebarn :-)

    Jeg må vist også hellere forbi Isager næste gang jeg skal hjem til Tversted, og gramse lidt på det der Merilin. Har lige købt Haumanns Baby it's cold outside, og der er jo flere af modellerne der er strikket i det, så det kunne godt være sønnen skulle udsættes for noget strik i det, når han en gang kommer ud :-)

    SvarSlet
  18. Ej, det er altså ærgerligt med den flotte nederdel, men så er der jo en anden der får glæde af at bære sådan en smuk model, og med den fart du har på pindene har du snart en der passer. Pyh, bliver da helt svedt, både et sjal og et par sokker hver måned, det er da noget af en udfordring, det glæder jeg mig til at se.
    Helt misundelig over at bo så langt væk fra Isagers butik, men nok også besparende.... Det ser bare så hyggeligt ud.

    SvarSlet
  19. Du strikker fort en ny ! Vibeke sin kjole er jo bare lekker, men dere har så fin figur at dere kan bruke slike kroppsnære.. Merilingarnet må jeg kanskje prøve ut, hmm

    SvarSlet
  20. Som andre allerede har sagt.. den er megaflot og så er det hamrende ærgeligt at den er for stor. Klart en ommer.

    SvarSlet
  21. Sikke en dejlig tur I har haft. Der ser hyggeligt ud i butikken og garn-godter, dem er der jo masser af.
    For pokker, hvor er det ærgerligt at nederdelen er blevet for stor. Håber at nummer 2 kommer til at passe perfekt :-)

    SvarSlet
  22. Dejligt med godt vejr i Tversted. Min ipad åd det første af en anden kommentar jeg skrev her, så det kan være jeg gentager mig selv: sikke en flot nederdel, men ærgeligt at den ikke passer! Det er så irriterende, specielt når man ikke engang kan redde opgaven med en omgang fastmasker i kanten.
    Det er en usædvanlig smuk kjole hende Vibeke har designet. Jeg håber den snart kommer i handelen.

    SvarSlet
  23. Nederdelen er superflot - kan godt forstå, at du vil strikke en ny. Det er ikke så chickt at gå og hejse op i sin nederdel hele tiden ;-))))
    Jeg er imponeret af, at du holdt dig i skindet og kun købte, hvad du kom efter. Med så meget lækkert garn omkring dig.
    Det, du købte - Merilin - er det garnet, du ikke har prøvet, eller varmen ;)
    Jeg har endnu en tur til hendes butik i Tversted til gode - det må komme - sådan lige pludseligt.

    SvarSlet
  24. Jeg har prøvet det samme med en strikket nederdel. Jeg endte med at sy en for i, så det strikkede ikke kunne give sig, og så slap jeg for at strikke en ny ;o)

    SvarSlet
  25. Ja, det var sjovt lige at mødes i Tversted. Tak for en god gang massage, jeg er lidt mindre stivnakket efter en tur på briksen.
    Jeg er helt betaget af Nordjylland, så flot en natur og skønne mennesker, jeg mødte på mine workshops.
    Synd at din nederdel er for stor, den så så flot ud på dig, da vi mødtes. Men du får nok hurtigt strikket en ny.

    SvarSlet
  26. Hvor ærgerligt med nederdelen :-/ Den første nederdel jeg strikkede endte med at være 3 x for stor :-D

    SvarSlet
  27. Kan du beskrive hvordan man gør, det der vævestrik. Det ser spændende og meget flot ud.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.