22. december 2016

Den sidste gave

Så nåede jeg i mål med den sidste gave i moskusuld. Det blev til 2 sjaler, 1 patenthalstørklæde og 1 hals og 1 hue :-) Jeg har bestræbt mig på at bruge ca. 100 g til hver gave og har i skrivende stund 100 g tilbage som jeg håber bliver til et vårsjal til mig selv - nu må vi se :-) Den sidste gave er en "hals" strikket i forskudt rib, hvis du har lyst til at strikke en, kan du se fremgangsmåden i faktaboksen. Jeg har strikket med 2 tråde.


og en "slouchy sockhead hat", strikket med 1 tråd.


Garnet er dyrt - ja, men jeg har aldrig strikket med noget der overgår i blødhed og kradsefrihed. Det er stadig de lækreste fibre, jeg nogensinde har prøvet og det er en luksus jeg vil unde mig selv at tage op fra tid til anden.

Der er kommet nyt på "biblioteket" - jeg har købt alletiders mønsterbog i Hønsestrik. Lesley Stanfields og Melody Griffiths 300 strikkemønstre. Den udmærker sig ved, at hvert afsnit indledes med flotte oversigtskort over de forskellige mønstre og at de forkortelser, der bruges i de pågældende mønstre er vist i bunden på hver side, så man ikke skal sidde og rode med signaturforklaringer bag i bogen. Kan du absolut ikke undvære dette, jamen så er der også en side bagest i bogen, der kan slås ud, så du altid kan se alle forkortelser. Det er detaljerne, der gør det ;-)


Jeg var så heldig at få et gavekort til Aalborgs nye garnbutik Skabagtig og det måtte naturligvis straks omsættes. Butikken har mest Sandnes garn, men udmærker sig i mine øjne ved, at de fører det lækre Malabrigo, der har så smukke farveforløb. Derudover har de også Hedgehog som bl.a bliver anvendt i nogle af Stewen Wests opskrifter. Utrolig sød og imødekommende ekspedition - blev budt på et glas fredagsvin, selvom jeg måtte takke nej :-)


Jeg kom ikke tomhændet derfra ;-) Tilbage er at ønske jer en rigtig glædelig jul - tak for alle jeres kommentarer og mails i året, der er gået :-)

Faktaboks
Design: Kelly McClure: Sockhead hat, halsen er min egen
Garn: 100% ren moskusuld
Garn fra lager: I den grad ;-) Købt i sommer i en ren moskusrus på Saltum Uldfestival
Anvendt: 100 g
Farve: Natur
Købt hos: Niviarsiaq.gl - Birthes stand i Saltum
Pinde: Hue: p 3, Hals: p 5
Str. One size
Bemærkninger: Halsen er strikket med dobbelt tråd. Slå 104 m op på p nr 5 og strik rundt i forskudt rib på følgende måde: *Omg. 1-10 2r, 2vr. Omg. 11-12 r. Omg. 13-22 2vr, 2r. Omg. 23-24 r.* Gentag fra * til * indtil halsen måler ca. 33 cm eller du synes den har den rette længde .

17 kommentarer:

  1. Glædelig jul, kære Lene, og mange tak for inspirerende indlæg og gode kommentarer i løbet af året.
    Modtagerne af dit strik i moskusuld har noget at glæde sig til :-)

    SvarSlet
  2. Åh, hvor fint!
    Rigtig glædelig jul :-)

    SvarSlet
  3. Rigtig god strikkejul til dig. Håber der bliver til et sjal i moskusuld til dig selv.
    Bogen med mønstre skal jeg da lige have kigget på, den ser spændende ud.
    Glædelig jul 🎄og godt nytår 🌟til dig og din famile inkl firbenede medlemmer 😊
    Glæder mig til at følge dig i 2017. Altid inspirerende ❤️

    SvarSlet
  4. Rigtig glædelig og fredelig jul, Lene. Tak for at du er den du er i blogland :-) Altid skønt at besøge din blog :-)
    Så flotte gaver du har strikket. Med et luksusgarn i tillæg er det da virkelig en skøn gave at få. Nu håper jeg det bliver et dejligt sjal du skal igang med når du skal begynde på det sidste. Tror jeg har den bog på engelsk - glæder mig til at se hva du finder på. En utrolig inspiration ihvertfal :-)

    SvarSlet
  5. Rigtig glædelig jul. Jeg ville ikke være ked af at være på julegave med dig. Det ser godt nok lækkert ud. Den bog har jeg også, det er jo nærmest en strikkebibel.

    SvarSlet
  6. hej Lene,
    det er nogle dejlige gaver du har lavet og det skal da belønnes med et moskus-projekt til dig selv. Garnet står på min ønskeliste :-)

    Glædelig jul og godt nytår til dig og dine kære

    Angelika

    SvarSlet
  7. Det er luksus å få sånne gaver :-)
    Spennende bok. Takk for tipset :-)

    SvarSlet
  8. Selv tak for året der nu går på hæld. Som du får strikket de rene lækkerier efter hinanden. Jeg har også et bundt moskusgarn liggende som "bare" venter på at blive til en lækker ting til jeg selv. God jul og godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
  9. Glædelig jul Lene. Og tak for den fine opskrift. Håber du får en god jul og et godt nytår, og tak fordi du sender en kommentar på min blog.

    SvarSlet
  10. Flere lækre ting i moskusuld, der er nogen, der bliver glade for gaverne i år.
    Rigtig glædelig jul til dig og din dejlige familie

    SvarSlet
  11. Jeg kan kun give dig ret mht moskusgarnet. Det er überlækkert. Er næsten færdig med min hue. Jeg er sikker på, at varmere hue kommer jeg aldrig til at få - og heller ikke en der er så blød.
    Hvor er dine moskus sjaler blevet lækre. Mon ikke der er nogen der bliver glade i morgen ?
    Skabagtig har jeg endnu til gode. Men jeg kan godt høre den skal checkes ud. :o)
    Kan I nu have en rigtig glædelig jul - spændende hvordan lille Diva tager alle løjerne.

    SvarSlet
  12. Moskus er bare luksus. Rigtig glædelig jul til dig og dine.

    SvarSlet
  13. Flotte ting! Jeg har et enkelt bundt moskus, der ligger, det skal jeg da vist have fundet frem!
    Glædelig jul, Lene🎄

    SvarSlet
  14. Kjære Lene, ønsker deg og dine god jul.
    KOSELIG stemning til oss i huset.
    Juleklem fra Viola

    SvarSlet
  15. Sikker på dine flotte gaver er blevet modtaget med stor glæde - moskusgarnet er bare lækkert. Punktum. Selvfølgelig skal du have et vårsjal :-)
    Rigtig glædelig jul til dig og dine, knus Lilli

    SvarSlet
  16. De skønneste lækre bløde gaver. Glæder mig til at få mit moskusgarn på pindene også. Din nye bog er da vist et must-have:-)
    Glædelig jul.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.