1. november 2016

Oktobers sjal og sokker

Oktober er fløjet afsted og afsluttes med influenza - ØV :-( Nå, men så kan jeg da heldigvis sidde her og blogge oktobers sjal og sokker i fred og ro. Heldigvis kan jeg stadig strikke, selvom jeg har fået en skade i min nakke og skulder - der arbejdes på sagen med akupunktur og snart er det en saga blot - håber jeg ;-)

Da jeg var til strik og yoga hos Isager købte jeg Susie Haumanns smukke Urban og faldt for Kerteminde. Jeg er endt med at lave min egen version med blå takkekant.


Jeg har skrevet om det mange gange før - det der med, om strikketøjet bliver en fornøjelse at sidde med eller ej. Jeg har strikket et helt sjal i det lille vævestrikmønster, der også optræder i de farvede felter på Kerteminde og elskede det - hyggede mig virkelig med det, men på Kerteminde kom jeg til at hade mønsterpindene så meget, at jeg hellere ville afslutte med en takkekant end strikke endnu en rapport ;-)


Måske er det på grund af de lange vr-pinde, der generelt er på sjalet - vævestrikmønsteret er desuden her strikket fra vr-siden, hvor det er strikket fra r-siden på Shawl. Men nu er det færdigt - en rapport mindre end originalsjalet og med takkekant. Jeg er blevet rigtig glad for den løsning, der også tilfører sjalet en smule mere koncentreret blåt ;-)


Jeg har brugt de samme farver som originalsjalet og har på den måde arbejdet en del udenfor min komfortzone ;-) Jeg har mere end én gang tænkt, at jeg skulle have valgt lidt andre farver - en bund i lys turkis og lidt marine ;-) Men så må jeg jo strikke et til - på trods, he he. Besættelsen af blå kan føre til mange ting ;-)


Oktobersokkerne er de samme som septembers, der af mig er blevet kåret til de absolut dejligste hyggesokker ever - her strikket op i dejlig turkis.



Jeg kunne ikke lade være - jeg måtte også købe lidt af Frisenvangs tynde alpakka - her i smuk kaffebrun. Jeg har en ide til, hvad der skal blive ud af det, men det kommer nok til at tage lidt tid, før det bliver vist frem, for jeg har mange, mange ideer i gang i øjeblikket og enhver strikker ved, at når der arbejdes på mange projekter på en gang, så går der laaaaang tid, før der kan præsenteres noget færdigt.


Tusind tak for alle jeres kommentarer og mails til Capella sjalet. Jeg har forsøgt at svare på alle mails, men jeg har fået så mange, at jeg ikke er sikker på, at jeg har fået svaret alle, så bær over med mig. Nu er tiden kommet til at besøge blogland og se, hvad der er foregået, medens jeg har været væk og så er jeg meget, meget spændt på, hvilket sjal Vibeke har strikket :-)


Hun(d) er efterhånden et tungt skødebarn på 15 kg, he he ;-) Hvad gør vi, når hun kommer op på de fulde 28 kg ;-)
Ha en god dag derude, forhåbentlig influenzafri :-)

Faktaboks
Sjal:
Design: Susie Haumann: Kerteminde
Garn: Bund: Isager Alpaca 2, og følgende kvaliteter til de farvede mønsterrapporter: Isager Highland Wool, Alpaca 2 og Tvinni Tweed
Garn fra lager: Næh, købt hos Isager, da jeg var på kursus.
Anvendt: Bund: Knap 100 g (husk mit sjal mangler den sidste rapport) og 10-30 g af de øvrige farver
Farve: Bund, farve 4s, mønster: Highland Wool i Sky, Clay, Alpaca 2 fv 60 og Tvinni Tweed, fv 61s
Købt hos: Isager
Pinde: 3
Str. 70 x 1,92 m
Bemærkninger: Se tekst. Kunne godt være gået ned på en pind 2,5!

Sokker:
Design: Anni - fra Stephanie van der Linden: Op art socks
Garn: Sterk
Garn fra lager: 1 nøgler ja - 3 nøgler tilkøbt
Anvendt: Knap 200 g
Farve: Turkis - 825
Købt hos: Det første nøgle fået af Woolspire, de øvrige tilkøbt hos garnogco
Pinde: 3,5
Str. 38??
Bemærkninger: Sokkerne er strikket på rundpind 1 ad gangen. Jeg har strikket fra skaftet og ned - på helt traditionel vis :-) De bliver en del større end originalen, fordi jeg har strikket med tykkere garn (kortere løbelængde) end i opskriften og strikket på 3,5 i stedet for 2,5. Men på den måde får jeg et par rigtigt lækre hyggesokker. Jeg er fuldstændig vild med Sterk garnet. Det er blevet mit yndlings sokkegarn :-)

20 kommentarer:

  1. Kære Lene.
    Din stakkel, først rigtig god bedring til dig, håber snart at du er på højkant igen.
    Dit sjal er jeg helt vild med. Det er virkelig fint, og nogle dejlige og personlige ændringer du har lavet. Forstår godt din begejstring for sokkerne. Jeg nyder også mine i alle hyggestunder og må lave endnu et par:-) Glæder mig til vi ses, og du får lige en mail.

    SvarSlet
  2. Igen har du lavet superfine ting - sjalet er ret populært synes jeg. Men du har ret find en løsning - strik skal være en glæde. Sokkerne er sjove, måske man skal prøve dem på et tidspunkt?

    SvarSlet
  3. det ene superlækre sjal efter det andet, til dig selv? lækre hyggesokker kan man ikke have for mange af, specielt i DK hvor jeg nu altid synes at man sparer lige lovligt på husvarmen til min smag. håber du snart er på höjkant igen. hos mig er der ikke noget nyt strik, jeg ved ikke hvad der sker, har flere ting færdige, men gider ikke montering lige nu.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  4. Åh nej - rigtig god bedring med både influenza og nakke. Puh ha, det lyder træls. Godt du kan blogge lidt. En utrolig flot sjal du har strikket. Synes faktisk kanten virkelig rammede det hele ind på en spesiel måde. Du er altså så kreativ og dygtig Lene. Lækre sokker har du jo brug for nu - hold nu varmen og pas på dig. Knus fra Norge hvor det begynder at blive koldt...

    SvarSlet
  5. Nu har jeg ikke set Urban, så ved ikke hvordan det originale sjal ser ud, men dit er i hvert tilfælde meget smukt, kanten er rigtig fin til det, og synes at farverne er smukke sammen.
    Er også igang med de sokker, bare i herrestr., inspireret af dine flotte i sidste måned, så lånte bogen på biblioteket.
    Og kan du have en rigtig god bedring, har haft influenza, den startede allerede først i september, men blev vaccineret i går, i tilfælde af der kommer en anden virus.

    SvarSlet
  6. Jeg har også fra starten været varm på det sjal. Det var faktisk det jeg faldt mest for. Og garnet har jeg liggende, men af en eller anden grund er jeg ikke kommet i gang med det endnu. I stedet er jeg nu i gang med Århus nr 2 og et Ribe er strikket. Sådan kan det ind i mellem gå.
    Sjovt at se din version. Jeg elsker når det hele ikke går lige efter bogen. Fine sokker.
    Til sidst rigtig god bedring.

    SvarSlet
  7. Rigtig god bedring, Lene!
    Jeg synes, det er en fin løsning, du har lavet!
    Sjovt nok er næsten alt mit strikketøj i blå nuancer igen igen😊

    SvarSlet
  8. Sjalet ble kjempefint! Jeg likte din løsning med blå taggekant :-)
    Så modig du er som tar akkupunktur! Det har jeg ikke turt ennå :-)

    SvarSlet
  9. hej Lene,
    sjalet er superflot og kanten er prikken over i´et ! Varme sokker er uundværlige nu hvor det bliver koldt og vådt.

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  10. Det sjal er da noget af der flotteste. Fin farvesammensætning og smukt mønster . Og sokkerne ser rigtig hyggelige ud .
    God bedring med influenza og skulder, mon ikke du snart får has på det med de effektive nåle.

    SvarSlet
  11. Et vakkert sjal og superfine sokker, masse god bedring !

    SvarSlet
  12. Hvor er det et smukt sjal, du har lavet og så flotte billeder. Man kan næsten mærke let- og luftigheden i sjalet. Jeg synes rigtig godt om farverne, jeg øver mig også i at bruge brun, den kan sættes sammen med andre end de varme farver.
    Trist med influenza og ondt i skuldre og nakke, det er bestemt ikke godt for en massør, mon det er en arbejdsskade? håber du kommer den til livs :-)

    SvarSlet
  13. Hold nu op, hvor er det sjal altså flot, håber det kan varme dine skuldre
    Skønt at se, Diva trives og hygger sig i dit selskab

    SvarSlet
  14. Håber du er ved at være på højkant igen 🍁og så er jeg da svært begejstret for dit smukke sjal hvor din egen kan giver fint lyst modspil til de øvrige farver. - og sokkerne er rigtig skønne, rummelige og i et sjovt mønster. Begge dele er nu på min strikkeliste ;)

    SvarSlet
  15. Rigtig god bedring! Godt du kan udnytte tiden med andet...
    Smukt sjal. Fine farver. Jeg tror ikke jeg kommer til andet i brunt end mit Moskus sjal! Mn jeg kan sagtens se elegancen hos andres sjaler...
    Sokkerne er fede!!!

    SvarSlet
  16. Det er virkelig blevet godt dit sjal, flot med den blå kant {;o) (har jo også hang til blåt) dine sokker ser sjove ud, så selvom det absolut ikke er min ynglingsstrik, kunne der måske alligevel kommet sådan et par til Hende den skønne {;o)

    SvarSlet
  17. Kjempeflott sjal med lysblå kanten og perler... super.
    Sokker så fint med kaldt været. Før første frosten kommen... jeg vil tar en tur i byen
    og finne siste høstblomstene :-)) Ønskers god bedring. Jeg hadde to ganger akupunktur vellykket :-)) Kos deg. Koselig med hunden og slappe av.
    Klem fra Viola

    SvarSlet
  18. Hej Lene, god bedring til dig. Godt at du kan strikke på trods af influenza og muskelproblemer. Urban er en rigtig flot bog, jeg er blevet helt fascineret af Ribe derfra, men nu får vi se om den overhaler alle de andre ting. Hav en god bedring.

    SvarSlet
  19. Håber du er ved at komme dig og være ovenpå igen...Godt du hart selskab af Diva;-)Dit sjal er blevet så flot - jeg kan virkelig godt li den blå kant sammen med de brune farver - flot! Urban er en fin bog med mange flotte og mulige projekter ;-)

    SvarSlet
  20. Det er virkelig flot og en fin kant du har fundet på. Nu er der kommet sne og frost det skulle holde snue fra døren, og samme med dine 11 tørklæder og 11 sokker skal det nok gå.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.