17. februar 2014

Kraka Sjal

Jeg er så glad for at ha´ fået gang i pindene igen, at jeg er begyndt på rigtig mange nye projekter. Det skal da fejres, ikke? Dem hører I om, når de bliver færdige - lige nu vil jeg præsentere mit store Kraka sjal som er en gave til en ny kollega og veninde


Jeg har strikket det i en bredde på 2,60 m, så der er noget at svøbe sig i. Jeg har strikket det lækre garn helt op og lukket af med en kant af lysere grå. Jeg er vild med det enkle mønster med løbemasker, selvom de var lidt svære at få til at løbe i ren mohair. Når først mønsteret sidder i fingrene, kan tankerne bare løbe frit, for det kører helt af sig selv.


Det er blevet stort nok til at svøbe godt rundt om halsen også, hvis man vil bruge det som tørklæde og jeg er glad for, jeg holdt ud på de ekstra lange pinde, så det har fået en ordentlig størrelse.


Jeg har også været så heldig at få mange gaver i forbindelse med afslutningen af mit speciale. Af relevans her på bloggen er bogen Islandsk strik som jeg har fået af min dejlige svigerdatter, Lillefrøs mor. Jeg har jo allerede strikket er par modeller fra bogen: Endurreisn og Klukka spencer, men der er et hav af opskrifter tilbage, der skal afprøves. Jeg har allerede slået op ;-) Det er en af de flotteste strikkebøger, der er udkommet længe og jeg kan sidde og bladre i den i timevis.


Af søde, betænksomme Mona har jeg fået Annette Danielsens lille Hjertehæfte og heldigvis er opskrifterne både smukkere og heldigere end forsiden. Der er også her kommet et par stykker på To-Do listen, men der er ikke slået op endnu ;-)


Ha´ en dejlig aften :-)

Faktaboks
Design: Annette Danielsen: Kraka Sjal
Garn: 100% en-trådet mohair
Garn fra lager: Jah
Anvendt: 150 g
Farve: Mellemgrå
Købt hos: Tind Textil & Kunst
Pinde: 3,5
Str. -
Ny teknik:  Nej
Bemærkninger: Jeg kan mærke, at jeg kommer til at strikke en del Kraka-sjaler og tørklæder. Har allerede slået op til et nyt :-)

34 kommentarer:

Fríða sagde ...

nöj, sikke et lækkert sjal! og hvor er jeg glad og også lidt stolt over hvordan I dernede har modtaget bogen om islandsk strik, jeg synes den er rigtig vellykket og glæder mig til at se dine udgaver.
kh.fra Island
Frida

Camilla Bilgaard sagde ...

Hvor er det bare et fantastisk sjal du har stikket - hatten af for det!! syntes ny ikke lige det virker til at mønsteret er bare sådan lige..

Skønne bøger - og selvfølgelig velfortjent at du har fået dem :D

vibstrik sagde ...

Hvor er det smukt dit Kraka-sjal. Jeg har Grønlandsk moskusuld og mønsteret liggende, måske skulle jeg se at komme i gang. På mit strikkebord ligger bare også de to bøger du viser her, og pyha...hovedet arbejder hurtigere end hænderne. Det bliver spændende at se hvad du mere har på pindende. Det er altid en fryd for øjnene:-)

Mette G. sagde ...

Så smukt! Og selvfølgelig skal du bare starte en masse op. Man skal jo have noget at veksle imellem ;-)

Kludemutter sagde ...

WAU, det er flot dit sjal.
Der er en der er heldig.
Dejlige gaver du har høstet ;)

Mona Elisabeth Pedersen sagde ...

Hej Lene - det sjal er bare SÅ flot ! jeg så det jo 'live' da du strikkede på det i strikkecafeen forleden - og mønsteret er rigtig smukt og garnet lækkert. Jeg er glad for du kunne lide 'Hjertesagen' - der er bare så mange lækre ting deri.
Og tak for hyggeligt besøg og garn igår. :o) måske skulle jeg overveje et sjal ? ;o)

Marianne sagde ...

Hold hvor er det pragtfuldt det sjal - den helt rigtige størrelse, desværre bliver jeg tit lidt doven når jeg kommer til de laaange rækker ;0) - må se om jeg kan finde mønsteret for det sjal er bare for lækkert .
Lækre hæfter/ bøger du har fået - så dejligt

Sylvia sagde ...

For et fantastisk sjal du har strikket, Lene. Så spennende med løpemasker. Mønsteret r iallefall riktig lekkert.

Jegvsynes dere dansker er så heldige som har så mange flinke strikkedesignere! som utgir bøker HELE TIDEN! Den Islandske strikkeboken, som selvfølgelig er Islandsk, ser riktig herlig ut. Det blir spennende å se hva du velger derfra neste gang.

Til sommeren, skal jeg kun kjøpe strikkebøker når jeg er i DK på tur. Men man vet jo aldri om det havner noen garnbunter ned i kufferten også ;)

Ang hundebesøket hos oss, så er det en veldig snill hund. Den har en katt boende der hjemme, så den er vant med katter.
Vår katt er også snill, så det går fint med de to. Men vi lar dem ikke være alene i et rom sammen. Vi er der hele tiden. Ellers må katten ut, eller i et annet rom...stakkar. Men hun er gammel, og sover mye.

Så får du glede din kollega med det kjempeflotTe sjalet du har strikket.

Ascanius sagde ...

Hvor er det smukt, sådan et gad jeg godt lave/ ha;)

Britt sagde ...

Det ser rigtig dejligt ud, varmt, smukt, enkelt og størrelsen er lige mig :-) dejlige gaver, du har modtaget. Det er skønt med personlige ting

Lisbeths verden sagde ...

Ååå for et vidunderlig sjal, ser så deilig ut, ha en fin uke, klem fra Beth

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Dejligt sjal og dejligt du strikker igen....det er da ikke til at undvære :)
Mange hilsener
Ingrid

fru westerskov sagde ...

Sikke et skønt sjal. Det skal nok falde i god jord. Den islandske bog ser spændende ud, men jeg er desværre rigtig meget uldsart.

Pia sagde ...

Nøj hvor er det flot. Lange seje træk på omgangene. Godt du holdt fast i at fortsætte til ønsket størrelse var nået. Dejlige boggaver...

Lydert sagde ...

Jeg er helt enig med de andre, det er et meget smukt sjal, du har strikket.
Islandsk Strik er 'farlig', jeg har lyst til at strikke det meste derfra, glæder mig til at se, hvilke modeller, der først kommer på dine pinde

Gitte sagde ...

Det er blevet et utroligt smukt sjal og ekstra smukt med den lyse kant forneden.

Så bogen hos Berit. Der er mange lækre modeller (og kjoler) i den bog!

Fin lille hjertebog.

Strikkeglæde sagde ...

Det er da et dejligt sjal og størrelsen går det da ekstra lækkert. De bøger står altså også på min ønskeliste, der er bl.a. en meget sød kjole deri, den kunne jeg godt tænke mig at få på pindene.

eKirsten sagde ...

Det er lækkert, det sjal og en meget fin detalje med den lysere kant.

Helle : sagde ...

Ej hvor ser det bare skønt ud, har selv Kraka på min to do liste, men har ikke bestemt mig for hvilket garn jeg skal bruge. Har noget tynd blank silke ligggende, tror du at man kunne bruge det, eller skal det være lidt mohair i ?
Knus Helle

Ellen Larsen sagde ...

Sikke mange dejlige ting du laver. Lækkert sjal og flotte kjoler ser jeg. Tak for dine skønne kommentarer på min blog

Jette sagde ...

Hvor er det bare smukt det sjal, og så lækkert stort.
Har ikke prøvet Kraka mønsteret endnu, har kigget på det mange gange til bluser, men ikke før set det i e t sjal, og der gør det jo sig fantastisk.

Lin sagde ...

De sjal er da lige til at flyte ind i, og sikke en stoerrelse. Du maa have vaeret oppe paa en 5-600 masker eller er jeg langt fra????
Skoent at blive forkaelet med saadan en herlig bog. Den ser godt nok jummi ud og jeg stoler paa at du nok skal faa nogle gode laekkerier ud af den. Jeg glaeder mig.
(Er der et hestemoenster i den bog?????)

Fru Kahr sagde ...

Hvor er Kraka blevet flot, og hvor er det dejligt at du er ved at få strikke-overskud igen ovenpå al den studeren.

Uldbegavet sagde ...

Fantastisk sjal, heldige veninde, der kan slynge det over skuldrene.
Hvor er det sjovt, at du også har fået de to bøger. Jeg er helt enig med dig vedr. islandsk strik. Det er en fantastisk bog med et utal af muligheder. Jeg er spændt på at se, hvad du kaster dig over.
Tillykke med dit speciale, det er godt gået. Nu har du fortjent masser af strikketid og kvalitetstid med Lillefrø.

Susanne Østergaard sagde ...

Yummi, yummi sjal heldige veninde. dejligt at du igen har overskud til at dele ud af din strikkeglæde. Er lige nødt til også at give dette citat fra dig et lille ord med: "Jeg har allerede slået op ;-)" Ret sjov sætning da den er ret dobbeltydig. Slået op i bogen eller har du også slået masker op. Strikkere er nok ikke i tvivl, men griner lidt over de indre billeder jeg får, når jeg forestiller mig en ikke strikker. ligesom i ODSET reklamerne ;0)

Annelise Jørgensen sagde ...

Kan kun tilslutte mig ovenstående, at det er et utroligt flot sjal/tørklæde som modtageren sikkert bliver glad for.
Bogen om islandsk strik er bestemt også en bog man bør eje med så mange dejlige opskrifter

Lilli sagde ...

Det var dog et utroligt smukt sjal i en lækker garn - heldige asen din veninde :-) og dejlige og helt sikkert velfortjente bøger!! Jeg er så vild med den islandske bog og også de smukke garner der strikkes i...meeen er desværre også så sart med uld og må bare opgive at ha den slags garn..øv øv for det er så flot. Glæder mig til at følge kommende projekter ;-)

Rita Follnes sagde ...

så fint og bløtt dette sjalet ser ut. Veldig fint med kanten i kontrastfarge. Så heldig hun er som får det i gave. Så fint du får tid å strikke igjen nå for det er vel noe du er nokså glad i. Det er det dumme med studier det opptar all tid, selv om det er utrolig inspirerende. Klem ;-)

Hege sagde ...

Vakket sjal.
Se utrolig varmt og mykt ut.

Madam Munch sagde ...

Kraka-sjalet er så dejligt. Jeg har selv strikket det for mange år siden og har lige fået det tilbage, da det lå bagest i min datters skab og aldrig blev brugt. Også den islandske bog har jeg på natbordet og bruger som godnatlæsning.
Vi ses i Ry inden så længe til en dejlig strikkedag.

Jette sagde ...

Det ser ud til at være et lækkert sjal. Håber veninden bliver glad for det.

Helle sagde ...

For et fantastisk flott sjal. Blir veldig imponert, da det ser alt annet enn enkelt ut.

Så mange flotte strikkebøker. Jeg holder i med Sylvia om at det utgis veldig mange flotte strikkebøker på dansk, - av danske designere. Spent å se hva du finner i bøkene, - islandsk strikk syntes jeg så veldig spennende ut, som vi får se live her på bloggen etterhvert.

Helle sagde ...

For et fantastisk flott sjal. Blir veldig imponert, da det ser alt annet enn enkelt ut.

Så mange flotte strikkebøker. Jeg holder i med Sylvia om at det utgis veldig mange flotte strikkebøker på dansk, - av danske designere. Spent å se hva du finner i bøkene, - islandsk strikk syntes jeg så veldig spennende ut, som vi får se live her på bloggen etterhvert.

Camilla sagde ...

Din kraka er smukkere end smuk. Jeg har også avet det, men fik det ikke helt stort nok.