24. september 2015

Hjerteblod på Fanø

Ingen tvivl om, at der er lagt et kæmpe stort arbejde og meget hjerteblod i Fanø strikkefestival, der nu tiltrækker over 10.000 mennesker. Imponerende! Men at samle "det hele" i et stort telt i Nordby gjorde efter min mening oplevelsen mindre charmerende end den har været tidligere. At samle "det hele" i et stort telt har naturligvis fordele, især for dårligt gående og ingen behøver bruge tid på at lede efter noget, det er bare at gå ind i teltet. Fra officielt festivalhold blev det slået fast, "at der ikke foregik noget i Sønderho", men det gjorde der altså alligevel, hvilket mange af os fik at vide fra de nyhedsbreve, vi får fra forskellige designere og garnsælgere, bl.a. Karen Noe. Hvad der ligger til grund for denne tilsyneladende "splittelse" er svært for en udefrakommende at forstå, men mærkeligt er det. Sønderho er et af de mest charmerende steder på Danmarkskortet, så der  man jo hen, når man er på Fanø.

Det Hjerteblod jeg refererer til i overskriften er dog Annette Danielsens cardigan af samme navn. Her i dejlig varm, klar rød :-)


Jeg havde store vanskeligheder med at beslutte, hvilke strikkeprojekter, der skulle med til Fanø - det skulle være småt og nemt. Det blev det ikke ;-) Jeg var tæt på at være færdig med Hjerteblod, så det endte med, at jeg greb den i sidste øjeblik, inden jeg styrtede ud til Mona i bilen. Hvad jeg ellers havde med i kurven er slet ikke relevant mere ;-)


Her er farven helt forkert - til gengæld kan man skimte hjerterne på siden af ærmerne, der har givet cardigan´en sit navn. Jeg har strikket i str. M, fordi jeg gerne vil have en cardigan, der sidder lidt løsere og derfor kan den se lidt poset ud fra ryggen, men den skal nok blive fin over en kjole


Min oplevelse af festivallen blev kraftigt præget af forkølelse - jeg var ærlig talt temmelig mat og skidt tilpas det meste af tiden. Heldigvis var der kaffe og godt selskab i Sønderho hos Vibeke og Marianne :-)

Jeg mødte mange dejlige strikkere og måtte lige tage et billede af Gittes Bodil Munch sjal, der bare er så fantastisk smukt - især på fotogene Gitte. Undskyld billedkvaliteten. Gitte - jeg trænger alvorligt til nyt kamera. Det var dog noget problematisk for os alle sammen at flashe strik af nogen som helst art i det meget, meget varme stortelt - jeg tror de fleste hurtigt fik smidt kludene ;-)


Endelig fik jeg købt et lille udvalg af Birthe Sahls smukke små hjerteknapper.


Jeg havde på forhånd besluttet, at jeg kun ville købe garn, hvis jeg faldt for et ualmindeligt lækkert design og det lykkedes mig fredag aften på vej ind til det meget underholdende "foredrag" med Kristine Feldthaus. Uden for Fanøhallen stod Vibeke og Marianne - begge i smukke "kjoler". Mariannes kendte jeg - Louises Blomstertunika, men Vibekes - den var ny og fik mig næsten til at tabe underkæben ;-) Det ser nu engang så sjusket ud, så jeg fik den samlet op og spurgt hvad det nu var for noget? "Det" var Louise Hardens nyeste design Colorwork - bestående af vævestrikket nederdel og jakke med vævestrikkede kanter. Jeg måtte i gang og nåede et godt stykke lørdag aften og lidt mere på vej hjem i bilen fra Fanø. Naturligvis i blå farver :-)


Vibekes version kan I se på hendes blog og i baggrunden nedenfor (ligesom I kan se Mariannes meget smukke version af Blomstertunikaen på bloggen). Louises kan I se på, selvom hun var svær at fotografere - hele tiden mandsopdækket af kvinder, der ville handle - forståeligt nok :-)


Jeg måtte også lige supplere bogsamlingen - jeg faldt for en model i Uldtid strikket i Peruvian Highland som jeg lave på et tidspunkt. Jeg er også faldet pladask for den model, der hedder Delta - så masser af nye fristelser ;-)


Tak til Mona og Lilli for en hyggelig tur - her er de placeret foran det lejede sommerhus.


Ha en dejlig aften derude og tusind tak for alle jeres søde hilsener i forbindelse med lillesøsters fødsel :-)

Faktaboks
Design: Annette Danielsen: Hjerteblod fra bogen En hjertesag
Garn: Tante Grøn B-Uld, 100% ren uld og 1 tråd lace cashmere, 100% cashmere fra Duddine på Fur
Garn fra lager: Arv fra Irene. Meget passende fordi hun altid vil være i mine tanker, når jeg er på Fanø. Cashmeretråden blev købt for flere år siden på Fur.
Anvendt: 265 g
Farve: Rød
Købt hos: Arv fra Irene, Duddine på Fur
Pinde: 3 og 3,5
Str. M
Ny teknik: Forkanterne er noget omstændelige, da man først samler m op til en opbukningskant med vr-rille i midten, bukker denne om til bagsiden og syr til. Derefter tager man igen masker op i vr-rillen til den retstrikkede forkant og strikker denne. Jeg tror, at en enkelt retstrikket forkant ville have fortsat med at rulle til evig tid, så ideen er god nok :-)
Bemærkninger: Jeg skal bruge modellen til kjoler og nederdele og ville derfor gerne have den kortere end originalen. Dette opnås til dels ved hjælp af garnet, der ikke helt passer med strikkefastheden, men jeg har også været nødt til at korte hjerterapporterne ned med et par rækker, så der kun er 11 omgange imellem mod AD´s 13, Min trøje er blevet ca. 8 cm kortere end originalen.

33 kommentarer:

  1. Sikke en smuk trøje og i en super flot farve der klæder dig formidabelt. Der er nu ikke meget bedstemor over dig, som du står der, du ligner en million.

    Jeg kan godt forstå du blev fristet over evne af sættet med nederdelen i vævestrik. Det er da helt vildt flot. Det kunne også godt ende på mine pinde. Glæder mig til at se din version.

    SvarSlet
  2. sikke dog en söd lille cardi, lige til at bruge over tynde kjoler og til en lækker nederdel. og jeg glæder mig til at se din udgave af sættet med jakke og nederdel, lidt Chanel-agtigt synes jeg.
    i morgen kommer der et stort FO på min blog, det er til datterens julegave, så jeg må passe på at fotografere mens hun er i skole.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  3. Wow, Lene, hvor den er flott!!!
    Rødt kler deg så godt, like så godt som meg ;) hi hi
    Og med hjertene bak og på ermene, så blir den jo helt spesiell.
    Jeg har lest litt rundt omkring i bloggene om dem som har vært til Fanø i år, og sett bilder.
    Jeg synes den største sjarmen, da jeg var der, var å treffe andre strikkere, og hygge sammen med vin eller kaffe, samtidig som vi strikket. Ja, du husker vel den kvelden da dere kom til vår hytte, med kake. Superhyggelig!!!
    Etter sist gang jeg var der, synes jeg det ble for stort og upersonlig, og mistet litt av det jeg likte, den første gang jeg var der.

    Et lekkert sett du er igang med. Og begge deler kan også brukes hver for seg .
    Nå har jeg så mye på gang, at jeg blir litt stresset, men så elsker jeg det også :)

    SvarSlet
  4. Veldig søtt med de hjertene på ermene og ryggen.
    Spennende teknikk som ligner på veving :-) Ble kjempefint!

    SvarSlet
  5. Jeg har også haft kig på hjerteblog fleregange og den er altså fin - den klæder dig ret godt. Det med at den poser tror jeg løser sig, jeg havde nok ikke tænkt på dte hvis du ikke havde sagt det :-) Det er underligt på den lille ø - jeg har hørt lidt fra andre. Jeg håber ikke dte bliver for bøvlet, det er da fantastisk med det kæmpe arrangement.

    SvarSlet
  6. Hvor ser det alt sammen spændende ud. Jeg kunne desværre ikke komme til Fanø i år, for første gang i mange år. Måske der skal tænkes alvorligt på at tage med til Skotland næste år .....

    SvarSlet
  7. Din cardigan er bare blevet flot - og den smukke røde farve klæder dig!! Ja det blev nogle dejlig indkøb - ikke mindst nederdelen i de 4 flotte farver. Også tak til dig - det var en dejlig tur med god tid og masser af nye ideer og behov ha ha ;-) jeg håber du er ved at være ovre dårligdommene igen..

    SvarSlet
  8. hej Lene,
    din hjertecardigan er kanonflot og klæder dig rigtig godt ! Jeg glæder mig vildt til at følge med i dit nye projekt :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  9. Hjerteblod er et sandt hit, og det bliver dit "colorwork"- sæt også. Sikke nogle farver:-)
    Håber du er frisk igen, og dejligt at se dig - og jer alle.

    SvarSlet
  10. Lekker cardigan. Så trivelig med strikketreff, og kjekt å se hvor mye fint alle lager.
    klemz

    SvarSlet
  11. Dejlig at hilse på dig i virkeligheden :-)
    Smuk hjerteblod,du er også flot i rød :-) Jeg kan godt forstå du faldt for Louise Hardens nye sæt, det er bestemt også på min ønskeliste - flotte blå farver du har valgt til dit,
    Stort tillykke med dit lille nye barnebarn

    SvarSlet
  12. Hej Lene - selv tak for en dejlig tur. Fanø - og ikke mindst Sønder ho er bestemt et besøg værd. Jeg giver dig helt ret i, at det virkede underligt med den tilsyneladende splittelse blandt strikke- arrangørerne på øen. Og der VAR varmt i teltet. Jeg tror at trængslen og varmen var med til at begrænse mine indkøb. Hvor er hjerteblod bare blevet vellykket. Dem klæder dig super godt, og jeg er spændt på at se din Harden nederdel. Den kan vist ikke undgå andet end at blive superflot.

    SvarSlet
  13. Hvor den da smuk og farven er god til dig.
    Kan godt forstå at du skulle have en kjole med hjem, den er rigtig flot.

    SvarSlet
  14. Du stråler, i den trøje.

    SvarSlet
  15. Dejlig smuk trøje, du har begået. Sikke smuk nederdel - den så jeg slet ikke derovre. Den kan jeg godt forstå, du faldt for.

    Jeg hørte også på Fanø, at der alligevel også foregik noget i Sønderho, selv om der stod noget andet på hjemmesiden. Var det arrangeret af 'Strikkefestivalen'? Eller var der andre, der havde arrrangeret noget dernede? Hjemmesiden var i øvrig ikke så brugervenlig - jeg måtte lede længe efter bestemte oplysninger. Den manglede opdateringer. Om bla ændringer for workshops. Ærgerligt.
    Og du har ret i, at der var alt alt for meget trængsel i teltet. Især omkring boderne - der var alt for lidt plads.
    Når det er sagt, så nød jeg også min første strikkefestival. Hold op, hvor var der mange skønne stykker strik at kigge på.

    SvarSlet
  16. Hjertejakken din er veldig hyggelig... smuk, jeg liker :-)) ,, deilig garnet.
    Og så fantastisk var vevestrikk... super fint. Spennende gleder for meg, veldig gjerne å se videre.
    Jeg hadde kjøpt Pervian Highlandgarnet også - hele Tyskland har 1 butikk med denne ull -
    en liten butikk på grensen til Danmark - jeg vil strikke en genser.
    Jeg håper jeg reiser en gang til Fanø... kos deg, masse strikkeglede og sol i høsten
    ønsker jeg. Stor klem fra Viola

    SvarSlet
  17. Her var mye lekkert ! Fantastisk design. Ha en fin helg, hilsen beth

    SvarSlet
  18. Smuk, smuk Hjerteblod. Ærgerligt med sygdom på Fanø - godt at du alligevel fik noget ud af det. Og så er jeg vild med både knapper og farverne i den nye kjole/sæt.

    SvarSlet
  19. Endnu en flot trøje fra dine hænder. Ja det tager lidt (læs meget) tid med de forkanter, men det er nu meget smart alligevel. Glæder mig til at se dit nye projekt færdigt.

    SvarSlet
  20. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  21. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  22. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  23. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  24. Dejligt at se dig igen Lene :-)

    Jeg er helt enig med dig ang. Teltet i Nordby.
    Jeg følte at man lige så godt kunne have gået rundt i Fredericia Messehal
    Det var overhovedet ikke hyggeligt og frygteligt varmt.

    Jeg hørte at alt hvad der skete i Sønderho og forsamlingshuset i Rindby var arrangeret af alle fra Sønderho og Kunstladen, da de var utilfredse med Christels beslutning om kun at være i Nordby
    De betalte også selv for gratis bussen

    Meget mærkeligt at man ikke kan blive enige på så lille en ø.
    At gå rundt i Sønderhos hyggelige gader er en meget stor del af festivalen.

    Dejlige ting du fik købt.
    Glæder mig til at se Luise Hardens sæt færdigt i blå farver (surprise) ;-)

    SvarSlet
  25. Jeg synes billedkvaliteten er helt perfekt - et lidt utydeligt hoved, og et klart sjal 😀

    Det var dejligt at se dig om end alt for kort. Det må vi snart ændre på!

    Virkelig flot "hjerteblod". Skøn farve, der passer godt til temaet. Den røde klæder dig fantastisk godt.

    Jeg er enig med dig omkring strikkefestivallen. Noget af hyggen forsvandt i det store telt, og ærgerligt for sammenholdet på øen at man ikke kan blive enige. Sønderho har en særlig hygge med de gamle huse, som er værd at tage med.

    God weekend.

    SvarSlet
  26. Nøjj, hvor ville jeg gerne have været med. I stedet nyder jeg de dejlige billeder

    SvarSlet
  27. Hold da op, se det var en fin detalje du fik spottet der i kjolerne. Jeg må indrømme jeg er fristet. Håber du kommer ovenpå efter immunforsvaret har været nede. -Ellers må du forbi det lokale tehus. Hav en rigtig god weekend.

    SvarSlet
  28. Har aldrig prøvet Fanø, men kan da godt sætte mig ind i det kan blive for stort, så går lidt af hyggen af det. Men smukke ting du har købt ind til, og Hjerteblod har jeg kigget på flere gange, men det bliver ikke lige nu, din version er i hvert tilfælde meget smuk. Håber du er ved at blive rask igen, det er lidt ærgerligt lige sådan en weekend.

    SvarSlet
  29. Det er nyt at se dig i rødt, men hvad klæ'r ikke en rose?
    Ærgerligt at du blev slået ud af forkølelse. Sådan forløb min første stikkefestival også for en del år siden.
    Hvor er det et flot sæt af Louise Harder, hende må jeg vist kikke nærmere på.
    Glæder mig til at skal have en behandling hos dig.

    SvarSlet
  30. Så mye pent og lekkert å se, så flink du er :) nydelige plagg, farver og fasonger... Veldig trivelig blogg å lese, takk for titten :)

    SvarSlet
  31. Gratulerer med den lille. Det aner meg at hun også blir farmors yndling, og at hun neppe kommer til å mangle strikkeplagg. :)

    Garnfestivalen på Fanø høres ut som et gedigent arrangement som det synes umulig å skulle komme tomhendt hjem fra. Men etter som jeg har forstått er det foreløpig Nordens beste garn og strikke-event, og absolutt verdt et besøk. Heldigvis begynner det å skje ting i Norge også når det gjelder strikkefestivaler, men vi har et godt stykke igjen.
    Men, Herlighet, for noen knapper , - og kjolen. Vel den hadde nok jeg også kommet med garn hjem til. (Men antageligvis ikke i blått). Gleder meg til å se den ferdig.

    SvarSlet
  32. En internetfri sommer og saa sker der bare saa meget i dit liv. Foerst et mega giga kaempe stort tillykke til baade farmor og lille-froe. Saadan en lille nyfoedt er verdens vidunder. Haaber alt foregik gnidningsfrit og at den nybagte mor fysisk er kommet sig. Foelelsesmaessigt tror jeg aldrig man kommer sig helt haha for man bliver jo kastet rundt paa alle foelelsesregisterets tangenter uden advarsel. Og lille-froe hvordan tager hun det??? Faar den lille ny lidt for meget opmaerksomhed efter hendes maalemoenster eller er det ok???
    Og hjerteligt tillykke med husets nye beboer. Ih ja det er saa rigtigt. Enhver strikker burde have kat. Min allergi holder mig fra det, men lysten er der, det maa jeg indroemme, men ikke nok til at tage een ef de der haarloese allergifrie katte, for de er da godt nok for grimme ( personlig mening) Hvad hedder din nye uldtot saa??? Angorablanding, jeg kan "maerke" den bloede pels gennem skaermen. Varm bloed spindende uldtot suk, saa dejligt, ih hvor er jeg glad paa dine vegne. Og lillesoester har hun faaet et lige saa flot kaelenavn som lillefroe????Kom til at taenke paa her forleden, er det en eller et froe hun er opkaldt efter????

    Med alle de dejlige nyheder glemmer jeg jo helt dit strik. " Ulovligheder".
    Jeg smeltede helt ved Tulles pusletaske. Sikke en overgod idé. Saa kan lille-froe ogsaa "vaere med". Er det det man kalder paedagogisk korrekt haha. Boernehavetroejen er da lige i blinken og da saerligt nu da det daarlige vejr er sat ind for jeg gaar ud fra at det ogsaa er blevet efteraar derhjemme.

    Er du kommet dig over forkoelelsen??? Ueldigt at det liiige skulle vaere midt i festivallen. Maa proeve at komme derover en dag. Det ser bare saa hyggeligt ud.
    Knus og stort tillykke med det hele.

    SvarSlet
  33. Kære Lin - hvor er det fantastisk dejligt at høre fra dig, jeg troede forbindelsen til Frankrig var helt afbrudt. Var det et frivilligt internetstop eller?? I hvert fald godt, at du er tilbage igen :-) Stumpens fødsel var helt og aldeles ukompliceret og de har det så godt både mor og barn. Lillefrø - som er et lille frø ;-) kæmper for at forstå alt det hun er havnet midt i - hun er glad for Stumpen, men mor bruger altså al for meget tid på hende. Hun hjælper og regerer og engang imellem bryder hun sammen og siger Stumpen er dum :-) Det er hårdt at skulle dele opmærksomheden, men så er det godt at farmor kan fortælle om alle de ting STumpen ikke kan være med til - biograf, restaurantbesøg, at bruge æblemaskinen til æbleringe osv. osv :-)
    Åh jeg synes det er synd for dig, du er allergisk - alle mennesker sku ha lov til at have en kat - det er ren zen - mindfullness og ro uden det koster en krone ;-) Jeg er rask igen, men noget præget af at have været på farten 2 weekender i træk - senest akupunkturkursus, så denne weekend svinger jeg stængerne om og skal snart strikke en nederdel for 2. gang, men det hører du om i næste indlæg :-) Vi tales ved :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.