22. juli 2015

For syv år siden

.... næsten på dagen - fortalte jeg historien om, at jeg havde fået egen påfugl på plænen ;-) Det har jeg igen :-)


Da jeg så Pretty-as-a-Peacock-sjalet første gang tænkte jeg, at det var det flotteste sjal, jeg nogensinde havde set og det synes jeg stadig :-) Egentlig ganske enkelt i sin opbygning indfanger det essensen af en påfugl, nemlig dens smukke hale med de fine fjerribber og smukke øjne. Det er et stort arbejde, kræver dyb koncentration, men er som sådan ikke svært, fordi strukturen er så tydelig.


Jeg gav det første sjal til min søster, det blev strikket i den dejlige merino fra Bente Klode på Fur, denne gang har jeg strikket i Karen Noes Japonica Beauty - et meget, meget lækkert garn - mest silke, men også et strejf af mohair - et dyrt garn, men til sådan et stort projekt, er det vigtigt, at kvaliteten er helt i top og strikkeglæden og det færdige produkt lever fuldstændig op til forventningerne.


Blokningen er i sig selv et stort arbejde, men jeg syntes det gik lettere denne gang end første. Sjalets masker lukkes til sidst ved at hækle 3 af de strikkede masker sammen ad gangen og hækle luftmaskebuer imellem disse. På den måde er det let at sætte en knappenål i hver lmbue langs kanten når det blokkes og denne kant giver sådan et kniplingeagtigt look.


Jeg nyder ferien i fulde drag og der bliver lavet meget andet end at strikke. I morgen går turen dog til Århus, ned til den årlige sommerstrik hos Gitte, så nyt strikketøj er fundet frem - feriens 3. og sidste projekt er indledt - storesøsterpakken til Lillefrø og jeg glæder mig til at sidde under halvtaget i regnvejr sammen med Gitte ;-) Nej, jeg har altså ikke set vejrudsigten endnu, he, he - men det har vi da også gjort mange gange før!

Tilsidst: Uldbegavet spurgte mig i sidste indlæg, hvordan vasker man sådan et tæppe? Jamen det gør jeg på koldt uldprogram i vaskemaskinen med en ekstra centrifugering til sidst. Det samme med sjalet, dog uden ekstra centrifugering, så det er fugtigt nok i den tid det tager at blokke. Og ja - man skal stole på sin vanskemaskine ;-)

Håber I har en rigtig dejlig sommer derude - det er i hvert fald strikkevejr :-)

Faktaboks:
Design: Jae Koscierzynski: Pretty-as-a-Peacock
Garn: Karen Noe Japonica Beauty, 76% silke, 24 % mohair
Garn fra lager: Købt til formålet sidste sommer
Anvendt: 220 g
Farve: Lys turkis - 4 blå
Købt hos: Hostrik
Pinde: 3, hæklenål nr. 2,5
Str. Hver vinge måler 112 cm, længde midtfor 86 cm
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Jeg er ikke færdig med det - jeg drages til det igen og igen. Det er et meget meditativt strikketøj og der opstår hurtigt et godt flow, når man lige har knækket strukturen i det og det gør, at det er rigtig dejligt at sidde med - hvis ellers man har fred og ro ;-)

45 kommentarer:

  1. Sjalet er super flot og virker meget let og luftig. Jeg kan godt forstå at du er vil med det mønster. Jeg er også vild med det. Men jeg synes at sjalet er for stort.

    SvarSlet
  2. Totalt mundlam.. Hold nu k.... Det er flot..
    Husk nu du ikke skal forære det væk den her gang 😃

    SvarSlet
  3. Aldeles nydelig sjal du har laget - gud hvor flink du er altså :) blir helt stum jeg...

    SvarSlet
  4. Hold da op hvor er det flot! Sikke et arbejde :) Smukt!

    SvarSlet
  5. For pokker hvor er det bare fantastisk. Så fint, så fint. Jeg har en opskrift, og sikkert også garn, gange mange.......men måske skal næste år være sjalsår??
    Glæder mig til at se inholdet i storesøsterpakken, og ikke mindst dig😊

    SvarSlet
  6. Dette må være det nydeligste sjal jeg noen gang har sett. Og for et flott arbeid. :)

    SvarSlet
  7. Kjære Lene
    Wow, for et lekkert sjal du har strikket! Faktisk en av de fineste jeg har sett. Og det passer til navnet sitt.
    Selv om det er digert, er det jo så tynt, så man kan faktisk bruke det , samlet rundt halsen også. Eller tar jeg feil?
    Jeg elsker jo mitt digre Kaunisjal, som jeg fikk i gave av Anne og Marianne, den gang vi traff dere strikkesøstrene på Fanø. Men, jeg bruker det som et pledd. Og det blir brukt hver dag!
    Jeg har visst også gått glipp av at du endelig ble ferdig med ditt flotte strikkede teppe ( fra forrige innlegg) jeg tenker nok det vil bli brukt mye resten av sommeren også........kan det være noen trøst at her i Norge har det også vært en kjølig sommer.
    Men jeg nyter de solstrålene som dukker frem, om jeg har anledning. Jeg jobber jo......men har en stol utenfor jeg kan drikke en kopp kaffe på, og se det fine blomsterbedet, og varme meg i solen. I butikken er det nemlig svalt og kjølig. Noen ganger litt for kjølig.
    Dere Dansker er heldige som bor i et så fint land å feriere i. Både voksne og barn. Ungene mine har gode minner fra våre deilige ferier i Danmark.
    Til helgen skal jeg på en liten miniferie igjen......jeg må ta med meg det jeg kan.
    Fortsatt god ferie Lene.
    Klem

    SvarSlet
  8. Kære Lene. Hvor er det dog et ganske fantastisk og smukt sjal - og et ualmindeligt stort arbejde ( ikke mindst fordi jeg jo ved der havde været pilfingre på besøg hi hi ) - og at du så har strikket 2 af dem!!! Må bare bøje mig i støvet ;-) er så enig med dig i, at sådant et arbejde kræver et lækkert garn. Joh, strikkevejr er det ihvertfald, så det er jo ikke skidt uden det er godt for noget...meeeen....God tur til Aarhus :-)

    SvarSlet
  9. OMG OMG OMG!!!!!! wow Lene, jeg er helt mållös, hold kæft hvor er det flot, smukt, fantastisk. ja, jeg har opskriften liggende siden for flere år siden, men har aldrig fået samlet modet til at gå igang.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  10. SMUKT, smukt, smukt, smukt. Altså Lene hvor er det bare flot! Et helt fantastik stykke håndarbejde.

    Glæder mig til i morgen!!!!!!

    SvarSlet
  11. Smukt er kort sagt det ord jeg tænkt da jeg så dit sjal. Flot lavet og sikke et arbejde. Er vild med det.
    God tur til dejlige Århus jeg elsker den by og glæder mig til at se den snart igen. ( Ps skal en tur i citystof og garn på lørdag. ) god strikke stund og så vil jeg glæde mig til st se hvad der ellers kommer fra fine pinde.

    SvarSlet
  12. Betagende! Det er det eneste ord, jeg lige kan hive frem. Simpelthen betagende. Jeg er ganske uklædeligt grøn... af misundelse. Både over sjalet og over din evne til kniplingsstrik.
    God tur til Århus. Jeg skal sjovt nok også til Århus, men det er som chauffør for min mor, som skal til øjenlæge.
    Fortsat rigtig god ferie, strikkeferie. Der er plads til mange projekter i denne sommers udgave af sommervejr!

    SvarSlet
  13. Det er det vakreste sjalet jeg noen gang har sett. Utrolig fint, og so det passet til deg. Smukt.
    klemz

    SvarSlet
  14. Jeg kan godt forstå, du drages til det strikketøj. Hvor er det da fint.

    Det gode ved at strikke er, at det ikke gør så meget med vejret, - det kan regne eller blæse og vi strikkere kryber bare i ly. Ha!

    SvarSlet
  15. Jeg tabte helt pusten - hvor er det smukt, Lene! Jeg forstår godt du er vild med det, jeg skulle nok lige tage tilløb inen jeg gik igang med det, men måske - engang :-)

    SvarSlet
  16. Meget, meget smukt sjal. Det må strikkes :-)

    SvarSlet
  17. Kan godt forstå du drages af mønstret. Det er også meget flot. Jeg er heller ikke færdig med at strikke det. Jeg har lavet 3 af dem og er stadig ikke bukket under af det store arbejde det er at lave dem.

    SvarSlet
  18. Åh Lene, hvor er det blevet smukt!
    Et kæmpe arbejde, både strikning og blokning, men bestemt det hele værd!
    Håber du får en rigtig god tur til Århus.
    I kan jo komme forbi Sofies Forældre i eftermiddag, hvis I har lyst til strik og godt selskab :-)

    SvarSlet
  19. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  20. Wauv Lene. Det er bare helt fantastisk flot! Sikke et arbejde! Husk nu at beholde det selv denne gang ;-)

    SvarSlet
  21. For et kunstverk ! Helt nydelig.

    SvarSlet
  22. Tænk at du sådan i det helt stille har stikket dette sjal uden at fortælle om det på bloggen! Jeg var meget optaget af det for nogle år siden, men havde så helt glemt det, indtil for få dage siden, hvor jeg så det til salg på FB for 200 kr. Det var rigtig MANGE bydere.
    Jeg syntes og synes stadig, at det er noget af det flotteste i hulmønsterstrik, og så har du strikke i Japonica Beaty- det er også en stor glæde for mig at se.
    Jeg har netop taget 3 nøgler med hjem fra Tind, og vil strikke en bluse med noget andet garn iblandet, så det ikke bliver for dyrt, men henblik på mulige interesserede kunder i butikken. Endnu har jeg ikke besluttet hvilken type garn, det skal kombineres med.
    Du siger at strikningen bliver meditativ, når man lige er kommet ind i mønstret. Det skal vist prøves engang.

    SvarSlet
  23. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  24. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  25. Jeg kan næsten ikke føje flere superlativer til, for det hele er allerede sagt af alle de andre, så jeg nøjes med at sige, at jeg synes det er et smukt sjal og jeg er imponeret af din produktivitet. Du får da noget fra hånden, skal jeg love for.

    Tak for forklaringen med tæppet. Ville aldrig have gættet på, at det kunne maskinvaskes, og kunne slet ikke overskue, hvordan man skulle få håndvasket sådan et.
    Fortsat god ferie og god strikke regnvejrsdag.

    SvarSlet
  26. Noe så nydelig! For et flott arbeide!

    SvarSlet
  27. Det er bare så smukt! Jeg har strikket 2 af dem og er heller ikke træt af det {;o)

    SvarSlet
  28. Kære Lene - Hvor er det smukt. Det er et særdeles veludført og velovervejet arbejde. Jeg forstår dig så udemærket, når du vælger en bedre garnkvalitet og giver den hele "pinden" . For arbejdet er det samme tidsforbrug. Mange tak for de varme kommentarer på min blog. Hav en god ferie og god tur til Århus .

    SvarSlet
  29. Jeg er imponeret, det er så smukt, og du er dygtig, det er altid spændende at se hvad du har lavet.

    SvarSlet
  30. hej Lene,
    jeg tilslutter mig koret :-) Det er kanonflot !

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  31. Utrolig flott!
    Helt enig i at til sånne arbeider er det verdt å bruke et godt garn :-)
    Jeg bruker for øvrig også vaskemaskin til ullplagg.

    SvarSlet
  32. Det er da godt nok noget af det smukkeste .. Rigtig rigtig fint. Jeg glæder mig til at se det ordentligt på lørdag - det er da lige en fristende sag at kaste sig ud i ..

    SvarSlet
  33. Å, sa vakkert et sjal. Viktig å bruke godt garn, og det har man mye igjen for når man blir ferdig med en sånn gedigen jobb.

    SvarSlet
  34. Sjovt ,det sjal blev jeg også helt pjattet med, da det kom frem.
    Og det er så længe siden ? Hvor tiden dog flyver afsted.
    Flot er det blevet dit sjal.Superflot og dejlig farve.
    Opskriften har jeg stadig , meeen om jeg får det strikket? ja det vides ikke lige nu,
    men nu mindede du mig om at det findes. :)
    Lige nu må jeg hellere se at få "Pels " færdig. Nu har jeg hyllet op til der hvor fejlen var ,så nu starter jeg igen. Godt at få den væk.
    Knus Ingrid

    SvarSlet
  35. Super smukt sjal. Jeg får helt lyst til at strikke sådan et, en skam jeg kun har gult garn på lageret - sådan et sjal skal jo strikkes i blå ;-)

    SvarSlet
  36. Drømmen... så deilig. Fantastisk.
    Absolut fint :-))) Herlig mønster, super garnet.
    Jeg har barnebarn til meg fortsatt. I går vi arbeidet med leire, det var så hyggelig, kanskje
    jeg lege i bloggen senere.
    Ha en solstrål-søndag... ute og i hjerten. Klem fra Viola

    SvarSlet
  37. Altså og hold da op hvor er det flot, havde helt glemt det sjal igen, men hvor er det smukt. Nu lover jeg mig selv at komme igang med det ligeså snart jeg er færdig med det sygehus renderi.

    SvarSlet
  38. Det er utrolig smukt. Det må jeg vist lige kigge nærmere på.

    SvarSlet
  39. Super, super smukt sjal. Det er da helt vildt. Det må bestemt kvalificere sig til årets smukkeste strik :-)

    SvarSlet
  40. Hold da helt op det er godt nok det smukkeste sjal jeg har set til dato, kæmpe arbejde.

    SvarSlet
  41. Dette må være det vakreste sjalet jeg noensinne har sett! Jeg er virkelig nesten stum av beundring for hvilket enormt arbeide som må ligge bak et slikt arbeide.

    Strikkevær er det vel egentlig uansett... ;)_ Enten det regner eller er sol? Jeg tar med meg strikketøyet egentlig overalt, ut, i hammocken under taket, på toget, i bilen... Det er jo kos. :)

    SvarSlet
  42. Smukt.
    Det er lige præcis det sjal jeg også med mellemrum drages mod. Men endnu ikke haft mod til at go i gang med :)

    SvarSlet
  43. Smukt.
    Det er lige præcis det sjal jeg også med mellemrum drages mod. Men endnu ikke haft mod til at go i gang med :)

    SvarSlet
  44. Super smukt. Jeg må også lave en på et tidspunkt :-)

    SvarSlet
  45. Ja, flot er det, og svært ser det ud. Men du får det til at lyde let og ligetil. Jeg ved nu ikke om jeg er tilbøjelig til at give dig ret.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.