1. august 2012

Gullfoss babytæppe

Gullfoss er et vandfald på island og et af de steder, jeg drømmer om at besøge engang. Jeg drømmer i det hele taget om en længere tur til Island og håber, det kan gå i opfyldelse på et tidspunkt. Det er dette imponerende naturfænomen, der har inspireret Karen til at designe baby-/barnevognstæppet Gullfoss. Jeg kan sagtens følge inspirationen - det brusende, faldende vand, der har dannet dette smukke mønster.


Det har taget noget tid at strikke, fordi der skal bruges hjælpepind på hver 2. pind, men det er et skønt mønster at sidde med og det ligger hurtigt i fingrene. Lidt vanskeligt at fotografere ordentligt i sin helhed, men her er et forsøg:


Jeg har strikket i et cashmere/uld garn som Rasmilla på et tidspunkt havde et parti af. Desværre vistnok et restparti, der ellers ikke er på hylderne, for det er et meget lækkert garn at strikke med og det færdige produkt bliver virkelig lækkert og blødt. Garnet er drøjt i brug, jeg har ikke brugt mere end godt 200 g til det færdige tæppe. Det betyder jeg stadig har en del tilbage - så der er basis for mere babystrik ;-)


Her lakker ferien mod enden, men det fortrænger jeg fuldstændigt, medens jeg forsøger at blive færdig med endnu et par babyprojekter, inden det går løs igen. Og inden du tror, dette går hen og bliver en total babykanal, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at der også er voksenstrik på pindene. Det er bare som om, det tager dobbelt så lang tid som det plejer ;-)


Dette blev sommeren, hvor jeg fortrød, at jeg havde skiftet til sommerdyne - det er ALDRIG sket før! Men der skal nok være en og anden meterolog, der kan grave en forlængst hedengangen sommer frem, der har været endnu koldere ;-)

Ha´ en dejlig dag derude :-)


Faktaboks
Design: Lykkefanten Design v. Karen S. Lauger
Garn: Rasmillas uld-cashmere, 70% uld, 30% cashmere.
Garn fra lager: Joh, det har i hvert fald ligget nogle måneder ;-)
Anvendt: Godt 220 g
Farve: Vinterhvid, 001
Købt hos: Rasmilla
Pinde: 4,5
Str.73 x 85.
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Jeg har fuldt den velskrevne opskrift til punkt og prikke. Mit tæppe er blevet lidt større end originalen. Tæppet er let at gøre større eller mindre. Jeg har strikket med dobbelt tråd.
Løbelængde: 100g = 570 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 360
Forbrug i løbende m ialt i år:  9191,3
Anvendt garn i år: 3 kg og 732 g
Jeg havde engang forestillet mig, at ovenstående data skulle bruges til noget statistik, men da det aldrig kommer til at ske, vil disse oplysninger ikke fremover være i faktaboksen ;-)

31 kommentarer:

  1. Der er da absolut intet at sige til at du er forfalden til babystrik for tiden.
    Det er et utrolig smukt mønster og historien gør det bestemt ikke ringere...

    SvarSlet
  2. Det er så skønt det tæppe. Rasmillas cashmere er så lækkert og jeg synes virkelig farven og mønsteret klæder hinanden

    SvarSlet
  3. Utroligt smukt babytæppe, elsker disse smukke mønstre, og så i super lækkert garn. Hvor Lillefrø dog bliver forkælet, og der er da ikke noget så dejligt at strikke som babytøj.

    SvarSlet
  4. Det mønster er bare så flot og det er blevet et skønt tæppe.

    SvarSlet
  5. Hvor er det smukt,og det erda klart det er babytingene der fylder,de er så også ret hurtigt færdige;0)

    SvarSlet
  6. hej
    sikke et smukt babytæppe det er et tæppe som kan bruge meget og det ser dejligt varmt ud. et rigtig fint mønster.

    SvarSlet
  7. Det så utrolig mykt og godt ut, og jeg imponeres stadig over din tålmodighet når du velger strikketøy..men så blir de til rene kunstverk også!
    Ha en god start på august, klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Lækkert tæppe!!!

    Min søn var med en kammerat på Island for et par år siden; han fyldte 12 mens han var deroppe og han havde en skøn fødselsdag selvom den ikke blev tilbragt i familiens skød (men hvem ville sige nej til at bytte en traditionel fødselsdag ud med en tur til Island?).

    Kan godt forstå du synes voksenstrik pludselig tager lang tid :-) Men voksen- eller babystrik, så nyder jeg at følge med her og glæder mig som altid til at se mere. Om det er lyserødt babystrik, en ny blå Lene-kjole eller en trøje til din (tålmodigt ventende) mand.....jeg glæder mig!

    SvarSlet
  9. Sikke da et smukt tæppe. Du skal endelig gøre alvor at af komme op og se Gullfoss, det er en fantastisk oplevelse.
    Det er søreme da om at få strikket noget til de små poder, inden de bliver alt for store og det tager lang tid :-)

    SvarSlet
  10. Hvor er det smukt dit barnevognstæppe. jeg er sikker på at der er nogle nybagte forældre der bliver glade. Det er et utroligt fint mønster:-)

    Forøvrigt den fine lyserøde prinsessekjole er ganske skøn - jeg kan godt forstå du strikker lyserødt;)

    SvarSlet
  11. Heldige babyjenten din som får så mye flott strikk av farmor ;)

    SvarSlet
  12. Endnu et flot projekt.
    Drømmen om en længere tur til Island bør du gøre noget ved, der er meget smukt og specielt.

    SvarSlet
  13. sikke et flot babytæppe og Island er også en drømme-feriemål, når engang økonomien tillader

    SvarSlet
  14. Flot, flot tæppe, lillefrø kommer til at ligge som prinsessen på ærten.
    Det er så hyggeligt at strikke babytøj, man kan blive helt bidt af det.

    SvarSlet
  15. Det var vel nesten å forvente at det ble litt babystrikk på bloggen, og at voksenstrikk ikke er like hurtig å få unna lenger. Du hadde tross alt ventet veldig lenge på den lille.

    Teppet ser nydelig ut, og sikker på at den lille kommer til å trives godt i dette.

    Ps. Vi har heller ikke skiftet til sommerdyne i år. Tror jeg leste at det var den dårligste sommeren siden en gang på 60-tallet.

    SvarSlet
  16. Drømmer også om at komme til Island engang. Hvor er det et smukt babytæppe du har lavet. Mønsteret er bare smukt.
    Kh. Lis

    SvarSlet
  17. Virkelig flot babytæppe. Karen er dygtig til at designe.

    SvarSlet
  18. Skønt babytæppe du har fået strikket og flot mønster. Det er der sikkert én der bliver glad for. Med hensyn til sommerdyner sagde min bedre halvdel at vi vist skal til at finde vinterdynerne frem igen. Nej, lad os håber at der er mere sommer til os.

    SvarSlet
  19. sikke et smukt tæppe du har lavet og kan godt forstå, at du faldt for mønstret det er bare rigtig smukt :-) lillefrø kommer da ikke til at fryse med det om sig

    SvarSlet
  20. Hvor har du lavet fine ting til lillepigen. Gullfoss er et dejligt tæppe, og du må bestemt besøge stedet, det er imponerende og overvældende.
    Jeg tror du har nydt din ferie, og jeg håber du har oparbejdet kræfter til tiden som kommer.

    SvarSlet
  21. Det er så fint :-)

    Dejligt indlæg, du har lavet om Kirsten. Jeg kan kun være enig, og vil savne hendes dejlige kommentarer.

    SvarSlet
  22. Smukt og lækkert - stort tillykke med barbebarnet! Og hvis ikke en farmor må være forelsket, hvem så? ;-)

    SvarSlet
  23. ... barNebarnet... (bare for god ordens skyld)

    SvarSlet
  24. hvor er det bare et yndigt tæppe.
    Gulfoss har jeg været ved - imponerende. Og det er et fint og passende navn til tæppet.
    Gavstrik holder kongres på Island i august - det var måske en mulighed for dig ?
    Desværre ikke for mig i år, men måske en anden gang. Island er bestemt et besøg værd.
    hilsen Mona

    ps. er du uddannet akupunktør nu ?

    SvarSlet
  25. Det er et meget smukt babytæppe - dejligt mønster. - Det er godt du har mere garn. Jeg husker tydeligt, da jeg sad og strikkede bunkevis af tøj til det første barnebarn - nu er der 11 :-))

    SvarSlet
  26. Et supersmukt babytæppe! Jeg er sikker på, at det er ufatteligt blødt og lækkert i det garn. Det skal lille Liv nok få brugt:-)

    SvarSlet
  27. Det er superfint og vil helt sikkert glæde.

    Jeg sidder og tænker, at som jeg ser det går snoningerne ikke over mere end to masker.
    Det er forholdsvist nemt at sno masker om hinanden uden at bruge en hjælpepind, når det ikke drejer sig om mange masker. Jeg har bare gjort det, men jeg er sikker på, der findes forklaringer ude på det store net, hvis du engang skulle få brug for det, eller får lyst til at kigge på det :)

    SvarSlet
  28. Hvor er det blevet fint, og tak for de fine ord om opskriften.
    Din kommentar om hjælpepindene minder mig om, at jeg hellere må få skrevet en note om, at man med fordel kan strikke snoninger uden hjælpepinden, hvis man ellers kan finde ud af det ... det må vist blive i en fremtidig opdatering af mønsteret.

    Ellers er det noget dejlig babystrik du viser fem, og jo, voksenstrik tager bare rigtig meget længere ;)

    SvarSlet
  29. Heisann
    For et flott babyteppe du har strikket. Mønsteret var helt spesiellt!!
    Og gratulerer med at du har blitt farmor, Lene!!!! Jeg har bare ikke fått fulgt med, siden jeg og bloggen har hatt ferie samtidig!!
    Ja, jeg har vært i Danmark IGJEN! Først i København hos Marianne, og siden på Jylland. Jeg simpelthen ELSKER Danmark, og gleder meg til neste gang jeg kan dra dit igjen!!
    Jeg har sett GULLFOSS da jeg var på Island som ung jente. Jeg red på Islandshest, spiste fårekjøtt,så en geysir sprute varmt vann i luften, og opplevet den herlige Islandske natur og menneskene der. Men jeg ble aldri vant til lukten av råttent egg (svovel) som det er så mye av på Island. Du må simpelthen bare bestemme deg for at neste tur du drar på, er til Island!!!!

    SvarSlet
  30. Hvor er det fint - og så endda i lækkert luksus-yummi garn. Den vil blive elsket højt i mange år.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.